Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosenrot?  (läst 5483 gånger)

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
Rosenrot?
« skrivet: 19 aug-10 kl 18:19 »
Har hittat en växt som jag tycker ser ut som rosenrot,nu undrar jag om det finns någon annan fetbladsväxt som man kan förväxla den med.har försökt att lukta på roten men tycker inte att jag känner någon speciell doft
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Rosenrot?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 19:03 »
Kanske någon slags fetknopp eller taklök?

Rosenroten trivs väl bäst i norra Sverig, men det är kanske där du hittat den? Jag försökte med Rosenrot i rabatten, i Södermanland, men de förde en tynande tillvaro. Nu i norrland så tar den sig fint  :)

Ja, ja, inte säker, mest en teori  :P

Landsflykting i storstan...

queer

  • Inlägg: 195
SV: Rosenrot?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 19:37 »
Rosenrot luktar bara om du skär upp roten ... och en del rötter är rosa inuti. Tålig och enkel att odla ... men kanske inte i fet matjord.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Rosenrot?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 19:39 »
Jag bor i dalsland,hittade flera stycken uppe på ett berg i vitlav
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Rosenrot?
« Svar #4 skrivet: 19 aug-10 kl 20:07 »
Du kan hitta dem längs kusten västsidan Sverige iaf.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Rosenrot?
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 15:26 »
Grågröna tjocka blad, gula blommor (nu är det väl iofs de röda baljkapslarna du kommer att se. Rosenroten borde inte gå att förväxla med någon annan art.

Den är fridlyst i Västergötland, jag vet inte om den har hittats i Dalsland förut?
Jag tycker du bör kontakta Dalslands botaniska förening för att se om de känner till några lokaler för den arten i Dalsland. Annars kanske du funnit den första!

mvh
Patrik

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Rosenrot?
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 11:38 »
Det finns flera sorters rosenrot. I Tibet finns t ex småbladig (eller var det smalbladig) rosenrot och röd rosenrot. Den vanliga och den småbladiga har vi i vår örtagård i uppland. Tycks trivas bland stenar.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Rosenrot?
« Svar #7 skrivet: 14 maj-11 kl 04:16 »
Den lär vara svår att plantera och få att trivas i en trädgård om man tar den vilt. Provade att ta hem några plantor från Snasen, dom höll bara två år i trädgården och lyckades inte sprida sig heller. Har egentligen för mig att den är skyddad, men den är ju rätt allmän i Sverige så det är väl inget jättebrott  ???

Hittade en intressant länk:
http://www.naturmedel.org/sidor/rosenadd.html
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Rosenrot?
« Svar #8 skrivet: 10 jul-11 kl 11:00 »
Hej!
Rosenrot är lätt att så och klarar sig  många år stående i en liten kruka. Jag sådde en del på den tiden jag odlade perenner i hyfsad skala. Jag hittade några kvarglömda krukor med rosenrot som stått ca 10 år. Provade att använda rosenrot i grytor men det tillförde varken hälsan eller smaken något.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare
von tratt, xaelanar, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser