Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövproblem  (läst 10413 gånger)

ulfg

  • Inlägg: 1006
Klövproblem
« skrivet: 19 dec-08 kl 08:32 »
Hej, jag verkar klövarna på mina gutefår och känner mig lätt frustrerad. Jag tycker de genomgående har väldigt mycket smuts på innersidan av klövarna, intryckt mellan klöven och klövväggen. Det är mer regel än undantag att det är ganska breda springor mellan inre klövväggen och klöven på mina får. Jag klipper och rensar klövarna på fåren minst 3 ggr/år, ändå har jag de här återkommande problemen. Händer ganska ofta att de börjar halta.
Frånsett risk för att hälta uppstår då och då – hur pass allvarligt är det med svaga inre klövvägar på får? Fler som har liknande problem? Ärftligt?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Klövproblem
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 15:49 »
Det låter som vita linjen-separation. Det brukar i sig inte orsaka hälta eller några problem över huvudtaget, men det kan bli en inkörsport för bekymmer om smuts packas mellan hornet och klöven så att det blir en böld eller infektion.

Man behandlar det genom att verka bort det lösa hornet så att det inte blir några fickor kvar. Ibland får man ta bort mycket och klövarna ser för hemska ut, men det kan läka fort och fint med lite tur. Håll dem borta från geggigt och blött underlag så mycket som det är möjligt.

Att massera klövarna på bergigt underlag förebygger.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 16:31 »
Tack för snabbt och bra svar, mushi. Så var det det här med att undvika blött och geggigt underlag. Det är naturligtvis det som är roten till problemet. Men hur undviker man det här i geggiga och blöta Halland? Vi har ju mest regn och mängd skitlera i hela landet. Suck. Skulle velat köra ut balarna upp på berget, in i skogen. Men jag kan inte, för då kör jag sönder den dåliga vägen samtidigt. Skall ösa på med bärlag nästa år när det torkat upp.

Exakt hur gör du när du masserar klövarna mot ett bergigt underlag, mushi?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 16:35 »
Ja, de blöta vintrarna är ett problem här i söder. Våra gutar går dock på ett stort område och vi flyttar foderhäckarna ofta.  Vi behöver nästan aldrig verka klövarna på våra.
Däremot baggar och ungdjur som står på ströbädd, visserligen torr men mjuk, måste ses över innan betessläpp.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Klövproblem
« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 16:50 »
Exakt hur gör du när du masserar klövarna mot ett bergigt underlag, mushi?

Jag gör inte så mycket ;-) utöver att periodvis hålla fåren i en hage med berghäll och klätterberg.

Kanske skulle en gjuten foderplats kunna vara en lösning. Lite lätt rundad så att vatten och urin rinner av och de flesta av fårkulorna rullar iväg. Fast ska det hålla sig riktigt fint måste man nog städa mest varje dag.

Kom att tänka på en sak till; kolla noga att klövspalterna (särskilt baktill mellan klövarna) är torra och håriga och fina. Är de det behöver du nog inte oroa dig för att det är något utöver separation i vita linjen. Men är det vitt, ev. geggigt och luktar illa, så är det bäst att låta en veterinär titta på fåren.
« Senast ändrad: 19 dec-08 kl 17:41 av Mushi »

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #5 skrivet: 20 dec-08 kl 11:29 »
Ack ja. Jag drömmer om 150 ha flack, torr öppen tallskog på Gotland med fina stickvägar. Så kör man in och ställer balarna lite varstans åt djuren. Gotland har en tredjedel av Hallands årsnederbörd. Håhåjaja.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klövproblem
« Svar #6 skrivet: 20 dec-08 kl 15:30 »
Det är ju väldigt lerigt och vidrigt nu, inte lätt för fåren. Jag har en hård ingång under tak. Sedan så använder jag sågspån blandat med foderkalk i ströbädden. Stänger in djuren på natten, hoppas att de "torkar upp" i klövarna. Får se hur det går till våren när vi klipper klövar igen.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Klövproblem
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 13:56 »
Ack ja. Jag drömmer om 150 ha flack, torr öppen tallskog på Gotland med fina stickvägar. Så kör man in och ställer balarna lite varstans åt djuren. Gotland har en tredjedel av Hallands årsnederbörd. Håhåjaja.

Problemet är att torkan gör fodertillgången vansklig. Det ska regn till om det ska bli några balar att ställa ut.
snus? vad är priset på en pris?

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 17:58 »
Varför bygger du inte ett stall till djuren och håller dem inne under vintern om det nu är så geggigt i hagen? Om problemet med geggiga hagar är stort är det inte precis i linje med djuskyddslagstiftningens intentioner!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #9 skrivet: 21 dec-08 kl 20:24 »
Till Stormulen: jag har ett stall till dem men de äter från uppsplitsade storbalar som jag måste ställa ut i hagen. De går in i stallet under natten, så jag sover ändå med gott samvete under natten. Men idealet hade varit att kunna kört ut balarna upp på bergen jag har. Där är det torrt och fint med väder och vindskydd under  grova tallar. Jag kommer dock inte åt bergen för närvarande. Vägarna är återställda med maskin efter att ha blivit sönderkörda under en slutavverkning i början på året. Så vägarna "sätter sig" nu och blir bättre nästa år med påfyllning av bärlag.

Till Vurre: jo, jag vet om sommartorkan på Gotland. Men ändå...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 08:19 »
Angående sommartorka, så kan man ju se till hur det är här när torkan sätter in: lammtillväxten är högre (trots att man tycker maten är slut). Andra växter, säkert mer lämpade som fårföda gynnas. Får föredrar torra marken. Det frodiga gröna (fuktgröna) vi ofta har i södra Sverige är väl mer lämpat för kor och köttfår. Våra betesmarker ger ju vattensjukt gräs. Vilket ju borde generera större mängd foder (låg torrsubstans). Krävs större arealer alltså.
Över huvud, så kan man på vår 1700-tals karta se att utmarken var där det var höglänt, sandigt osv. Dålig odlingsmark alltså. De torraste, mest eländiga markerna. Det är där vi återupptar våra fårbeten nu.
Angående att stänga får inne, så tycker jag ulfg gör rätt som ser till att de rör på sig. Att stå inne med minimalt rörelseutrymme är inget nyttigt för får oavsett vad djurskyddet säger. Klövarna mår heller inte bra på ströbädd. De blir veka ock skeva i brist på naturlig nötning.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #11 skrivet: 22 dec-08 kl 16:02 »
Fodra inne så kommer du från problemet. Jobbigt? Kan vara bra med lite motion.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Klövproblem
« Svar #12 skrivet: 22 dec-08 kl 17:50 »
Hej Stormulen, det är bra att du har ett "riktigt" stall och tar in dem över vintern, så att du får motion av att springa med mat till dina djur varje dag. Det är viktigt med motion ;D
För mig funkar det tyvärr inte. Mitt "stall är av typ ligghall (40 m2 f.d vedbod, 15 djur). Fåren jag har är är gotländska utegångsfår och de går just ute hela året. Sen hatar jag ju motion av allt slag också. Som trädgårds-/skogsvårdsentreprenör får jag mer än nog av den otäcka varan :D

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #13 skrivet: 22 dec-08 kl 18:56 »
Jag vet mångasom har sk pälsfår som är inne under vinterhalvåret just för att det blir ett djurskyddsproblem med kletiga rastgårdar. Ska du ha dem ute måste du se till att skaffa dig större ytor så de inte trampar sönder marken och utfodra på olika ställen! Slå inte på budbäraren utan se istället till att göra något åt problemet, du har fått svar på hur du ska göra. Fodra kan du göra enkelt inomhus i storbalshäckar. Sedan är det tråkigt att du hatar all typ av motion, motion förlänger livet brukar det ju heta.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #14 skrivet: 22 dec-08 kl 20:56 »
Fast nu var det ju gutefår och inte gotlandsfår? En viss skillnad. Gutar ska vara ute, basta!

Tror säkert ulfg får tillräckligt med motion också och det är trevligare att motionera utomhus än i lagår´n ;)

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #15 skrivet: 23 dec-08 kl 16:47 »
Sorry, Gutefår då. Men sakfrågan kvarstår. Får djuren problem med klövarna pga kladdigt underlag är det ett djurskyddsproblem hur mycket du än vill att djuren ska få möjlighet till utevistelse!
Enligt L100 "Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."Vilket det enligt Ulfgh inte är eftersom han har problem med klövarna.Åtgärd ha dem inne när det är för kladdigt eller gräv bort leran i rasthagen och ersätt med grus eller ha en betydligt större hage med varierande utfodrings och dicksplatser.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #16 skrivet: 23 dec-08 kl 20:59 »
Ja, men hur löser du problem med att klövar får dålig kvalité av ströbäddsvistelse? Det är också ett djurskddsproblem.
Dessutom har jag hört att det funkar att ta trätjära på de som har problem med klövar. Får ska röra sig, inte stå stilla!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klövproblem
« Svar #17 skrivet: 23 dec-08 kl 21:29 »
 Hittade en länk där det står att det kan vara ärftligt till viss del:
http://www.dpiw.tas.gov.au/inter.nsf/WebPages/CPAS-5SU63J?open#ShellyHoof
 Verka klövarna ofta, kanske det blir för sällan med 3 ggr/år för dom som har problem?
 Även här står det att det är bra om fåren kan gå på bergig mark och rensa ur klövarna.
Ulfg: Kan du inte ta kraftfoderhinken och springa runt lite på berget med fåren, då får du ju motion utomhus också ;)
 Jag förstår att geggiga hagar är ett problem söderut... Även här är det slipprigt ibland, då stänger jag in fåren och utfodrar inomhus, det bästa av två världar :)
 Har man sån ströbädd som ger klövproblem så är det inte bra ur djurskyddssynpunkt, men varför ska man ha det?!?
 Visserligen växer klövarna snabbare på ströbädd men dom slits inte i snön här heller, det är bara att verka klövar vare sig dom är inne eller ute. Får är inte konstruerade för att pulsa runt i djup snö, mina gör en stig från maten till stallet, inte mer!
                                             Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 23 dec-08 kl 21:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Klövproblem
« Svar #18 skrivet: 23 dec-08 kl 21:51 »
Jag svarar som Charlotte att ströbädden måste vara riktigt dålig om man får problem med dåliga klövar på denna. En ströbädd ska vara torr och ren och en sådan ger inte klövproblem! Ett sätt är att kombinera ströbädden med en gjuten platta där de står och äter. Djuren får en vettig liggyta, en yta där klövarna slits när de äter och lite motion mellan ät och liggplats.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klövproblem
« Svar #19 skrivet: 23 dec-08 kl 23:26 »
Det verkar vara lite svårt att läsa? Jag skrev inte blöt ströbädd!!!! Det är den mjuka ströbädden som inte ger klövarna varken slitage eller motion.
Alla kan inte bygga om lagården som Stormulen föreslår.
Dessutom såg jag en koppling mellan kraftfoder och dåliga klövar.
kan vara lite som människor och fel kost - ger dåliga naglar och hår!
Men oavsett klövar, så mår djuren bra av att vistas ute och då rör de sig även bättre och naturligare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 12 användare (2 dolda)
xaelanar, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser