Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser använder ni?  (läst 20176 gånger)

Celsius

  • Inlägg: 31
Vilka raser använder ni?
« skrivet: 16 nov-08 kl 21:25 »
Jag är lite nyfiken på vad folk här på alternativ har för raser som ni vallar med.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-08 kl 08:19 »
Jag har en Aussie ;D
Min första vallhund och vi har precis båbörjat kurs.. hon har tänt till ordentligt nu så nu måste matte hänga med i svängarna ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 09:16 »
Jag har en Lancashire heeler och en korthårig collie som hjälp i arbetet med kossorna.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Celsius

  • Inlägg: 31
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-08 kl 12:22 »
Jag har en Aussie ;D
Min första vallhund och vi har precis båbörjat kurs.. hon har tänt till ordentligt nu så nu måste matte hänga med i svängarna ;)

Hur jobbar hon? Som en kroppsvallare eller som en BC? Är det mkt fart? Eller är det mkt "låsning" som en BC?

Celsius

  • Inlägg: 31
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-08 kl 12:23 »
Jag har en Lancashire heeler och en korthårig collie som hjälp i arbetet med kossorna.

Hur jobbar dom?? Går dom mest bara bakom eller jobbar dom som kroppsvallare som mer pendlar bakom?

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-08 kl 14:27 »
Min Aussie är än så länge mest kroppsvallare.. vi får se hur hon blir när vi kommer lite längre..
Hon biter gärna ifrån om dom inte gör som hon vill  men tuggar inte ull.. :)
Mycket fart i henne.. matte hänger som sagt inte riktigt med i svängarna.. nu gäller det att träna stopp och ligg.. ;)
Sen får vi försöka få henne att ta ut avstånden mer..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Celsius

  • Inlägg: 31
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-08 kl 14:33 »
Min Aussie är än så länge mest kroppsvallare.. vi får se hur hon blir när vi kommer lite längre..
Hon biter gärna ifrån om dom inte gör som hon vill  men tuggar inte ull.. :)
Mycket fart i henne.. matte hänger som sagt inte riktigt med i svängarna.. nu gäller det att träna stopp och ligg.. ;)
Sen får vi försöka få henne att ta ut avstånden mer..

Intressant, jag är mest nyfiken på liksom om ni vallar efter så som aussien ska valla eller om ni använder den som en bc, vad är det för intruktör, alltså vad har intruktören för erfarenheter av aussien?? *nyfiken bara*

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-08 kl 14:43 »
Jag vallar just nu med 8st BC hos en BC uppfödare..

Hon har en del erfarenhet av att ha Aussie på träning.. och även andra raser som Working Kelpie, Puli och Shapendoes.. hon kommer även att få dit Tervurens på kurs..

Eftersom vi ännu inte kommit så långt så utgår vi från samma grund som med BC.. men även BC kan ju variera mycket i sitt sätt att valla..

Min instruktör bygger upp träningen efter vilken typ av hund det är.. och man jobbar efter just den hundens sätt att valla och försöker ta fram och förbättra den vallningsstil den har.. och vad man ska ha den till..

Jag ska ha min hund för att jobba hemma på gården och just nu är det i första hand får.. men kommer att bli lite nöt och ankor att förflytta framöver..
Skulle inte vara helt fel om hon kunde flytta grisarna oxå.. ;)

Men som sagt jag är nybörjare och har en valp på dryga 6månader så vi får se hur det går..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #8 skrivet: 17 nov-08 kl 15:44 »
Citera
hon kommer även att få dit Tervurens på kurs..

All heder åt din tränare. När jag frågade en på vår brukshundklubb som vallar med BC om han kunde lära mej att valla med min Tervueren, fick jag till svar att han inte ville sänka sej till den nivån!
Bara för att de vallar på olika sätt...
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #9 skrivet: 17 nov-08 kl 15:52 »
Vi har god hjälp av vår västgötaspets i arbetet med korna. Ett "proffs" som en BC är det kanske inte, men en hund som passar oss och som ändå är förbluffande duktig på att valla - dock ej helst får...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #10 skrivet: 18 nov-08 kl 02:42 »
Hur jobbar dom?? Går dom mest bara bakom eller jobbar dom som kroppsvallare som mer pendlar bakom?

Heelern håller sej mestadels bakom men Collien pendlar bakom och kan även sticka framåt för att styra upp flocken på "snyggt led" igen ;) 
Jag använder dem i princip bara som fösarhundar och myyyyycket sällan som hämthundar, det behövs inte i vår koflock, de kommer hem så snällt själva.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #11 skrivet: 18 nov-08 kl 09:23 »
Citera
Vi har god hjälp av vår västgötaspets i arbetet med korna. Ett "proffs" som en BC är det kanske inte, men en hund som passar oss och som ändå är förbluffande duktig på att valla - dock ej helst får
Västgötaspetsen var också proffs i åtminstone 1000 år innan BC dök upp ;)

Kul att andra hundar används. Ge inte upp med Tervueren. De är ju faktiskt vallhundar de också och "lägre" nivå är det inte, bara annan!

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #12 skrivet: 18 nov-08 kl 23:07 »
Jag har en Working Kelpie som jag använder på mina får. En underbar vallhundsras med mycket djurkänsla och god djurhantering (rätt tränad).

Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #13 skrivet: 19 nov-08 kl 00:36 »
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #14 skrivet: 19 nov-08 kl 19:46 »
En Aussie under träning.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #15 skrivet: 20 nov-08 kl 00:27 »
Vi använder våra isländska fårhundar till korna.. och de hjälper även till att ta hem fåren..

de vallar som västgötaspets skäller, föser och nafsar i bakfötterna om de behövs..

finns tyvärr inga kurser för anndra än border Collie... :-[

men vi har jätte stor hjälp av hundarna.. tex nu när snön kom var de en kviga som inte ville gå in i lagårn...

med hundranas hjälp så gick de bra..  hon försökte bryta o smita för bi men islänningar är jätte duktiga på att ställa djur... o sen fick de fart på henne så hon gick in i lagårn...

de funkar inte alls att försöka träna bordercollie vallning på dem... de är mer själv ständiga o klurar själva ut hur de vill göra.. roligt att se de tre hundarna hjälpas åt..

Vi är jätte nöjda med våra hundar..
för när de är färdigt så säger man bara NU ÄR DE BRAAAA... o så får hundarna en godis o vatten ... sen ligger de o tittar på när jag grejar i algårn.. de har så att säga en av o på knapp..
kan lägga sig ner o slappna av  o halv sova ena stunden.. för att sen fara iväg o hjälpa till..

De är de som är så skönt med dem tycker jag..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

BondJäntan

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
    • Dalsjöhund
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #16 skrivet: 20 nov-08 kl 20:55 »
Jag har 2 allround BC som vallar : Får, Getter, Kor, Gris :) min ena är en riktigt bra nöthund och min andra funkar bäst på får.
www.dalsjohund.se
Hundtokig bondjänta som har 3 hundar och ett gäng med får.

Quiz

  • Inlägg: 24
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #17 skrivet: 23 nov-08 kl 20:30 »
Har Working Kelpies. En hel hög. Finns också en gammal Border collie, som numera är pensionär. Vi vallar allt från höns till kor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #18 skrivet: 24 nov-08 kl 16:33 »
Har två Border Collie och får massor av hjälp av dom.
Vill aldrig vara utan en bra hund på gården!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Vilka raser använder ni?
« Svar #19 skrivet: 24 nov-08 kl 16:47 »
Citera
Har Working Kelpies. En hel hög. Finns också en gammal Border collie, som numera är pensionär. Vi vallar allt från höns till kor.

Working Kelpie ska jag ha någon gång i framtiden. Gillar verkligen den rasen.
Har du inga bilder på dom?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 5 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be, JuliaMF

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser