Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?  (läst 5352 gånger)

louise

  • Gäst
självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« skrivet: 13 okt-07 kl 10:11 »
makaber syn mötte mej i morse. Ena bagglammet låg dött med elstängseltråden runt en fot. Troligen elchockat sig till döds..

Nu funderar jag på vad jag vågar ta till vara. Tänkte rädda skinnet, men vågar man sig på nåt ätbart? Har tyvärr inte räknat fåren senaste dagarna så jag är osäker på hur länge han kan ha legat där.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-07 kl 14:24 »
makaber syn mötte mej i morse. Ena bagglammet låg dött med elstängseltråden runt en fot. Troligen elchockat sig till döds..

Nu funderar jag på vad jag vågar ta till vara. Tänkte rädda skinnet, men vågar man sig på nåt ätbart? Har tyvärr inte räknat fåren senaste dagarna så jag är osäker på hur länge han kan ha legat där.

Tror inte du kan rädda skinnet.. Även om det har varit kallt de senaste dagarna så kommer du inte att lyckas med flåningen. Det är jättesvårt att flå ett djur som inte är kroppsvarmt längre. Tar du till kniven blir lädersidan garanterat skadad.

F.ö. kan du väl ta vara på det mesta men jag rekommenderar att du använder det som hundmat.
Hundar är ju naturliga asätare och tål att äta självdöda djur.
I ett dött djur kommer bakterieväxten snabbt i gång och det är stor risk att det ansamlas bakteriegifter som kan drabba oss människor på olika sätt. Man brukar inte äta självdöda eller dåligt avblodade djur. I en svältsituation tar man naturligtvis gärna större risker men Lollo, jag hoppas du inte har det så knapert.

F.ö. kanske du bör se över dina stängsel. Det får inte finnas slaka el-trådar som kan bilda öglor. Olyckor kan alltid hända men risken är mindre med grov, slät ståltråd som är väl spänd.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-07 kl 14:47 »
Synd om lammet. Äta äv ett lamm som har dött i maximal stress skulle inte jag ge mig på, oavsett hur färskt det var. Vid vanlig slakt rinner blodet ju dessutom av, medan det på ett självdött djur stannar i kroppen. - det är kanske en fråga som har mer med tradition än med realitet att göra.  Asätare vill man väl ändå inte vara, även om det kanske skulle fungera i en överlevnadssituation...

Jag har själv haft ett får som fastnade i eltråden och dog. Hon var en hopplös kryptacka, och jag hade satt på den antenn som LG-produkter säljer för ändamålet. På antennen finns dumt nog en stålkrok som hade hakat fast i eltråden - en ren dödsfälla även på en stram tråd. Hade sett fåret i flocken en halvtimme innan. Nu skulle jag rekommendera att slakta bort ett sådant djur i tid, men om andra tanker att använda en sådan antenn vil jag bara be om att man har djuret under uppsikt tills man sett det gå på tråden de första gångarna. (Evt skulle man kunne tejpa över kroken med isolertejp)

Jag har hört fler berättelser om djur som dör i stängslet på olika sätt. Hur är er andras erfarenheter? hur vanligt är det?


« Senast ändrad: 13 okt-07 kl 14:52 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Hasse Heiva

  • Gäst
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-07 kl 16:11 »
Daglig tillsyn är din skyldighet som fårägare. Hur kan du då vara osäker på hur länge fåret legat där? Man måste ha dagliga rutiner för översyn när man har husdjur.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-07 kl 16:52 »
Jag har hört fler berättelser om djur som dör i stängslet på olika sätt. Hur är er andras erfarenheter? hur vanligt är det?

Jag har haft ett djur på 30 år, som fastnat i en eltråd och dött...
Så hemma hos mig är det himla ovanligt  ;)

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

elf

  • Inlägg: 147
  • Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-07 kl 17:09 »
Mig veterligen har det aldrig hänt här. Så hos oss är det också himla ovanligt. ;)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-07 kl 19:46 »
hade ett bagglamm på 2 månader som hade fastnat i flexinät och dog. jag hade kollat på kvällen eftersom djuren var närmast huset innan jag gick in. när jag kom ut på morgonen vid 6 tiden var han död. ska man behöva sova ute i hagen med fåren hela betessäsongen?
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #7 skrivet: 13 okt-07 kl 22:36 »
Vad ledsamt Lollo :'(

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #8 skrivet: 14 okt-07 kl 00:46 »
Har aldrig varit med om att något djur dött genom att fastna i ett elstängsel trots ganska många djur och långa stängsel. Någon gång har det dock hänt att får fastnat i elnät, men de har klarat sig. Elnät är troligen en av de stängseltyper som innebär störst risk att djur fastnar. Välsträckta, fjädrande elstängsel av slät ståltråd tror jag tillhör de säkraste.

Nätstaket skördat några enstaka offer de senaste 25 åren. De gånger jag minns har det berott på att får försökt hoppa över nätet och fastnat med en bakfot mellan övertråden och en lodrät tråd och blivit hängande med huvudet neråt på någon undanskymd plats där de inte blivit upptäckta för än det varit försent.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #9 skrivet: 14 okt-07 kl 08:01 »
Vi förlorade en tacka nyss, sedan hon fastnat i gunnebonät, rätt högt upp och "hängt" sig. tyvärr verkar det som om "hornfåren" fastnar både här och där. Har räddat ett antal lamm i sommar. Hur fasiken stänger man bäst för dem? Ang att ta till vara på så är det nog så att om djuret är varmt så är det nog ingen fara. Tänk på skjutet vilt som inte hittas väldigt snabbt, hur avblodas de?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #10 skrivet: 14 okt-07 kl 08:52 »
 Hittills har jag peppar peppar... inget djur som fastnat i stängslet och dött. Men jag känner till några fall med elnät.
 För mig känns egentligen helt vanliga släta, väl spända järntrådar med riktigt ordentlig ström i som det mest säkra ur stängslingssynpunkt. Vare sig man har hornfår eller inte. Det är sällan någon verkligen försöker smita om strömmen är bra och OM dom väl  smiter så brukar dom ju oftast bara slinka igenom (om det är får) eller ha sönder tråden (om det är större djur) utan att det blir några skador.
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #11 skrivet: 14 okt-07 kl 21:43 »
Ja, strama trådar, bra ström och den undre tråden tilräckligt lågt (högst 20 cm).
Problemet med kryptackan var ett nybörjarfel med för hög undertråd och för dårlig ström. Det gick ju bra rätt länge... Sedan, när ett får först har lärt att sticka under tråden (på et mycket akrobatisk sätt!) är det mycet svårt att återuprätta respekten för stängslet.
Satsar numera på att inte ge fåren tilfälle att lära sig.
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 21:45 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Margit

  • Gäst
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-07 kl 20:35 »
Ang att ta till vara på så är det nog så att om djuret är varmt så är det nog ingen fara. Tänk på skjutet vilt som inte hittas väldigt snabbt, hur avblodas de?

Älg skjuts oftast med ett hjärt/lung-skott, då hamnar blodet i brösthålan så vanligtvis behövs ingen annan avblodning. Vi sköt en älgkalv en gång som blev liggande i c:a en timme innan vi tog ur den, då hade våmmen jäst upp ordentligt.
Tråkigt med lammet, jag tror definitivt att köttet är otjänligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #13 skrivet: 15 okt-07 kl 23:34 »
Ja, nog var den stackaren stressad, alltid.  Även jag hittade djur i stängslet några gånger, särskilt i det "mjuka" Flexinet som har vanliga trådar vertikalt i stället för de (gula) plaststag som finns på de nät man kunde köpa hos Fårservice.  De "mjuka" näten är billigare, men Varning!  Firman ville inte ens diskutera saken när jag skrev och ringde.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 22:30 »
Nu funderar jag på vad jag vågar ta till vara. Tänkte rädda skinnet, men vågar man sig på nåt ätbart?

Hur gjorde du då, Lollo ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 10:34 »
Hur gjorde du då, Lollo ?

Jag åkte över till lollo så hjälpte jag till att flå den. Rätt bökigt att flå ett kallt, likstelt djur. Pälsen var dock fin, får hoppas att det inte blir allt för mkt pälssläpp när/om den bereds.

Vad lollo gjorde med köttet vet jag ej.

louise

  • Gäst
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-07 kl 17:16 »
Lollo försökte bjuda katterna på fårtestikel men det ratade de. Resten frös jag in som jag tänkte de skulle få äta när jag orkar hacka i det. Kroppen har blivit mat till nåt vilt, vem som varit å tuggat vet jag inte:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-07 kl 21:39 »
Lollo försökte bjuda katterna på fårtestikel men det ratade de. Resten frös jag in som jag tänkte de skulle få äta när jag orkar hacka i det. Kroppen har blivit mat till nåt vilt, vem som varit å tuggat vet jag inte:)
Vem det än var hade den tydligen samma uppfattning som katterna om vad som smakar bäst.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-07 kl 21:42 »
Kroppen har blivit mat till nåt vilt, vem som varit å tuggat vet jag inte

Nu var han inte död av någon sjukdom, men ändå är det där vist inte helt enligt regelboken för hantering av kadaver.

På åkrarna här omkring hamnar då och då ett kadaver, som en bonde har kastat i gödselshögen. Det tycker min hund är superläckert. Fast inte jag.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 21:47 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:självdött lamm, vad vågar jag ta tillvara?
« Svar #19 skrivet: 17 okt-07 kl 22:30 »
Jag lägger också ut kadaver från mindre djur, men är noga med att det inte läggs så att det kan fresta nån grannes hund att kalasa.
Har själv varit med att torka upp hundspyor med likmask (inne på vardagsrumsgolvet) efter att mindre nogräknade jägare dumpat älgslaktrester alldeles intill vårat hus.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1235 gäster, 10 användare (4 dolda)
javill, Tur-Johan, peterm, von tratt, Högnemobon, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser