Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som betesdjur  (läst 2972 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Får som betesdjur
« skrivet: 15 apr-09 kl 15:50 »
Jag har 3 hektar naturbete som jag vill hålla öppet. Om jag skulle släppa får där, permanent, hur många behöver jag då? Tanken skulle i så fall vara att ha permanenta betsdjur, inte för att producera lamm eller kött. Hur mycket kan det tänkas kosta per år att hålla djuren (exkl. stängsel, hus och andra engångskostnader)?

Finns det andra hemsidor med förmedling av betesdjur än den som LRF har? För det allra bästa för mig hade varit att vara sommarfodervärd åt får eller lamm istället för att äga dem själv.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Får som betesdjur
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 16:29 »
Hur många djur du behöver bror helt på hur naturbetet växer. Högproducerande eller näringsfattigt?
På ett "vanligt" naturbete kanske du skulle behöva 7-10 tackor.

Om du inte skulle betäcka tackorna så behöver de ju inte så mycket näring på vintern och då kan du nog klara dig på fjolårshö vilket är billigare. En tacka äter ungefär 1,5 till 2 kg hö per dygn, så det är ganska enkelt att räkna ut beroende på hur många tackor du har hur mycket det kostar under en vinter.
Köttfår

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Får som betesdjur
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 17:57 »
 Prova med en annons här på Alternativ :)
Det kanske finns någon nära dig som har för lite bete.
               Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Får som betesdjur
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 18:35 »
Håller med Charlotte.. sätt in en annons här och tala om vart du bor så kan du säkert få låna ett gäng får på bete över sommaren.
Jag skulle kunna låna ut om du bodde i närheten och det inte fanns andra får i angränsning till dig (för smittorisker/tjuvbetäckningar mm).
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Får som betesdjur
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 20:20 »
Skulle också kunna låna ut några om det är av intresse.
Var bor du?
Köttfår

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Får som betesdjur
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 20:25 »
Det finns säkert många som vill låna ut. Vi lånade ut flera tackor med lamm förra sommaren, till både glädje för oss (mindre jobb) och till de som fick marken betad. Om du bor i närheten så kanske du skulle kunna låna av oss oxå.

Viktigt om man vill ha det snyggt betat är att släppa fåren tidigt, innan gräset hunnit växa till sig alltför mycket och löven blivit för gamla (innan midsommar brukar mina vara tokiga i sly, men sedan svalnar intresset vartefter sommaren går).


Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Får som betesdjur
« Svar #6 skrivet: 15 apr-09 kl 23:47 »
Till frågan om permanent fårbete hör också frågan om parasitflora. Glöm inte det.
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Får som betesdjur
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 07:30 »
Var bor du? En baggflock kanske vore trevligt? Tror inte jag är ensam om att kunna tänka mig dem en bit från tackorna under sommarhalvåret.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Får som betesdjur
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 10:58 »
Jag bor utanför Vårgårda.
Det finns inga andra får i omedelbar närhet (finns några stycken någon kilometer bort). Marken är inte tidigare betad av får och det finns en skogsbäck som går genom så det finns vatten.
I år är en del av marken inte i ordning då vi precis fällt en del skog som vi behöver samla ris efter. Annars är det bra bete och inte så mycket sly utan mest gräs.


Vurre: Jag är medveten om parasitrisken. I anslutning till marken jag vill ha får på finns hästhagar så jag har tillgång till växelbete eller byte av hage. Hade också tänkt stängsla så att den del av hagen där fåren sover och fodras vintertid går att stängsla bort under betesperioden.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Får som betesdjur
« Svar #9 skrivet: 17 apr-09 kl 12:22 »
Tänk på att det kan vara svårt att låna ut får, om fårägaren har Ekologiska stöd

Då måste fårlånaren också ha sökt Ekologiska stöd för just den mark fåren ska vara på !

Sen måste ju den som lånar fåren ha ett prodplats nr.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser