Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 2967 gånger)

Karima

  • Gäst
Slakt
« skrivet: 14 dec-04 kl 17:14 »
Hej,
Jag undrar hur man får slakta? Måste man skaffa tillstånd el.dyl. ?

Hur gör ni?

Mvh
Karima

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Slakt
« Svar #1 skrivet: 15 dec-04 kl 14:00 »
Hej Karima!

Om du bara ska slakta till ditt eget hushåll kan du slakta lammen hemma utan något "tillstånd". Om du däremot ska sälja (eller ge bort) köttet till andra människor måste det vara veterinärbesiktigat och slaktat vid ett godkänt slakteri.

Man kan kringgå reglerna om man säljer lammet levande till någon. Därefter hjälper man vederbörande att slakta lammet.

Eftersom jag inte själv kan/vill slakta så väljer jag att själv köra de lamm som jag ska sälja köttet ifrån till ett litet godkänt gårdsslakteri ca 10 minuters bilfärd hemifrån. Jag lastar själv av lammen och de slaktas sedan i en lokal bara tio meter från boxen där de lämnas. De blandas inte med några främmande djur och slaktas samma dag som de kommer till slakteriet. Detta känns betydligt bättre än att låta någon slakttransport komma och hämta dem och sedan köra dem till ett storskaligt slakteri där främmande personal ska hantera dem flera gånger. Efter slakt och styckning kan kunderna hämta köttet i lådor på slakteriet.

De lamm vi själva ska äta kommer en granne och slaktar hemma hos oss. Jag håller lammet medan han bedövar och avblodar. Detta görs ute i anslutning till betet så de slipper transporteras. Efter avlivningen lastar vi dem i bilen och kör dem till hans styckningslokal där de flås och tas ur samt får hänga i kylrum några dagar. Detta är inte helt enligt lagen eftersom djuret egentligen inte får flyttas från själva slaktplatsen men vi har inte själva några lämpliga lokaler för ändamålet.

Mobila slakterier skulle förmodligen vara att föredra ur djurskyddssynpunkt om det går att lösa praktiskt (och ekonomiskt). Det är ju i slutändan konsumenten som måste vara beredd att betala ett högre pris för djurvänlig uppfödning och slakt (om man någonsin kan kalla slakt djurvänlig???)

Hoppas att du fick "lite kött på benen"!

Hälsningar Småbrukaren

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Slakt
« Svar #2 skrivet: 15 dec-04 kl 14:38 »
Hur är det med mindre djur då, tex kaniner och höns. Om man skulle vilja sälja eller ge bort köttet.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Slakt
« Svar #3 skrivet: 16 dec-04 kl 11:51 »
Du kan ju göra som Småbrukaren ge bort de levande och hjälp dem att slakta.
Der kav vara lite känsligt att svara på frågor skriftligen om man  deklarerar att man slaktar och säljer svart.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser