Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intreserad av Islandsfår  (läst 8449 gånger)

trottoarbonden

  • Inlägg: 60
Intreserad av Islandsfår
« skrivet: 02 feb-06 kl 12:42 »
Jag och min sambo är intreserade av att skaffa Islandsfår.
Fåren vi har nu vat vi inte säkert vilka raser det är..
Vi tror det är finull och gotlänskaute får.
Min sambo har islandshästar och vi har även Islandshöns, så det skulle vara kul att byta får ras.
Så nu söker jag nån som föder upp eller kan mycket om  Islandsfår för att få veta lite mer om dom.
M,V,H, Jocke,,,

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 14:37 »
Hej, jag har inte hört att det skulle finnas islandsfår i Sverige.
Trottoarbonden, varför vill du skaffa islandsfår. De växer inte snabbt och har inte så bra ull som ryafåren. Skinnen var ganska vanliga här på 70 talet och man sålde plagg av islandslamm som ett lågprisalternativ till pälsar av gotlandsfår.
Om du tänker på hobbyfårhållning så finns det redan lämpliga raser som är anpassade till svenska förhållanden.

Det kommer att kosta flera tusenlappar per djur i administration, provtagningar och karantän för en flock på 10 djur om det ens går att få imprttillstånd (men Island borde vara möjligt). Ska du bedriva avel med dem räcker det inte med 4-5 obesläktade baggar. Man vill ju kunna välja lite mer än vad som krävs för att undvika inavel. När man har nått en populationsstorlek på 20 baggar och några hundra tackor kan man klara sig utan att att ständigt vara beroende av nytillskott utifrån. De importer som gjorts under senare decennium har ffa varit enstaka avelsdjur av olika köttraser och OF mjölkfår. Det har även hänt att importer misslyckats och djuren avlivats i karantänen.
Kolla på SJV:s hemsida under "djur och veterinär" och "författningshandboken" Leta upp J 20 så ser du vad som gäller.
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 14:39 av Henning »

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 15:09 »
Ja, skaffa någon svensk gammal fårras som liknar islandsfår istället.  ;) De som är fårkunniga kan ju få veta sanningen och de andra kan ju få tro vad de vill. Jag vet att diskussionen varit uppe på islandshästforumet men, att det föll på att det var kostsamt att importera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sinus

  • Gäst
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #3 skrivet: 23 mar-07 kl 14:11 »
Att islandsfåren skulle ha en sämre ullkvalitet tror jag inte på...dom liknar nog mer våra skograser och här kan ju kvaliten vara väldigt ojämn t.o.m. på samma får.
Har varit på island och gått med näsan i deras garn och ull..
 och jag skulle direkt kunna tänka mig dessa får för den härliga ullkvaliteten och dom naturliga färgskalan som vida överträffar det vi har..
Kostnaden blir nog hög. Kanske blir det problem med knott och mygg (trots pälsen) och uppstår eksem, eftersom klimatet är annorlunda här?

Skulle vara roligt om ngn med Dalapälsfår och Svärdsjöfår kunde skriva lite om kvalieten på ull/skinn. Är intresserad att skaffa just dessa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 20:24 »
Puttar igen, tror inte det finns islandsfår här. De har ju haft en del mv-problem också om det kan vara en orsak?
Sinus, har du hittat får? Kolla annars på: www.allmogefar.se
Dalapäls är ju ursprunget till rya. De har mer variation i ullen och ger toppenfina skinn. Bra hantverksull.
Svärdsjö har en finfibrig o mjuk ull, som en oförädlad finull. (Kanske är de finullens ursprung?) Alltså är ullen bra där med. Skinnen blir nog ok, men de har ju inte så lång ull. Finbibrig ull växer uppenbarligen sämre, märks tydligt på finullsfår.

Norna

  • Inlägg: 242
    • Blekinge
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 17:36 »
Men vad jag vet har man försökt "plantera" in isländska får i Sverige, men dom fåren har inte trivts så bra.
Jag tror de är jättesvåra att få tag på här. Så jag köpte värmlandsfår istället  ;D
Men visst är dom isländska fåren ganska lika de gammlasvenska raserna?
« Senast ändrad: 27 okt-13 kl 10:48 av Sirpa »
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #6 skrivet: 08 feb-09 kl 18:02 »
ja dom är super finna. mna bara älska dom.
Jga skule också vilja ha några hit. Men det blir dyrt.

Mesta handlar väl om den där sjukdomen dom bär runt på. Finns bara några enstaka friska gårdar.
Så dom flesta fåren fastnar i vetrinärbesikningen.
Jag vet att det finns jättestor ranch i USA han ha många dom verka trivas fast det är varmare där han har dom.


Dom fåren som kom hit, kanske kom på en gård som inte var så lika vad dom var van med.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #7 skrivet: 08 feb-09 kl 21:23 »
Myrka: vad är det för slags sjukdom får från Island skulle bära på, så att de skulle fastna i någon veterinärbesiktning? Utrotat MV har de ju gjort, till skillnad från Sverige t. ex, där MV är ett stort problem i små besättningar.
Islandsfår har nära släktingar i Skandinavien. De skall visst härstamma ursprungligen från samma gren som norsk spaelsau. I Sverige skall visst en nära släkting vara Värmlandsfår. Inte långt mellan Norge och Värmland.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #8 skrivet: 09 feb-09 kl 08:45 »
 Island är väl inte Scrapiesfritt?
I den här PDF-filen finns uppgifter om släktskap mellan fåren, förutom en massa annat intressant :)
http://www.ntnu.no/vmuseet/zoolavd/zool_rapp_3_2008.pdf
                            Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 09 feb-09 kl 08:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #9 skrivet: 09 feb-09 kl 10:48 »
Liten film
http://www.islandssidan.se/island/valla.htm


Ja det stämmer med Spelsau o det värmländska fåret.


Jag måste leta fram historia så jag få den korrekt om jag kan hitta den.

En sjukdom  startade med att dom import får, dom fick tro jag av Englandstat. Dom var infekterade
dom isolerade dom på en ö utanför R-vik men det hjälp tyvärr inte.
Dom fick in sjukdomen med det nya blod. Spred sig snabbt.
Jag har bilder på dom där skyldiga fåren...  :-\ så hemskt gjorde detta
misstag. Efter det blev det total förbjud av import.

Det ha varit salmonella i hos fåren också. Flera utbrott 1995

ska kolla mera det va nåt mera också  :-\






Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #10 skrivet: 09 feb-09 kl 11:15 »
Maedi Visna är ju ett Isländskt ord. Det var de som "upptäckte" sjukdoemn. De hade troligen fått in den med import.
Villsau i norge eller gammel norsk spelsau ska ju vara den mest närbesläktade rasen idag. Roslagsfår är inte helt olika säger min isländske vän Ólafur R Dyrmundson. Han jobbar på motsvarigheten till SJV på Island. Heidscnucke  och färöfår är också samma typ, där de sistnämnda är mer lika islandsfåren i ull, skinn och färger.
Däremot finns Islandsfår i Danmark. Vilket kanske är lättare att ta in.
Annars är ju våra gamla allmogefår inte olika. Islandsfåren är ju anpassade efter isländska fårhållanden bara.

De "isländska" får som importerats framförallt på 1800-talet, anses idag inte varit isländska alls. Det ska ha varit någon tyngre köttras. Därav oförmågan att överleva utomhus.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Intreserad av Islandsfår
« Svar #11 skrivet: 09 feb-09 kl 12:48 »
Det finns mycket att vara avundsjuk på islänningarna för. Den fantastiska ulll och den industri den ger upphov till med islandströjor, mm. Oj oj. Importera islandsfår till Sverige är nog ändå en ganska tveksam idé. Intressantare att utveckla den ull vi har från våra egna får. Skulle vara intressant att sticka en svensk "islands"-tröja från ull från värmlandsfår, tex. Men det finns också sånt man inte behöver vara avundsjuk på - under de sista 20 åren har antalet får på Island minskat ganska mycket vilket tyvärr är en välsignelse. De har fruktansvärda problem med erosion och överbete på Island. Att fjällen är "strimmiga" på alla bilder man ser är erosion, jorden regnar eller blåser bort pga överbete. De tre värst drabbade länderna i Europa av erosion är Portugal, Grekland - och Island.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser