Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salvia drog eller ört?  (läst 27941 gånger)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Salvia drog eller ört?
« skrivet: 02 nov-09 kl 12:57 »
Salvia drog eller ört?
Jag funder på att plantera salvia och tittade runt på nätet och blev förvånad.
 :-\

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-09 kl 13:02 »
Det beror väl på vilken sorts salvia du planterar ;)
Kryddsalvia (s. officinalis) eller profetsalvia (s. divinorum)...

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 13:34 »
Jag är inte så insatt men det är definitivt kryddväxten jag är ute efter. ;)
Har sätt underbara bilder på blå och rosa blommor med mycket fjärilar runt. :D

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 13:50 »
Det beror väl på vilken sorts salvia du planterar ;)
Kryddsalvia (s. officinalis) eller profetsalvia (s. divinorum)...


Precis.
Den senare (divinorum) är såvitt jag minns narkotikaklassad i Sverige och det av en bra anledning. Något av det mest potenta psykedelia som finns där ute i markerna och inte något att leka med.

Kryddsalvia är dock en helt annan historia och är både lagligt och gott.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 13:52 »
Jag är inte så insatt men det är definitivt kryddväxten jag är ute efter. ;)
Har sätt underbara bilder på blå och rosa blommor med mycket fjärilar runt. :D


Frön som du handlar i vanlig butik eller plantor från plantskola kan du vara helt lugn med i Sverige. Det är helt vanlig laglig salvia.

Tror för övrigt att den andra varianten inte ens trivs särdeles bra i nordiskt klimat. Den härstammar från sydamerika om jag inte minns fel....
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-09 kl 14:15 »
Min okunskap riktigt lyser.
Salvia för mig är en krydda över det har jag aldrig funderat närmare.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #6 skrivet: 12 nov-09 kl 21:15 »
Trädgårdssalvia är helt ok, men ska användas med försiktighet ändå. Dricker du salviate så gör det inte mer än någon gång i veckan under en 14dagarsperiod. Allt annat är överkonsumtion,

Känner du att du ändå vill ha mer så plocka lite blad och bränn och andas in. Gör faktiskt samma som teet och betydligt ofarligare.

Kan för övrigt tipsa om att plocka salviablad och torka och kasta lite på elden i slutändan innan det släcks. Ger en go och behaglig doft till huset

Juniperus

  • Gäst
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 10:39 »
Alla örter som påverkar kroppen är väl en drog?

Sedan att vissa droger är narkotikaklassade är väl en annan femma?

För övrigt tycker jag att man ska lita på att människor vet vad dom gör istället för att införa förbud hit o dit. ;)

S KVATTRAM

  • Inlägg: 149
  • Skvattram
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #8 skrivet: 26 dec-09 kl 01:38 »
Salvia är fantastiskt effektivt mot halsbesvär av alla slag, man kan suga på färska blad eller göra ett gott tè på den. Om man vill få ned mjölkproduktionen på djur óch människaor är den ypperlig. Hade ett sto som fick dödfödda tvillingar och som jag tog bort mjölken på med Salvia och även vid avvänjning kan juvret bli sprängigt och kan motverkas med Salvia :)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #9 skrivet: 26 dec-09 kl 13:26 »
Precis.
Den senare (divinorum) är såvitt jag minns narkotikaklassad i Sverige och det av en bra anledning. Något av det mest potenta psykedelia som finns där ute i markerna och inte något att leka med.

Kryddsalvia är dock en helt annan historia och är både lagligt och gott.

Hur är det med Chia?,
Chia-mjöl utvinns ur Salvia hispanica som säljs som kosttillskott.
Innehåller bra fetter.  Vanligt i mellanamerika att blanda ut det i vatten eftersom  svalkande.  Dock samlade jag vätska av det och jag fick sluta när jag behövde rensa ut slaggprodukter exem.
En annan erfarenhet av Chia var att min inkontinens nästan försvann. 

Värdesätter Örter här på forumet.  Ett Gott Nytt År !
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #10 skrivet: 26 dec-09 kl 14:01 »
Såhär går "Gardening on salvia" till.



Det är alltså viktigt att inte beställa fel art :D

Sedan är det väl som sagt så att alla nyttoörter är droger, men alla är inte narkotikaklassade.
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 14:08 av Dräng »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #11 skrivet: 26 dec-09 kl 15:42 »
Hur är det med Chia?,
Chia-mjöl utvinns ur Salvia hispanica som säljs som kosttillskott.
Innehåller bra fetter.  Vanligt i mellanamerika att blanda ut det i vatten eftersom  svalkande.  Dock samlade jag vätska av det och jag fick sluta när jag behövde rensa ut slaggprodukter exem.
En annan erfarenhet av Chia var att min inkontinens nästan försvann. 

Värdesätter Örter här på forumet.  Ett Gott Nytt År !


Jag har provat att odla chia, men planterade kanske ut de förodlade plantorna lite för sent. Plantorna blev ca 80 cm höga och 60 cm breda, men hann varken blomma eller sätta frön. Ska prova igen nästa säsong, men plantera ut tidigare, och ev täcka i början och slutet av året. Fröna är väldigt vackra i alla fall, ser ut som färgglada prickiga ägg i typ aubergine eller vinrött, med svarta prickar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Saft-teo

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-10 kl 23:27 »
Finns närmare tusen arter av salvia, så det beror nog på vilken du väljer.. Endast en, divinorum, som är narkotikaklassificierad vad jag vet..

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #13 skrivet: 27 dec-10 kl 19:52 »
Om det inte riktigt har framkommit här så är Salvia alltså ett växtsläkte som innefattar en väldig massa arter. Om det är en vacker salvia du är ute efter kan du ju också kika på blåsalvia (Salvia patens) eller praktsalvia (Salvia splendens).
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #14 skrivet: 11 jan-11 kl 19:44 »
Lol skitrolig video Dräng :)
Jag har babylonsjukan!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #15 skrivet: 11 jan-11 kl 19:49 »
Lavender är ju också kul att röka, om än lika kortvarig effekt som lustgas. Båda helt lagliga  :o.
//Lina

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #16 skrivet: 14 maj-11 kl 04:01 »
Salvia = ört
Drog = färska eller torkade växtråvaror för framställning av läkemedel. Samma växt kan ge många olika droger - frukt, blomma, bark, ved, blad, rot, etc. - alla med olika innehåll och egenskaper.

(Saxat från she.net som jag tycker beskriver det bra)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Wortwisdom

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #17 skrivet: 16 jul-11 kl 00:01 »
Jag får nog påpeka att salvia, liksom alla andra medicinalväxter, har många användningsområden, är en utmärkt ört för rengöring och lindrar en del krämpor. Den är också en utmärkt krydda.

Men man uppnår inte någon av dessa effekter (och det gäller i princip alla sorters örter) av att stoppa dem i en pipa och röka dem.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #18 skrivet: 16 jul-11 kl 18:47 »
Det har väl framgått av tråden att det finns runt 900 olika salvia-arter vilka kan ha vitt skilda användningsområden.
Mitt senaste tillskott är Salvia microphylla.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #19 skrivet: 16 jul-11 kl 19:08 »
Svenska akademiens ordbok, uppslagsordet DROG

1) apot. o. tekn. naturprodukt l. råämne (mest ur växtl. djurriket, i sht det förra) som förarbetas till läkemedel l. användes inom tekniken. Förordn. 14/12 1721, s. B 2 b. Opobalsam, Myrrha, Olibanum, Zedoaria med flera drogver. HASSELOUIST Resa 90 (1750). För att bereda färgerna .. och för att appretora tygen fordras en .. stor mängd droger. TT 1873, s. 126. FLODSTRÖM SvFolk 110 (1918). – jfr VÄXTDROG. – (numera föga br.) i utvidgad anv., om läkemedel. GJEHRENSVÄRD Dagb. 1: 316 (1779).


GreenPagan

  • Inlägg: 27
    • Småland
    • Finnaholm
SV: Salvia drog eller ört?
« Svar #20 skrivet: 17 jul-11 kl 21:55 »
Vit salvia (apiana) är ännu trevligare än officinalis att använda som rökelse och kan också användas för att andligt rena ett rum innan en ceremoni, om man är religös. Den är också rolig och snygg att odla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser