Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbärsbuskar  (läst 39461 gånger)

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Vinbärsbuskar
« Svar #20 skrivet: 05 aug-13 kl 22:09 »
Du kan gräva upp dem nu, men jag flyttar helst buskar i september när temperaturen gått ned en smula. Slå in dem i plast och ställ dem i skuggan så skall det inte vara några problem, vinbärsbuskar brukar inte vara så känsliga, sålänge de inte torkar ut helt

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Vinbärsbuskar
« Svar #21 skrivet: 07 aug-13 kl 14:49 »
vilka grenar ska man ta om man vill ha nya buskar? är det bara att ta en och klippa av? våra buskar har inte blivit klippta på minst 20 år och det är bär på dom ändå

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vinbärsbuskar
« Svar #22 skrivet: 07 aug-13 kl 16:46 »
vilka grenar ska man ta om man vill ha nya buskar? är det bara att ta en och klippa av? våra buskar har inte blivit klippta på minst 20 år och det är bär på dom ändå
Nja inte så troligt att en avklippt gren utan rötter tar sig så här års. Vik ner de längsta grenarna så att de får jordkontakt eventuellt får du hacka rent lite, skotta jord över den grenbit som har markkontakt och förankra med en tung och flat sten och vips har du nya buskar fram till nästa vår - när det finns rötter på avläggan kan du klippa av den från moderplantan och flytta den dit du önskar, glöm inte vattna ett tag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Vinbärsbuskar
« Svar #23 skrivet: 07 aug-13 kl 18:52 »
Annars de grenar som rotar sig lättast är års-skotten, de borde vara lagom mogna nu. Jag har flera gånger tagit sticklingar så här års med gott resultat (svarta rotar sig lättare än röda). Skall du ändå beskära dem (det låter som det) så kan du ju testa klippa till lite sticklingar av det du tar bort


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (1 dolda)
Dot, javill, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser