Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera ägg  (läst 57298 gånger)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Konservera ägg
« Svar #20 skrivet: 24 jan-12 kl 21:42 »
Pickled eggs är kokta och skalade ägg som läggs in i vinäger och diverse kryddor och andra medikamenter.En inte helt ovanlig syn i pubar i UK,ett ägg på en tandpetare som smakar gott.Men att konservera ägg på det sättet är nog inte att rekomendera,för rätt snart så antager ägget ett minst sagt ett hårdgummi liknande tillstånd.
Normalt så håller sig ägg förvånansvärt länge,även under varma förhållande,betydligt längre än vad man tror.
Ett väldigt lätt sätt att konservera ägg är att lägga dom i saltvatten,mycket salt vatten skall det vara.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #21 skrivet: 24 jan-12 kl 21:48 »
Vad heter den boken?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #22 skrivet: 24 jan-12 kl 21:51 »
Iduns hjälpreda från 1891
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Konservera ägg
« Svar #23 skrivet: 25 jan-12 kl 17:24 »
Pickled eggs är kokta och skalade ägg som läggs in i vinäger och diverse kryddor och andra medikamenter.En inte helt ovanlig syn i pubar i UK,ett ägg på en tandpetare som smakar gott.Men att konservera ägg på det sättet är nog inte att rekomendera,för rätt snart så antager ägget ett minst sagt ett hårdgummi liknande tillstånd.
Normalt så håller sig ägg förvånansvärt länge,även under varma förhållande,betydligt längre än vad man tror.
Ett väldigt lätt sätt att konservera ägg är att lägga dom i saltvatten,mycket salt vatten skall det vara.

smaken är som baken..... pickled eggs är en delikatess.... oavsett konsistensen.

mvh

jon
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Konservera ägg
« Svar #24 skrivet: 25 jan-12 kl 17:30 »
finns ett recept på facebook på inlagda vaktelägg,men vad skall man äta det till?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Konservera ägg
« Svar #25 skrivet: 25 jan-12 kl 18:21 »
finns ett recept på facebook på inlagda vaktelägg,men vad skall man äta det till?

jag äter mina till en sallad, eller en god stark ost tex cheddar och nybakat bröd med salt smör.....

Det smakar mest vinäger och passar väl till sånt som man skulle ha vinäger på....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konservera ägg
« Svar #26 skrivet: 25 jan-12 kl 19:19 »
Använder man olika kryddningar så kan man få helt andra smakupplevelser tror jag.

smaken är som baken..... pickled eggs är en delikatess.... oavsett konsistensen.

mvh

jon

En delikatess värd gudar och konungar  ;D men jag " a simple pessant enjoys it as well".
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Konservera ägg
« Svar #27 skrivet: 25 jan-12 kl 19:39 »


Ett par till fanns det:

Att förvara ägg
om man har ett torrt svalt skafferi, hålla äggen sig bättre i torrt salt än i någon annan torr inpackning. Saltet torkas i ugnen och stötes fint. Sedan det kallnat fullständigt, häller man ett hvarf salt i en låda, lägger de i silkespapper inlindade ägem med spetsen nedåt, utan att det ena berör det andra, täcker dem helt och hållet med salt och packar på detta sätt lådan full. Det öfversta saltlagret måste betäcka äggen 2 cm högt. Lådlocket får fästas endast med skrufvar emedan äggen skulle skakas vid inslagning af spik. Lådan vändes försiktigt en gång i veckan.

De flesta andra handlar sedan om antingen salt eller kalk eller en blandning av båda. Det viktiga är att inte äggen rör vid varandra.
Enligt uppgif ska det fungera att använda dem ända upp till ett år  :o efter man lagt in dem. Dock inte till att ha löskokta ägg!
Hoppas att något passar någon ;)
Denna boken är full med allt möjligt, från hur man bereder ägg till papegojor till att rena talg och allt där emellan. Riktigt kul bok :)

Tack för "dina"tips ur boken.
Jag ska testa den varianten med salt, är nog den minst giftiga av dem. Fick en idé när jag läste om vaselinet runt ägg. Vaselin är ju en petrokemisk produkt och för mig låter det fel. Men att använda bivax borde ju fungera minst lika bra om det handlar om att få ägget att bli lufttätt.
Tack Getar´n
Livsglädje

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konservera ägg
« Svar #28 skrivet: 25 jan-12 kl 20:08 »
Sen har vi kinesiska inlagda ägg...   Eller japanska ...   Det är delikatesser som fått ligga och gosa till sig i många år så dom är svarta och fina...     ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #29 skrivet: 25 jan-12 kl 20:23 »
Tack för "dina"tips ur boken.
Jag ska testa den varianten med salt, är nog den minst giftiga av dem. Fick en idé när jag läste om vaselinet runt ägg. Vaselin är ju en petrokemisk produkt och för mig låter det fel. Men att använda bivax borde ju fungera minst lika bra om det handlar om att få ägget att bli lufttätt.
Tack Getar´n
Så lite så  ;D Kul om något kan vara till nytta för någon.
Jag vet inte om det med silkes/tidningspapper är det söm låter bäst, och sen ner i aska?!
Känns inte som att jag vill prova. Har ju snälla höns som värper hela tiden, och en familj som är dålig på att äta ägg  o:)
Knasig kombination!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #30 skrivet: 25 jan-12 kl 23:05 »
Tack för svaret 4-ever  på min fråga vad boken hette, nu blir det att leta på antikvariat.
tusen tack

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #31 skrivet: 25 jan-12 kl 23:14 »
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Konservera ägg
« Svar #32 skrivet: 26 jan-12 kl 01:00 »
Vad heter boken?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #33 skrivet: 26 jan-12 kl 07:11 »
Iduns hjälpreda. Den jag har är från 1891-1892
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Fridur

  • Inlägg: 154
  • Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
SV: Konservera ägg
« Svar #34 skrivet: 12 jan-13 kl 17:11 »
Härlig tråd!  ;D Hade tänkt att pickla vaktel ägg, såg att det fanns ett recept på fejan, men för oss som inte är anslutna, kan man få be om receptet här? Hade varit fint :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Konservera ägg
« Svar #35 skrivet: 18 jan-13 kl 11:12 »
Hej,

Hård koka äggen, skala, lägg i vinäger. Går att äta efter en dag men blir bättre med tiden.

Mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Konservera ägg
« Svar #36 skrivet: 18 jan-13 kl 11:28 »
finns det något sätt att göra äggen mer lätt/snabb skalade så tråkigt och tidskrävande att skala 100 vaktelägg

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservera ägg
« Svar #37 skrivet: 18 jan-13 kl 13:04 »
finns det något sätt att göra äggen mer lätt/snabb skalade så tråkigt och tidskrävande att skala 100 vaktelägg


Lägger man dem i vinäger så kommer ju den att lösa upp skalen:

http://www.imaginationstationtoledo.org/content/2011/04/how-to-make-a-naked-egg/

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: Konservera ägg
« Svar #38 skrivet: 18 jan-13 kl 18:52 »
Iduns hjälpreda från 1891

Takk 4-ever!
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Nybörjaren16

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Konservera ägg
« Svar #39 skrivet: 17 feb-16 kl 01:31 »
Min mor gjorde också något som kallades vattenglas, där man la färska ägg i vätska. Jag hittade en länk som beskriver ett sätt att bevara äggen utan obehagliga tillsatser. Min mor använde dessa ägg till bakning eller i matlagning.
http://www.ulrikainfo.se/arkiv/matladan/saft_sylt/konservering_agg.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser