Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinnhantering?  (läst 2670 gånger)

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
Skinnhantering?
« skrivet: 10 okt-09 kl 08:57 »
Hur gör man & hur lång tid kan det max gå om man ska ta tillvara på skinnfällen efter att djuret är dött? Förvaring hantering osv...önskas det info om.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Skinnhantering?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-09 kl 20:25 »
Är bara skinnet ordentligt insaltat skall det kunna förvaras en viss tid. Hur lång tid vet andra bättre. Men det är svårare än man tror att verkligen salta ett skinn så att det täcker överallt och inte surnar till utefter någon kant, osv. Lika bra eller bättre att skicka in det så fort som möjligt. Skicka in skinn strövis är dyrare men det går också åt dubbelt så mycket salt för att försöka långtidsförvara skinn med osäkert resultat.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Skinnhantering?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 23:12 »
Salta skinnet. Efter en vecka ellet tio dar skakar du av saltet och saltar igen. Efter det har du dragit ur rätt mycket av vätskan och är det kallt eller i alla fall svalt ruttnar det inte. Garverierna brukar ha anvisningar på sina hemsidor, kolla donnia och tranås. Sen kan det ligga ganska länge.
snus? vad är priset på en pris?

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Skinnhantering?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-13 kl 17:24 »
"kan ligga ganska länge"...
Ligga hur?
Och vad är ganska länge?

Tran8s skinberedning har meddelat mig att de slänger de hudarna de anser att inte vara väl saltade eller dylikt och att det inte g8r att f8 tillbaka ens egna skin ifr8n de ifa de bedömmer att det inte löner sig att garva de (n8t fel p8 de). Det känns mycket tr8kigt tycker jag. Kanske jag inte bryr mig om samma sorts fel som de gör och skulle vilja ha huden änd8, 8tminstone tillbaka för att garva p8 annat sätt/garva själv kanske...

S8 nu har jag inte skickad n8t till de alls hittils,
men hur gör ni andra?
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skinnhantering?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-13 kl 10:38 »
Saltar enligt anvisningarna och skickar till Tranås skinnberederi. Om skinnet är så dåligt att de inte kan bereda det är det i princip ruttet på sina ställen eller har allvarliga flåskador. Bättre då att ta hand om skinnen på bästa sätt redan från början.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 11:42 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Skinnhantering?
« Svar #5 skrivet: 10 maj-13 kl 14:46 »
Vi har flera gånger fryst in skinn över sommaren efter den vanliga noggranna saltningen  då vi enbart inlämnar  för beredning/garvning 1gg /år  .
 Slaktat  feb/mars  lämnat in  okt/nov         
                               MvH Cokett
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 15:11 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skinnhantering?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-13 kl 14:57 »
Har inte bara bra att säga om Tranås. De skinn vi fått tillbaks har varit bra beredda, men de slarvade bort ett väldigt speciellt mönstrat i en sändning om tio. Även svårt med kundkontakten. Men det kan vara vi som haft otur.

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: Skinnhantering?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-13 kl 21:45 »
Få av skinnet från kroppen inom två timmar, låt det svalna, salta sedan med ett tjockt lager salt (och då menar jag typ 5-6 kg / skinn), sedan kan det ligga utan problem fyra-fem månader om det är svalt. För mig brukar en 25 kg säck salt räcka till 4 skinn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anders Flix, EvaMärta Granqvist, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser