Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni betalt?  (läst 12982 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Vad tar ni betalt?
« skrivet: 19 nov-07 kl 10:50 »
Vad tar ni betalt för lammkött per kilo? eller om ni säljer olika delar? Grovstyckat eller finstyckat?
Har ingen koll alls..
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

leifhh

  • Gäst
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-07 kl 11:41 »
Återtag eller hemslakt?
Det ena får du sälja det andra inte.

Kika lite neråt bland trådarna så hittar du massor med diskussioner kring detta, men grundtipset är att inte sälja sig för billigt. Är folk inte villiga att betala vad det kostar med svenskt lokalproducerat så får dom väl käka fryst newzeeland lamm från Willys tycker i alla fall jag.

skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-07 kl 12:40 »
Tjenare! Vi säljer våra lamm hela och tar 25 kr kilot, ja dom är naturligtvis urtagna och av pälsade. När vi säljer levande lamm på sommaren för att de skall beta gräs hos någon tar vi 500 kr st.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #3 skrivet: 19 nov-07 kl 13:14 »
75 kr/kg för ett helt lamm tar vi. Återtag från slakteriet, färdigstyckat och klart.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #4 skrivet: 19 nov-07 kl 18:26 »
Tack för hjälpen!
 :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #5 skrivet: 19 nov-07 kl 18:46 »
Skoglars:

25 kr kg är dumpingpris, även om det är ostyckat.

Säg at lammet väger 20 kg slaktat. 20 x 25 = 500
Slaktkostnad på slakteri = ca 200 kr.
Kvar blir 300,-
Aldeles för lite för ett lamm.

Med den kilopris skulle jag gissa at lammen är hemslaktade. Om du väljer att bryta reglerne skal jag inte lägga mig i. Du kan också gärna ge bort hälften av dit kött - för det är faktisk vad du gör när du säljer så billigt.

Men lär inte andra som frågar at kilopriset för helt lam heter 25 kr!
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 18:49 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-07 kl 20:28 »
Brunnsnäs Säteri tar 65:- per kilo. Ekologiskt, men ej certifierat. Gutefår. http://www.brunnsnas.se/
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 20:30 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-07 kl 20:45 »
För lite för ett lamm ?
Priset borde väl baseras på vad man får om man skulle levererar det till slakteriet.

Ser ut som att man när man säljer privat, vill ha samma pris för ett magert lamm som ett görfett lamm...  :-X

I vanliga fall blir ju bara vissa delar av lammet  bra betalda, och resten blir ju korv..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-07 kl 20:52 »
70 kr/kilot, ej ekologiska men kontrollslaktade och styckade, det tar jag.

Nästa år ska de bli ekocertifierade och tycker då att ett rimligt pris är 80 kr kilot, men till mina första kunder får jag kanske smyga upp priset..

Har sett att Bonnakött tar 112 kr/kilot för "lammlådor"(10-15% går till grossisten). Lite finare bitar som jag har förstått det. De mindre bra bitarna kan man göra korv på och ta 180 kr/kilot.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #9 skrivet: 19 nov-07 kl 20:59 »
Jag säljer hela eller halva styckade lamm för 75:-/kg. Då är det kontrollslaktat och återtaget från slakteriet. Moms, kvitto  och låda ingår!  :D  
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 21:00 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #10 skrivet: 19 nov-07 kl 21:06 »
Tar ni 65-75 kr kilot för lamm som skulle betalts med typ 5 kr kilot från slakteriet?

Eller tar ni det, bara för lamm som är av bra kvalitet (dvs klassat sig bra) och skulle betalts bra av slakteriet ?

*nyfiken*
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 21:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #11 skrivet: 19 nov-07 kl 21:12 »
För lite för ett lamm ?
Priset borde väl baseras på vad man får om man skulle levererar det till slakteriet.

Ser ut som att man när man säljer privat, vill ha samma pris för ett magert lamm som ett görfett lamm...  :-X

Jag utgår ifrån at när vi pratar prisar, så är det inte "görfeta lamm" det gäller. Naturligtvis bör priset spegla kvaliten, och det gör den inte alltid vid privatförsäljning. Men det är egentligen en annan fråga.

Men för lamm i lagom skick ÄR 25 kr/kg definitivt för lite! Det är rätt och rimligt at man får man mer genom at sälja direkt til kund än man får vid at sälja till slakteriet. Kunden å sin sida får det ju billigare än i äffären.
Däremallan är ett stort utrymme för en pris, där båda vinner på affären.

Du köper ju inte heller kaffe eller bananer för samma pris som odlarna får...




« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 21:13 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

louise

  • Gäst
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #12 skrivet: 19 nov-07 kl 21:17 »
För lite för ett lamm ?
Priset borde väl baseras på vad man får om man skulle levererar det till slakteriet.

Priset ska baseras på vad kunden är beredd att betala. Vad andra företag (läs slakterier) gör för affärer är väl inte särskilt intressant.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #13 skrivet: 19 nov-07 kl 21:25 »
Du köper ju inte heller kaffe eller bananer för samma pris som odlarna får...

Jo om jag skulle kunna handla av bananodlaren eller kafferostaren så skulle jag inte vilja betala 3-4 ggr mer än vad han får ut när han säljer genom normala kanaler.

Jag vill betala för varorna baserat på vad de är värda för säljaren om han säljer dom som vanligt. Inte vill jag betala överpris bara för att säljaren tror att jag har noll koll.....

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #14 skrivet: 19 nov-07 kl 21:27 »
Lite marknadsfundamentalism är på sin plats här. På en fungerande marknad sätts priset av tillgång och efterfrågan. Om det finns en säljare som är villig att sälja för 5 kronor kilot och en köpare som är villig att köpa för samma pris är varans marknadsvärde 5 kronor kilot. Om en annan köpare är villig att köpa för 50 kronor kilot är varans marknadsvärde 50 kronor kilot. Vad den första köparen vill betala spelar ingen roll.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #15 skrivet: 19 nov-07 kl 21:44 »
Tar ni 65-75 kr kilot för lamm som skulle betalts med typ 5 kr kilot från slakteriet?

Eller tar ni det, bara för lamm som är av bra kvalitet (dvs klassat sig bra) och skulle betalts bra av slakteriet ?

*nyfiken*

Mina lamm har varit fra O+ till R, fettklassning 2, 2+ och 3. Som helhet bra för rasen. Om det skiljer nämnvärt på kvalitéen kompenserar jag genom att lägga till lite ekstra i lådan. Det tycker jag är rättvist.

Slakteriklasningen är anpassat til köttraser, och lantraser klassar nog mycket sällan högre än R (inte heller så dåligt). Men köttet kan ju vara mycket bra för det. Det finns gott om kunder som föredrar ett 6 månaders lamm från naturbete för ett 4 månades texel, även om det senare kanske skulle få bättre klassning. Det finns restauranger som tycker likadant. Folk betalar inte bara för en klump protein i stekpannan, men även för en produktionsform och några får som de tycker är trevliga.
Hur mycket ekstra man skal betala för det, kan man naturligtvis diskutera.

Kund och producent får hitta et pris där båda är nöjda! Om någon vill köpa lamm för slakteripris kan de naturligtvis glömma det, eftersom andra gärna betalar mer. Om man upplever att folk inte vil köpa på grund av priset, då får man fundera på at justera ner det. Så fungerar en fri marknad!
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 21:54 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #16 skrivet: 19 nov-07 kl 22:11 »
Jag hade ett par små lamm nu senast och de gav jag 10:- rabatt per kg på. Alltså 65:-/kg. De hade jag säkert inte fått mer än 5:-/kg för av storslakteriet men, jag väljer att inte sälja till dem eftersom jag får bättre betalt på andra håll. Utbud och efterfrågan helt enkelt.  :) Kunderna var nöjda med köttet de fick, tyckte det var mycket gott även om det var smått. Kunden nöjd, säljaren nöjd.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #17 skrivet: 19 nov-07 kl 22:11 »
Lite marknadsfundamentalism är på sin plats här. På en fungerande marknad sätts priset av tillgång och efterfrågan. Om det finns en säljare som är villig att sälja för 5 kronor kilot och en köpare som är villig att köpa för samma pris är varans marknadsvärde 5 kronor kilot. Om en annan köpare är villig att köpa för 50 kronor kilot är varans marknadsvärde 50 kronor kilot. Vad den första köparen vill betala spelar ingen roll.

Men det fundamentala i detta är att när den som vill betala 50 spänn köpt det han vill ha så köper jag mitt för 5 spänn.
Det hela beror ju på avsättningen av produkten, dvs efterfrågan.

Stor efterfrågan och liten produktion = högt pris
Liten efterfrågan och/eller stor produktion = lägre pris

Om alla i varje buske ska sälja lammkött blir nog kunderna mer och mer prismedvetna !

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #18 skrivet: 19 nov-07 kl 22:21 »
Glömde en sak, bekanta här i krokarna slaktar också med återtag och säljer sedan direkt till butik för 47:-/kg med moms skulle jag tro att det är. Då innebär det att de får drygt 400:- netto för ett 18 kg lamm efter att slakten är betald. Samma lamm skulle jag få drygt 800:- netto för för köttet om jag tar 75:- inkl. moms. Samtidigt är det ju smidigt att sälja allt direkt till butik.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Vad tar ni betalt?
« Svar #19 skrivet: 19 nov-07 kl 22:25 »
Men det fundamentala i detta är att när den som vill betala 50 spänn köpt det han vill ha så köper jag mitt för 5 spänn.
Det hela beror ju på avsättningen av produkten, dvs efterfrågan.

Ok, då är vi överens om hur en marknad fungerar.

Om raggarbonden lykkas köpa några feta lamm för 5 kr/kg, då är det ju bara att gratulera med landets billigaste kalorier på tallriken...

eller är det biobränsle vi pratar om?

 :P
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare (2 dolda)
Elin_G, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser