Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullsmak på lamm  (läst 4402 gånger)

Kenta

  • Inlägg: 8
    • Lottebos kennel
Ullsmak på lamm
« skrivet: 30 okt-07 kl 14:12 »
Finns det någon som vet om man kan mildra ullsmaken på lamm, jag har hört att man kan lägga köttet i mjölk som man gör med vilt, jag har också hört att man kan blanda ättika + vatten + salt som en marinad och låta köttet ligga något dygn ??? har ni några tips.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Ullsmak på lamm
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 14:25 »
Jag har inget tips.Men måste bara få berätta att vårat lammkött smakar inte det minsta ull. Inte heller lammköttet jag blivit bjuden på på Gotland  :D Men köper jag lammkött i mataffären så smakar det verkligen superäckligt..  :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kenta

  • Inlägg: 8
    • Lottebos kennel
Re:Ullsmak på lamm
« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 14:34 »
Jag har inget tips.Men måste bara få berätta att vårat lammkött smakar inte det minsta ull. Inte heller lammköttet jag blivit bjuden på på Gotland  :D Men köper jag lammkött i mataffären så smakar det verkligen superäckligt..  :o

Hejsan  ;D det är nog jag som är superkänslig min fru tycker inte att det smakar ull. Men jag tycker att slaksidorna, bog, och revben smakar, så om nån har nåt tips provar jag gärna. fårfarmaren

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ullsmak på lamm
« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 14:41 »
Var noga med att hålla ullen borta ifrån slaktkroppen när ni flår bara så blir det ingen smak.

leifhh

  • Gäst
Re:Ullsmak på lamm
« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 14:42 »
1/ håll så god hygien som bara är möjligt vid slakt
2/ håll koll på hur länge köttet hänger och i vilken temperatur, kassera det som är skämt.
3/ skär bort fett före tillagning, det är oftast i fettet som "ull"smaken sätter sig. speciellt om det legat ett tag i frysen.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ullsmak på lamm
« Svar #5 skrivet: 30 okt-07 kl 19:50 »
Håller med leifh, det är ofta fettet som smakar "kofta" så det brukar jag skära bort om köttet steks. Det behövs dock inte om man grillar köttet för då "rinner" fettet bort från köttet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser