Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp för tacka!  (läst 6311 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
Akut hjälp för tacka!
« skrivet: 31 mar-10 kl 15:33 »
Kom hem och hittade min ena högdräktiga tacka liggandes med ryckningar i hela kroppen. Hon reste sig men rycker i huvud och ben som i spasmer. Ser inte bra ut. Hon är högdräktig. Vad kan detta vara? Någon som vet? Tacksam för snabbt svar innan jag ringer vet.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #1 skrivet: 31 mar-10 kl 15:39 »
Ring veterinären!

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #2 skrivet: 31 mar-10 kl 15:46 »
kan vara kalkbrist, energibrist... Ring vet!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #3 skrivet: 31 mar-10 kl 16:00 »
Ring vet, kan vara döda lam - förgiftning, akut brist på något.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #4 skrivet: 31 mar-10 kl 16:01 »
En tacka med kalkbrist kan få ryckningar, darrningar när hon stressas. Ett solklart fall för veterinären.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #5 skrivet: 31 mar-10 kl 16:04 »
?????? Nu har hon slutat och står och tuggar som vanligt. Har sökt vet. men inte fått tag på honom.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #6 skrivet: 31 mar-10 kl 16:16 »
Fortsätt sök veterianär.
har du energibalans eller druvsocker hemma? kalkpasta?
Rådgör oavsett med veterinär.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #7 skrivet: 31 mar-10 kl 20:53 »
Om du inte får tag på veterinären, hitta en annan veterinär.
Det är bråttom.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #8 skrivet: 01 apr-10 kl 09:04 »
Vad sa veterinären? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #9 skrivet: 01 apr-10 kl 10:26 »
Fick tag på veterinären som över telefon inte kunde säga vad det var. Han var svävande ang. någon ev. brist. Han bad mig ha henne under uppsyn och ringa igen om något händer. Han talade om att ge aptitstimulerande för att få henne att äta mer kraft. Det konstiga är att tackan efter detta nu är helt normal och äter precis som vanligt.
Jag fattar ingenting. Jag gav henne Lgs näringstillskott (multi lamb rapid) i går kväll. Försökte få tag på kalkpasta utan att lyckas. Var hittar man det? Jag har 500 mg rena kalktabletter till människor? Funkar det? Kan man ge för mycket? Dosering?

Hon har varit lite sämre på att äta kraftfoder till skillnad från de andra som inte kan få nog. Hon äter men övergår efter ett tag till hö... Har sett henne slicka på mineralbaljan...




May

  • Inlägg: 42
    • Skåne
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #10 skrivet: 01 apr-10 kl 10:40 »
Ang. tackan och vitaminer, behandling m.m. - Ring mig på 044-35 09 81
Hälsn. Maybritt Krewald
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #11 skrivet: 01 apr-10 kl 10:41 »
kalktabletter är inte samma sak, kalkpasta hittade vi på kvarnbyfoder. vi har misst ett par i detta och det kommer och går tills det kvarstår liksom....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #12 skrivet: 01 apr-10 kl 10:51 »
Hon har varit lite sämre på att äta kraftfoder till skillnad från de andra som inte kan få nog. Hon äter men övergår efter ett tag till hö... 

Om det var min tacka skulle jag med de symptom du beskrivit här
genast fara iväg och köpa Energibalans på Granngården!!

(Det är något man alltid ska ha hemma själv )
Ge det i tre dagar eller längre dvs till hon äter med god aptit.

Både kramperna och din beskrivning av att hon inte är så intresserad av att äta kraftfodret tyder på Acidos=Energibrist.

(Kalkbrist har andra symptom)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #13 skrivet: 01 apr-10 kl 20:28 »
Jag vill inte verka förnumstig på något sätt, men läs in dig via Sjödins "får" på de vanligaste strulen i lammningstider och bygg upp ett litet apotek utifall att det blir problem. Annars står man där handfallen när det blir problem. Det otacksamma med får är att det är ganska mycket man ska ha koll på när det blir problem vare sig man har 4 eller 400 djur...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #14 skrivet: 02 apr-10 kl 00:23 »
Håller med dig till viss del Ulfg, fast jag tycker nog att hur mycket man än läser och hur mycket man går kurser och hur stort apoteksförrådet än växer sig så får man vackert räkna med att man står inför något nytt och okänt så gott som varje år....... ::)
Om man väljer att se positivt på det, vilket jag helst gör, så lär jag mig något nytt varje år.......många knutar har löst sig just här på Forumet! :D

Efter alla år så har jag (ÄNNU!) inte råkat ut för någon tacka med ryckningar/spasmer.....och då har jag varit med om mycket tycker jag själv..... ;)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #15 skrivet: 02 apr-10 kl 09:00 »
Håller helt med dig Ulf... jag har ett apotek med allt jag trodde jag skulle behöva. Jag har köpt det mesta LG har att erbjuda men kalkpasta hade jag missat. Löste sig dock i går med ett pulver med kalk blandat med magnesium. Hoppas nu att det var detta som var felet. Hon är än så länge ok. Håll tummarna

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #16 skrivet: 02 apr-10 kl 10:13 »
Jag bara måste få fråga.
 -Varför tror ni hon har Kalkbrist när hon inte har de symptomen ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #17 skrivet: 03 apr-10 kl 18:06 »
Fick tag på en betydligt bättre veterinär som omedelbart diagnostiserade henne med magnesiumbrist. Detta ger kramper. Magnesiumbrist hänger i hop med kalkbrost då magnesium behövs för att man ska kunna ta upp kalk. En annan nylammad tacka fick typiska symptom på kalkbrist. Till saken hör att jag förra året tog över dessa tackor från en som fått djurförbud pga vanvård. Tackorna har fått högsta klass på foder och mineraler sedan de kom till mig och varit friska som nötkärnor. Vet förklarade att vid stora påfrestningar som högdräktighet faller dom lätt tillbaka i ett brist tillstånd om dom en gång varit under hård påfrestning. Detta förklarar en del. Jag ger nu ett pulver bestående av kalk och magnesium som jag blandar med vatten och sprutar ner i halsen. Hittills har det räckt men blir det akut får man spruta. Ville bara dela med mig av min nya kunskap :)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #18 skrivet: 03 apr-10 kl 20:24 »
Oerhört bra information. Som jag inte ens tror Sjödin tar upp i Fårbibeln. Det här skall jag anteckna noggrant och hålla koll på. Rekommenderar alla andra att göra det med. Magnesiumbrist. Det kan kanske även förklara en annan, tidigare tråd med ett svagt lamm med spasmer. Du har gjort en stor insats voortrekker och skall ha tack för att du vidareförmedlar den duktige veterinärens information.
« Senast ändrad: 03 apr-10 kl 20:26 av ulfg »
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #19 skrivet: 04 apr-10 kl 00:21 »
Håller med, superintressant information! Tack!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Akut hjälp för tacka!
« Svar #20 skrivet: 08 apr-10 kl 12:36 »
Det kan kanske även förklara en annan, tidigare tråd med ett svagt lamm med spasmer.

Nej. Magnesiumbrist drabbar inte djur under 2 månader.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser