Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 33173 gånger)

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Slungtips
« Svar #140 skrivet: 05 sep-09 kl 17:54 »
limma på en slinga T2-Röd undertill?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #141 skrivet: 05 sep-09 kl 18:11 »
Golvvärme! Hur sker termostatstyrningen?

Jag har läst på .. självreglerande! 5-15W / meter.
« Senast ändrad: 05 sep-09 kl 18:48 av Sten-Åke Lindell »

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Slungtips
« Svar #142 skrivet: 05 sep-09 kl 19:16 »
En sån värmeslinga är bra lätt att få ur honungen lätt att grovsila och slungan blir ren

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Slungtips
« Svar #143 skrivet: 05 sep-09 kl 22:16 »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #144 skrivet: 11 sep-09 kl 19:13 »
Är det någon som satt hjul på en medelstor motordriven slunga? Det finns punkafria gummihjul med M6 axel som man kan sätta på en slunga med stadiga ben.
Alternativt är att skruva fast slungan på en lämplig skiva och sedan montera två fasta och två svängbara gummihjul med broms på plattan.
80 kg är inget man går omkring och konkar på frivilligt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #145 skrivet: 12 sep-09 kl 15:36 »
Idag har SAF Natura slungan varit igång och gått på riktigt 40-60% och automatik, med det som SAF kallar semiautomatik.

Dvs att slungan går xxx sekunder 4 ggr (2 ggr åt vardera hållet) med den automatik som finns.

Det är fullt tillräckligt med en körning på 60% för sega ramar, har dock inte ljung i ramarna. (Slungan har varit mobil idag).

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #146 skrivet: 19 sep-09 kl 16:02 »
Nu har jag planerat och ritat ett isolerat slungrum med klartank 600 kg och ymptank 300 kg där det ingår rörverk.
Slungning och tappning i separata rum. Man klarar sig faktiskt på 15 kvm men jag har brett ut mig lite mera (men inte mycket).
Förvaring mm behöver ju inte vara på samma plats som är ganska utrymmeskrävande.
« Senast ändrad: 20 sep-09 kl 08:44 av Sten-Åke Lindell »

Tobbe4u

  • Inlägg: 32
SV: Slungtips
« Svar #147 skrivet: 19 sep-09 kl 21:16 »
Hej S-Å

Hur tänker du när du skaffar halva storleken på ymptanken gentemot klartanken ? har du någon fiffig ide där ?

Värme i botten på slungan är finfina grejjor rekomenderas varmt :) 
Undrar om T2 röd har tillräkligt hög yttemperatur för att ge fullgod funktion.

Hjul på slungan har vi kört med flera år och är nöjda med det, ger rummet större möjligheter då själva slungningen är en väldigt kort tid på året.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #148 skrivet: 20 sep-09 kl 05:43 »
300kg är max vad jag tänker kunna ta hand om på en dag räknat i ca 1.000 350g burkar eller 600 500g burkar. Biodlingar är ju olika stora och allt som ympas och rörs skall burkas vid en tidpunkt.
Att sedan klartankan kan innehålla mera honung är väl inte så konstigt, den blir ju en buffert vid slungningen och kan ta upp till 250-300 ramar som kan avverkas på en halvdag.
Vid sorthonung (min Lind) så får man ändå använda lite andra metoder för att inte blanda allt för mycket. Slungkapaciteten är hög men det här räcker för ett dagspass.


Tobbe4u

  • Inlägg: 32
SV: Slungtips
« Svar #149 skrivet: 20 sep-09 kl 07:37 »
Jajamensan nu förstår jag hur du tänker, Låter vettigt ;)

mvh Torbjörn

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #150 skrivet: 20 sep-09 kl 08:17 »
Jag har ju inte honungsproduktionen som en heltidssysselsättning, har ett krävande fulltidsjobb som egenföretagare att ta hand om som tuffar på trots oroliga tider.
Slungrummet är väl avpassat för batcher som klarar av en skvätt olika sorters drag vid olika tidpunkter, behöver alltså ingen jätteanläggning. Den här blir stor nog ändå.

God nyslungad naturell sorthonung typ Lind i 250g och 350g burkar blev en hit på mitt uppdrag hos kund, alla som provat har minst en burk. Den säljer sig självt när provburkarna kom ut i fikarummen.
En närbutik här har också visat sådant intresse att det blir leverans nästa år, men då blir det inte lika mycket betalt. Man kan ändå inte få avsättning för allt själv.
I sista hand säljer jag till någon som bjuder över HF's pris, men då handlar det bara om något 100-tal kg och det kanske inte är intressant, man vet aldrig.
Avsättningsfrågan är intressant oc h kanske den klurigaste i processen för ett acceptabelt pris för sin produkt.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Slungtips
« Svar #151 skrivet: 20 sep-09 kl 09:38 »
Värme i botten på slungan är finfina grejjor rekomenderas varmt :) 
Undrar om T2 röd har tillräkligt hög yttemperatur för att ge fullgod funktion.

Det är bara att räkna på hur mkt effekt som önskas mot kvadratytan. Skulle för mkt ventileras bort så kan man isolera upp med t.ex. rörnät.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #152 skrivet: 20 sep-09 kl 10:36 »
Jag har räknat på T2 Röd och det kommer att fungera, man får ändå starta upp slungrummet några timmar innan det används så tid är inget bekymmer.
Värme med vatten och VV system har jag skippat helt och siktar på att bli mobil i stället, att kunna flytta en del av apparaterna.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #153 skrivet: 20 sep-09 kl 21:00 »
Hur tänker du när du skaffar halva storleken på ymptanken gentemot klartanken ? har du någon fiffig ide där ?

Jo, CMF är de enda som har en 300kg rostfri behållare med spännrem till låsningen av locket, vill ha det så med tanke på rörverket som jag fixar själv.

Det finns många stora rostfria behållare med tappkran men oftast bara med löst påliggande lock.

Kostnad 300kg med rörverk och automatik ca 5.000:- i stället för 35.000:- (mjölktankalternativet har jag lämnat helt).
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 06:11 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #154 skrivet: 24 feb-17 kl 13:23 »
Hej!

Intressant tråd. Är det någon som har en bild på en karusellseparator? Jag håller på att försöka få till ett flödesschema till ett mikroslungrum på 10kvm där jag tänker mig att en "KS" kan vara ett sätt att spara plats och prylar. Tyvärr verkar det inte finnas så mycket info på nätet om detta.

Tänker mig sjölies eller mindre avtäckningsmaskin - hjulslunga -karusellseparator - tank (ev med finsil). Inga pumpar om möjligt. Vaxskruv under sjöliesen kan vara en idé också. Det får heller inte skaka för mycket då det ska vara i en vagn. Säg gärna till om det verkar bu eller bä. =)

Thx.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

 

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slungtips
« Svar #155 skrivet: 25 feb-17 kl 09:19 »
Jag funderade själv på hjulslungan en gång i tiden men där jag bodde då hade jag för lågt i tak. Nu hade jag väldigt lågt i tak, men kolla för säkerhets skull hur högt den öppnar.

mikael jägare

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Slungtips
« Svar #156 skrivet: 26 feb-17 kl 08:34 »
En liten fråga?
Är det någon som har erfarenhet av Sverige slungan från Bikupa.eu?
Går i tankarna att investera!
Tack på förhand

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slungtips
« Svar #157 skrivet: 26 feb-17 kl 14:16 »
Jag är också lite nyfiken på olika slungor. Om bikupa.eu vet jag bara att han tvingades byta leverantör.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #158 skrivet: 27 feb-17 kl 08:58 »
Tänker mig sjölies eller mindre avtäckningsmaskin - hjulslunga -karusellseparator - tank (ev med finsil).

Har du ljung? I så fall ska du inte ha hjulslungan som är en liten parallell-radialslunga.

(de andra grejjerna du räknade upp; sjölis och karusellseparatorn är perfekta för svårslungad honung respektive mycket vaxorenheter)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #159 skrivet: 27 feb-17 kl 19:01 »
Jo jag är medveten om detta. Har knappt någon ljung men kan lätt skaffa genom att köra upp kupor i kolmården typ.

Grejen medhjulslungan är ju att den är så liten men ändå robust sväljer så många ramar. Har bara tio kvadrat att leka i. Kan man ha en extra liten horisontalare i händelse av ljung kanske?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser