Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpington och sittpinne  (läst 3322 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Orpington och sittpinne
« skrivet: 17 aug-10 kl 22:15 »
Hej! Jag har 4 orpington och 2 Brahmor på ca4mån de vill fortfarande inte sitta på sitt pinnarna. Lånade hem 2 vuxna hönor för att visa hur det ska gå till. Har haft dem i ca 2v men inget har hänt. Köpte nya Maraner som var jättesmå och de flög direkt upp till pinnen.

Mina hönor ligger i en hög på golvet brevid öppningen ut till hönsgården, den är aldrig stängd så de söker kanske ljuset.

Ikväll lyfte jag upp allihop på pinnarna och de sitter kvar fast det ser liksom lite vingligt ut.

Tips någon??
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 22:20 »
.... fortsätt lyfta upp dem varje kväll någon vecka eller så..... då brukar de fatta....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 22:23 »
Mina är snart året, vi lyfter förtvivlat, har gett upp nu,de sitter fortfarande inte på pinnarna.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 22:27 »
Mina ville inte heller sitta på pinne.. varken bahmor eller orpington

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 22:31 »
hihihihi...... jag har en liten stege för latmaskar ::)..... när jag hade Kochin (stor) gjorde jag även pinnar 10cm. ovan mark..... det tyckte de var lagom :-X ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #5 skrivet: 17 aug-10 kl 23:06 »
Många av de stora tunga raserna gillar inte smala runda pinnar. Prova med en bräda ca 10 cm bred och runda av kanterna med rasp. Sedan jag för många år sedan gick över till sådan brädor sitter även de stora tunga djuren "på pinne" Dom har dock stege för att komma upp ;)

Just nu har jag nattat Brahma, Stor Kochin , Dorking och Jersey Jätte alla på pinne. Kan också nämna att när jag satte upp fler breda brädor flyttade Kalkonerna från sin favoritpinne ( ca 6cm bred med rundade kanter) till brädorna som är bredare. Dom tunga djuren gillar det helt klart bättre!

Så mitt råd bredare "pinnar" och stege/trappa upp.

Lycka till :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 15:15 »
Har en bred trappa upp till pinnarna möjligen är den lite för brant. Själva sittpinnarna är tjocka hässjestörar. Har en likadan pinne i utegården som bara sitter 30-40cm ovan mark. Den sitter de på ibland. Får nog testa och sätta några lite lägre.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #7 skrivet: 16 okt-16 kl 12:02 »
Hej. Jag väntar Orpington efter nyår. Men jag håller på med hönshuset just nu. En bild på era sittpinnar vore uppskattat.
Allmänna råd om dessa stora damer vore ju också uppskattat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Orpington och sittpinne
« Svar #8 skrivet: 16 okt-16 kl 12:43 »
Bara jag som haft omvänt problem, att de skall upp på precis allting så att man blir tokig!!   :D
Hade jag haft kvar mina (förmodligen världens äldsta Orpington i så fall...  ) hade vi gärna kunnat byta...  ;D

Jo, tunga raser måste ha litet bredare pinnar, gärna med flat ovansida.
De får problem med grepp och stödyta annars som sagt.

Man kan även behöva staga upp pinnarna på mitten med en konsol så de inte sviktar så mycket.
De flyger av förklarliga skäl ogärna i små utrymmen där de tror att de kan slå i väggar och inredning, de går nog hellre då tror jag.

Man får betänka att de trots allt är dubbelt så stora som en genomsnittlig värphöna av de lättare raserna...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 6 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, javill, Tur-Johan, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser