Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodplättar och blodpudding  (läst 18771 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Blodplättar och blodpudding
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:29 »
Datum: 2 september, 2002 ;

Av någon anledning tar folk bara vara på grisblodet. Lammblod är minst lika fint och det finns en hel del i ett lamm. Det finns dem som dricker det rått vid slakten.
Om du ”vispat” blodet ordentligt vid slakten behöver det antagligen inte silas.
Stek en halv finhackad lök mjuk i en rejäl klick ister, talg eller smör. Låt svalna och blanda under tiden 1 liter blod med 7 dl mörkt öl eller mjölk. Rör i 7 dl grovt rågmjöl, löken och fettet, en halv dl sirap, en msk salt, en halv msk malen vitpeppar, en msk malen kryddpeppar och en msk stött mejram. Stek små plättar som serveras med grädde och lingon eller rödvinbärssylt.
Av samma smet gör man blodpudding genom att hälla den i en smord form med lock och grädda försiktigt i 175°C. Fyll inte formen till mer än hälften eftersom puddingen sväller upp vid gräddningen. Ätes som plättarna fast ännu godare är att dagen efter steka rimmat sidfläsk och sedan steka skivor av blodpuddigen i fettet som blir i stekpannan och sedan äta båda tillsammans med lingon och grädde.
Man kan säkert frysa in blodpudding, men efter som receptet är så enkelt brukar jag frysa in blodet i påsar med 1 liter i och ta fram en då och då.
 
Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)


Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:Blodplättar och blodpudding
« Svar #1 skrivet: 29 maj-05 kl 13:18 »
blodplättar:
renblod
fetthinna,finfördelad
vatten,lika mycket som blodet
vetemjöl,lika mycket som blod+vätska vispa först i hälften,låt svällla,vispa i mer å låt svälla,det är olika,lite salt också
låt stå en timme eller så
grädda tunna plättar i het panna ät med sirap till

angående blod och slakt,man kan ju vispa när man har avblodat å sen sila det hela,annars kan man låta det stå och avskilja tunnblodet från tjockblodet (vet inte vad det heter på svenska ???) så kan man få ut både plättar å blodkorv från samma slakt  :)


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 10:11 »
Ah!  Härligt!  Då behöver jag inte starta en ny tråd!  Jag har nu flera liter fruset killingblod, och vill försöka avnjuta det under vintern.  Tack för receptet!  Det låter ju så enkelt att till och med Trollmor borde kunna klara av det ...   :-[

 Men jag har slängt det koagulerade blodet, det som blivit kvar i silen.  Kan jag alltså använda det också?  Hur tar jag tillvara det?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogshulda

  • Inlägg: 38
    • Dalarna
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #3 skrivet: 26 okt-09 kl 19:59 »
Alltså borde det gå bra med kaninblod också? (Attans vad makabert det låter! Vanesak. :P)
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #4 skrivet: 27 okt-09 kl 14:43 »
Det har ingen som helst betydelse vilket djur blodet kommer från.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #5 skrivet: 27 okt-09 kl 17:55 »
Och jag som tyckte det var lite pyssligt att samla blod från getter, vilket jag provade för första gången i år.  Kaniner, hm, hur stor volym kan man tänkas få från en kanin?  Försöka sticka bara i pulsådern då, förstås, men kaniner som sprattlar så när de är skjutna!  Hur får man fatt i blodet?  Knappast ett en-person-jobb ...  Men ut tillvaratagandesynpunkt, klart intressant som princip.  Någon som har provat och kan rapportera och ge tips?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #6 skrivet: 27 okt-09 kl 19:23 »
Om man klubbar och sticker som man fick lära sig hos Gösta så går det faktiskt rätt smidigt att ta tillvara blodet från kaniner. Men man får ju samla från ett gäng. Skulle tro att man får ut ca en deciliter från en skapligt stor nin. ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 10:40 »
Jag har provat. Minns inte riktigt hur mycket det blev per kanin. Det är lite pyssel, man bedövar kaninen, sticker den och låter blodet rinna i en skål. Sedan får man lägga undan kaninen och vispa blodet en stund innan man tar itu med kaninen. Slaktar man ett antal kaniner blir det en hel del.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #8 skrivet: 02 nov-09 kl 23:14 »
Men jag har slängt det koagulerade blodet, det som blivit kvar i silen.  Kan jag alltså använda det också?  Hur tar jag tillvara det?

Slurp!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #9 skrivet: 08 nov-16 kl 19:32 »
Hur undviker man att få päls i blodet?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #10 skrivet: 10 jan-17 kl 13:53 »
Hur undviker man att få päls i blodet?
Stick noga bakom struparna, för du vill inte ha maginnehåll heller i blodet!  Samla i bunke.  Häll sen upp blodet i en tratt med sil eller durkslag.  Vispa i silen, så slår du sönder koaglen, som bildas ganska fort.  Låt rinna ner i burk eller påse; i en flaska kan det fastna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #11 skrivet: 26 jan-17 kl 20:40 »
Jag har testat massor av mer eller mindre bra blodrecept från när och fjärran och det bästa hittills är faktiskt blodpasta från Tyrolen.

300 g mjöl (delvis innehållande rågmjöl)
200 g silat blod
1 ägg
1 tsk salt
2 tsk anis

Gör pasta som vanligt. Fungerar också bra att fylla, typ tortellini.

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #12 skrivet: 26 jan-17 kl 23:18 »
Har någon ett recept på blod som inte innehåller mjöl från spannmål, måhända?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Blodplättar och blodpudding
« Svar #13 skrivet: 27 jan-17 kl 04:01 »
Har någon ett recept på blod som inte innehåller mjöl från spannmål, måhända?

Man gör ju blinier på bovetemjöl (icke spannmål!), och då borde man kunna göra både blinier eller pannkakor på bovetemjöl och ersätta en del av vätskan och äggen med blod


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser