Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla quinoa  (läst 26287 gånger)

Vero

  • Inlägg: 32
SV: odla quinoa
« Svar #40 skrivet: 17 apr-09 kl 22:59 »
Jag provade koka svinmålla som spenat en gång, men den blev besk och otrevlig... Jag kokade den nog för länge, den skulle väl bara förvällas helt snabbt.
The impossible just takes a little longer

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: odla quinoa
« Svar #41 skrivet: 18 apr-09 kl 08:36 »
Jag provade koka svinmålla som spenat en gång, men den blev besk och otrevlig... Jag kokade den nog för länge, den skulle väl bara förvällas helt snabbt.

De ska vara relativt späda eller i varje fall frodiga, d v s de ska inte ha hårdnat till. När de hårdnar till blir de också blekare i färgen.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: odla quinoa
« Svar #42 skrivet: 18 apr-09 kl 09:06 »
Har någon testat att äta amaranth-frön? Jag köpte såna i affären av nyfikenhet, och hade lite problem med tillagningen. Man skulle skölja dem innan kokning stod det, men de var så pyttiga så jag hade ingen tillräckligt fin sil. Jag gjorde biffar på dem eftr att ha kokat dem enligt anvisningarna, men de verkade inte ha blivit något mjuka, de var liksom som hårda små otuggbara korn fortfarande.
Hur gör man?

Astbo

  • Inlägg: 8
    • Lillen & Tim
SV: odla quinoa
« Svar #43 skrivet: 21 jul-09 kl 01:45 »
Jag odlar quinoa i år. Jag köpte fröer från Impecta och förkultiverade inomhus. Nu har jag ett gäng riktigt massiva plantor med riklig mängd fröer. Med tanke på att det är en målla så är de ju riktigt enkla att odla, så det hänger på hur pass krångligt det är att få ut fröerna sedan. Men jag tror att det är en ganska enkel process om man hänger hela plantan upp-och-ner över ett nät och låter fröerna falla ner av sig själva. Så jag undrar om man inte skulle kunna förse sig själv med rätt så mycket quinoa utan någon större arbetsinsats trots allt.

Jag testar även kikärt i år, vilket verkar ge rätt bra avkastning ändå, trots vad jag har hört om andras erfarenheter. Och den är inte så svår att odla heller.

Jag ska lägga upp lite bilder...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: odla quinoa
« Svar #44 skrivet: 21 jul-09 kl 09:41 »
Jag odlar quinoa i år. Jag köpte fröer från Impecta och förkultiverade inomhus. Nu har jag ett gäng riktigt massiva plantor med riklig mängd fröer. Med tanke på att det är en målla så är de ju riktigt enkla att odla, så det hänger på hur pass krångligt det är att få ut fröerna sedan. Men jag tror att det är en ganska enkel process om man hänger hela plantan upp-och-ner över ett nät och låter fröerna falla ner av sig själva. Så jag undrar om man inte skulle kunna förse sig själv med rätt så mycket quinoa utan någon större arbetsinsats trots allt.

Jag testar även kikärt i år, vilket verkar ge rätt bra avkastning ändå, trots vad jag har hört om andras erfarenheter. Och den är inte så svår att odla heller.

Jag ska lägga upp lite bilder...

Om du odlar i Lövestad (enligt din hemsida) så har du nog bland Sveriges bästa odlingsklimat. Och kanske rätt skaplig jord också? Det (särskilt klimatet) spelar troligen en viss roll, åtminstone vad gäller kikärterna.

Ja, lägg gärna upp lite bilder.

smultronbett

  • Inlägg: 33
SV: odla quinoa
« Svar #45 skrivet: 22 jul-09 kl 21:04 »
Hejsan!

Jag odlar amarant (rävsvans) för de fina blommorna. Fröna hinner inte mogna, i Göteborgs trakten.
Mållans frön tycker jag inte verkar aptitliga, vare sig svinmållan eller praktmållan, däremot är bladen goda! Ingendera tycker jag liknar quinoa eller amarant som man köper i affärn.

Amarantgröt är den godaste gröt jag ätit! Koka i 40 min med ungefär dubbelt så mycket vatten!

Försöker utrota kirskål med hjälp av mållan men det går sisådär.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: odla quinoa
« Svar #46 skrivet: 22 jul-09 kl 23:08 »
Ska prova amaranthgröt då  :).

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: odla quinoa
« Svar #47 skrivet: 04 sep-11 kl 16:22 »
Jag provade koka svinmålla som spenat en gång, men den blev besk och otrevlig... Jag kokade den nog för länge, den skulle väl bara förvällas helt snabbt.

Quinoa ska tydligen ha en hinna som kan smaka beskt. Det står att man ska skölja dom innan man använder dom. Jag brukar koka en stund för att sedan hälla bort vattnet och sen fylla på med nytt och det verkar funka bra. Kanske är det samma sak med svinmålla?

HelleLykke

  • Inlägg: 1
    • Danmark
SV: odla quinoa
« Svar #48 skrivet: 16 jul-17 kl 23:33 »
Man kan købe frø hos Quinoa Quality i Danmark, Ejeren bag firmaet har fremavlet sorter Titicaca og Vikinga der kan dyrkes fra det nordlige Sverige til det sydlige Spanien - kontakt www.quinoaquality.com,   helle@quinoaquality.com

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: odla quinoa
« Svar #49 skrivet: 17 jul-17 kl 05:56 »
Målla är toppen,  kommer av sig själv och växer fort. Jättegott och användbar
 på många sätt. Det gäller dock att ta den innan den blir grov.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser