Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slaktat gutar...  (läst 4978 gånger)

Dandelia

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #20 skrivet: 12 nov-07 kl 11:56 »
Kan kanske ställa min fråga härinne oxå. HUR får jag rent kött, dvs utan ben, när jag styckar *läs SVÄRFAR styckar :D* lamm?! Himla massa ben överallt, inte alls som älgkött *tycker*. Där går det ju att få många benfria stekar på bara en halv kropp...

Sen undrar jag varför lammkött är så fett? Är riktigt förvånad över den saken! Här gick jag och trodde att lamm är det nyttigaste man kan äta. Men uj, så mycket fett på kroppen! Vägde fö 20 kilo, det "lilla" lammet. Slaktkroppen, alltså.

/Dandelia

leifhh

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #21 skrivet: 12 nov-07 kl 12:47 »
->Dandelia

I Klötzke och Mörners kokbok Jägarens nya kokbok finns det suveräna beskrivningar på hur man benar ur rådjurssstekar mm. Får är av ungefär samma storlek och kan menas ur på samma sätt. Busenkelt om man följer beskrivningen. För övrigt tycker jag att du skall lära dig ta hand om köttet själv om inte förlita dig på svärfar, för det är du som vet vilka typer av bitar du vill ha till din matlagning, det vet väl inte svärfar?

Dina lamm kanske har slaktats för sent, de har "fettat" till sig? Eller så kanske de har gått med tackan länge och slangat mjölk från henne, tagit från hennes reserver och fyllt på sina egna så att säga.

Mina lamm brukar ha en "lagom" fettansättning tycker jag. Vad den motsvarar i klassning vet jag inte för jag äter allt själv och blandar inte in slakterier. Däremot så hade vi ett bagglamm som var smällfet. Vi fick blanda ut färsen med 40% mater nötfärs för att få ner fetthalten till en hög, om än godtagbar, nivå. Det lammet hade gått ensamt med en tacka som är höglakterande (ger extremt mycket mjölk). I fjor gav hon två "lagom" feta, men mycket välväxta lamm, så hon producerar definitivt nog för minst 2 lamm, tyvärr fick hon bara ett det gågna året.
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 12:47 av leifhh »

Dandelia

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #22 skrivet: 12 nov-07 kl 13:02 »
Lammet är inte från egen uppfödning utan köpt utifrån. Nån gång i framtiden när jag har fått fatt i min drömgård ska det definitivt bli egna får men det lär dröja. Tack för tipsen/förklaringen alla fall! Jag trodde naivt nog att lammkött automatiskt blev magert då det är betesdjur. Ähum :-[

Att svärfar styckar större djur åt oss beror på att han i yngre dar blev utbildad för det. Och sen är det han som äger köttsågen :) Kanin och mindre tar jag själv hand om med varierande resultat. Det viktiga är hur det smakar, anser jag :P

Kokboken ska jag hålla utkik efter, verkar vara en bra källa till kunskap!

/Dandelia


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:slaktat gutar...
« Svar #23 skrivet: 12 nov-07 kl 15:56 »
Koka tvål, kanske?  ::)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:slaktat gutar...
« Svar #24 skrivet: 13 nov-07 kl 10:15 »
Sen undrar jag varför lammkött är så fett? Är riktigt förvånad över den saken! Här gick jag och trodde att lamm är det nyttigaste man kan äta. Men uj, så mycket fett på kroppen! Vägde fö 20 kilo, det "lilla" lammet.

Hur fett ett djur blir beror ju (mest) på vilket foder det äter och vilken ras det är...
(gillar man inte fett ska man först o främst inte ha raser som är kända för att bli feta)

Om man köper en "låda lamm" är det en bra ide att titta på köttet innan man köper så det.
Finns ju fårägare som tar tillbaka lamm som inte klassar sig bra (och då bara skulle betalas med typ 5 kr kilot av slakteriet)
och säljer dem privat istället för 70 kr kilot...

/Rosa
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 10:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #25 skrivet: 13 nov-07 kl 11:07 »
Om man köper en "låda lamm" är det en bra ide att titta på köttet innan man köper så det.
Finns ju fårägare som tar tillbaka lamm som inte klassar sig bra (och då bara skulle betalas med typ 5 kr kilot av slakteriet)
och säljer dem privat istället för 70 kr kilot...

Det var ju ett bra tips (för både köpare och säljare  ;) ). Det är ju självklart, men det hade jag faktiskt inte tänkt på.

Dandelia

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #26 skrivet: 13 nov-07 kl 12:39 »
Pja, svärfars lamm blev inburet på köksbordet. Det var inte tal om att titta först och bestämma sig sen :P Det ringde på dörren och där stod leveransen. Smidigt och bra!

/Dandelia

agge

  • Inlägg: 231
Re:slaktat gutar...
« Svar #27 skrivet: 13 nov-07 kl 12:58 »
Vi slaktade två förra helgen (gutar) dom vägde 26 och 22 kilo, inte så mycket fett heller. Vi har nog inte gjort något särskillt, hade nog bara en sån himla rejäl bagge  ;)

Dom är alltså inte fodrade med något annat än bete före slakten och magert även det.

Ska ta två till nästa helg. :)

Om ni normalt sett får så här stora slaktvikter på era lamm så ska jag byta ras omedelbart.
Det hade varit roligt att veta vad de vägde levande.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #28 skrivet: 13 nov-07 kl 13:16 »
Jag ska vara lite mer alert nästa år och väga både födelsevikt och levandevikt innan slakt.

Slaktaren tyckte iallafall att det var exemplariskt kött och inte för fett. O han borde veta ett o annat som jobbar som styckarmästare till vardags.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser