Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kefir  (läst 78523 gånger)

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #20 skrivet: 06 jan-07 kl 20:04 »
Tja Vargalyster, tack för all info om magen....fast ont har jag inte direkt, snarare orolig fast det har lugnat ner sig väldigt mycket sen jag började äta regelbundet, slutade röka samt rör mer på mig.. samt äta kefir faktiskt!
MEn det är inte fel att testa lite olika dieter, tänkte försöka äta lite mer veg bl.a, inte utesluta kött helt o hållet dock.
Paledieten är väl helt åt andra hållet antar jag :-) men tål att tänkas på..

Har du fått erbjudande om kefir från nån av de andra än?
Skicka mig din adress i ett privat msg så skickar jag om nån vecka eller så!


robinason

  • Inlägg: 32
Re:Kefir
« Svar #21 skrivet: 07 jan-07 kl 17:08 »
Finns någon i närheten av Ulricehamn som har "kefir-frön"? Eller funkar det att skicka även vid denna års-tiden? Är mycket intresserad av att kunna göra egen... Hade igång produktion för längesen, och skulle gärna ta upp detta igen.

Någon vänlig själ som vill och kan dela med sig? Maila gärna mig i så fall

robinason@hotmail.com

Håller tummarna:-)
/Robert

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #22 skrivet: 18 jan-07 kl 08:24 »
Pushar upp

Har nån av er andra kefir-människor lite kefirgryn att skicka till Robinason?
Jag har just nu typ 3 gryn :-) och måste låta dem föröka sig ett tag.
Bilda kedja! Det blir ju för mycket då och då..

Vargalyster, skickade dina gryn igår, alltså en dag senare än utlovat.
De kommer troligen att lukta lite fränt, en doft som påminner om amoniak, och det beror på att de inte haft tillgång till syre under ett dygn.
Det är ingen fara, de återhämtar sig.
När du tar emot dem ligger de i mjölk som har kefirat sig (koagulerat)
Sila ifrån den, och skölj dina gryn i lite kokt avsvalnat vatten.
Ge dem sedan en ren burk och ett stort glas mjölk. Börja med mjölk, som de är vana vid, så kan du ju experimentera med grädde sen när de piggnat till.
Vore jag du skulle jag nog använda hälften till bara mjölk, hälften till experiment.
Sen när de förökat sig en aning.

Hör av dig om du har några undringar!

robinason

  • Inlägg: 32
Re:Kefir
« Svar #23 skrivet: 18 jan-07 kl 09:03 »
Tack eulalia, Fint att du tänker på mig. Roligt att höra att Vargalyster fått sin "dos";-) Ser fram mot att få göära egen kefir jag också.

/Robert

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kefir
« Svar #24 skrivet: 18 jan-07 kl 22:55 »
Mina ligger i frysen tills första geten killat i febuari :)

Åh, man gör bästa vaniljsåsen genom att bara röra ihop kefirgrädde m. lite socker och vanilj. Har kört det till alla sommarens bär och äppelpajer.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Kefir
« Svar #25 skrivet: 20 jan-07 kl 11:00 »
Gruff, bodde inte du i motala eller mjölby eller nånstans där i krokarna? Jag bor ju i norrköping är jätteintresserad av opastöriserad getmjölk. Speciellt sådan där getterna bara ätit naturlig föda dvs: blad, gräs och liknande.

Tror du att jag kan köpa det av dig? Eller om du kanske känner någon närmare mig som också har getter?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Re:Kefir
« Svar #26 skrivet: 10 feb-07 kl 10:03 »
Hur blir kefir gjord på havremjölk? Är den bra för magen verkligen? Påverkas havren av kefiren på samma sätt som när man gör surdeg kanke?

Vad finns det mer för alternativa vätskor att kefira? Kan man kefira vatten?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

MystL

  • Inlägg: 27
    • -
Re:Kefir
« Svar #27 skrivet: 27 mar-07 kl 22:26 »
Hej. Jag är väldigt intresserad av att göra egen kefir. Är det någon som kan tänka sig att skicka några gryn helt till Norge? Här verkar det lite svårt att få tag i.

Kram
surrender

MystL

  • Inlägg: 27
    • -
Re:Kefir
« Svar #28 skrivet: 31 mar-07 kl 22:23 »
Ingen?  :-\
surrender

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:Kefir
« Svar #29 skrivet: 21 okt-07 kl 13:59 »
nu har jag fått mina kefirgryn av snälla Eulalia.
första dagen lade jag dom i en liter mjölk. det smakade bara jäst o inte alls gott. lyckades, orolig över magen, dricka helften o använde hälften i brödet. andra gången blev det godare, men frotfarande jästsmak. dessutom e den väldigt lös o grynig. låter den stå i ca 24-30 timmar. mer vågar jag inte låta den stå eftersom jag är räd att den ska smaka ännumer jäst. e det någon som har tips o erfarenheter om detta?
den har redan förökat sig o jag har nästan en dl gryn nu.... hur mycket ska man ha i?
hur ofta brukar ni göra kefir o hur länge låter ni den stå i kylen o vila?

har fått bra info av Eulalia, men tänkte jag skulle fråga er andra oxå.
Jag har babylonsjukan!

Tvilling

  • Inlägg: 16
  • Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
Re:Kefir
« Svar #30 skrivet: 30 okt-07 kl 09:16 »
Jag har samma "problem" som blackalex. Fick mina kefirsvampar av svärmor för två dagar sen.
Min kefir har väldigt mycket jästsmak. Som att den är för gammalt. Smakar inte alls gott. Låtit den stå i 24 timmar. Ska jag göra något annorlunda?
Tyvärr har hon tillverkat sin kefir av "Lidl" mjölk som är behandlat på alla möjliga sätt.
Jag gör min på Arlas eko. gammaldags.
Tacksam för tips!
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Kefir
« Svar #31 skrivet: 30 okt-07 kl 09:45 »
Kan man omskola sina vattenkefirgryn till mjölk?

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #32 skrivet: 30 okt-07 kl 11:35 »
Tvilling och BlackAlex: prova att skölja grynen i lite kokt avsvalnat vatten, kanske tom låta dem vila ett dygn i vatten,  i rumstemp.

Hur mycket mjölk använder ni till hur mycket gryn? Hur lång tid tar det innan det tjocknat rakt igenom? OBS, får det stå för länge så delar det upp sig i en vattnig och en extratjock del.

Experimentera lite med kortare fermentering, och efterfermentera utan gryn.
t.ex passera efter 12 timmar istället för 24, och låt den silade kefiren stå lite till, fermenteringsprocessen avstannar inte helt för att man tar bort grynen, så man kan låta den efterfermentera 6-12 timmar till. Eller mer om man vill reducera laktosen.
Kolla tidigare länkar, där finns mycket info och en del FAQs...
Jag är också nyfiken på andras erfarenheter av sur kefir, så jag hoppas fler delar med sig av sin kunskap här!


Tvilling

  • Inlägg: 16
  • Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
Re:Kefir
« Svar #33 skrivet: 31 okt-07 kl 08:38 »
Grynmängden är ca tre matskedar, och jag har en ca halv liters burk, som jag fyller med mjölk, på min svärmors inrådan.
Mjölken tjoknar nog redan efter ett halvt dygn. Jag provar att sila redan ikväll och ser vad som händer.
Jag har fått veta att man ska tvätta av grynen, med kallt rinnande vatten, direkt ur kranen.
Det här med kokt, avsvalnat vatten; är det bara nu för tillfället som gäller eller ska de alltid sköljas med kokt vatten?
Tack Eulalia för ditt svar!
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #34 skrivet: 31 okt-07 kl 10:43 »
hej Tvilling, det var så lite :-) alltid kul att dividera om kefir!

3 skedar till halvliter mjölk låter som bra ratio (vad heter det på svenska?)
Men om det tjocknar redan efter ett halvt dygn så verkar det vara dags att öka mängden mjölk. Eller minska mängden gryn, vilket man nu väljer.
Man vill ju inte producera mer än man kan ta hand om, iofs så håller färdig kefir ett tag i kylskåpet, och ma kan göra bredbar ost och annat gott på överskottet. Eller använda som ansiktsmask, eller i badet...

Jag sköljer sällan mina gryn. Nån gång i månaden sköljer jag dem med kokt avsvalnat vatten och låter dem vila i vatten i ett dygn. Om du sköljer sällan så går det säkert bra att skölja i klorerat kranvatten. Men vill du skölja oftare så mår nog grynen bättre av kokt...




Tvilling

  • Inlägg: 16
  • Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
Re:Kefir
« Svar #35 skrivet: 31 okt-07 kl 20:27 »
Ojj. Då mår nog mina korn inte så bra. Svärmor har haft de i ca två månader och har sköljt varje morgon i kranvatten. Instruktionerna har hon fått i samband med gåvokefiren i Ungern.
Hur kommer man till rätta med det här?
Jag har precis hällt av kefiren, och efter ca 13 timmar har den redan skiktat sig. Det ser inte alls ut som"rikigt" kefir.
Om man inte ska skölja, hur får man bort den fina tjocka fettet som har fastnat på grynen?
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #36 skrivet: 01 nov-07 kl 10:32 »
Hej Tvilling, hur mår din svärmors gryn, och hur smakar hennes kefir?
Märker du stor skillnad mellan dina och hennes?

Här i Dominiks kefir-FAQ står lite om sköljning av kefiren:

17] Do I need to rinse my grains or fast my grains in water... what’s best? Under most conditions rinsing or fasting is not essential. Although ...

det jag kan utläsa är alltså att :
*daglig sköljning inte bara är onödigt, utan att det stör grynens microflora, och försvagar grynens försvar så att de lättare blir angripna av elaka microorganismer.
*OM man absolut vill ge dem daglig sköljning, ska det ske i kokt avsvalnat vatten
*det är bättre att låta dem vila 1 dygn i vatten nån gång i månaden,  än att skölja dagligen.
*
*fethinna du talar om kan drabba gryn som får fermentera ohomgeniserad men pastöriserad fet ko-mjölk.
I det fallet ska man då och då ge grynen ett bad i ljummet vatten och "skrubba" dem försiktigt mellan fingrarna för att få bort fethinnan. '

Men är de verkligen så feta, dina gryn? Vilken mjölk ger du dem?
« Senast ändrad: 01 nov-07 kl 10:44 av Eulalia »

televinken

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #37 skrivet: 01 nov-07 kl 21:26 »
Kan man omskola sina vattenkefirgryn till mjölk?
Jag försökte men lyckades inte så bra, fick tag på mjölkkefirgryn och det var en helt annan storlek och utseende på dem, de liksom klumpar ihop sig mer och är lättare att sila från mjölken.
Jag kan skicka om du vill ha.

Tvilling

  • Inlägg: 16
  • Vill bo vid vatten och grönska. Gräva i jorden.
    • -
Re:Kefir
« Svar #38 skrivet: 02 nov-07 kl 09:21 »
Hej Eulalia!
Jag tyckte inte svärmors kefir var så bra heller. Hennes smakade okså jäst och för syrt, enligt min smak. Dock hade den jämnare konsistens än min, efter 24 timmar. Min delar ju på sig efter bara en halv dygn (inte ens det).
Jag använder Arlas ekologisk gammaldagsmjölk. Det är den jag alltid har köpt och tänkte att det måste vara bästa alternativet.
Grynen är inte så feta, men jag tyckte det var synd att inte kunna få med sig det goda fettet till kefiren.
Menar du att det är bättre att använda homogeniserad mjölk? Förr i tiden hade man inte tillgång till sådant. Hur gjorde man då?
Nu har mina gryn fått vila i kokt avsvalnat vatten i ett dygn, och igår kväll hällde jag på ny färsk mjölk.
Hoppas verkligen att hämtar sig och blir friska igen...
Tack Eulalia för att du vill hjälpa till!
"Blickar upp mot himlavalvet, silar den svarta myllan mellan tårna"

Eulalia

  • Gäst
Re:Kefir
« Svar #39 skrivet: 02 nov-07 kl 10:25 »
Citera
Menar du att det är bättre att använda homogeniserad mjölk? Förr i tiden hade man inte tillgång till sådant. Hur gjorde man då?


nejdå, tvärtom så sägs totalt obehandlad mjölk vara allra bäst! Opastöriserad är bäst enligt kefirpappan Dom,  men svårt att få tag på såvida man inte har nån snäll illegal bonde att köpa av.Såhär säger Dominik om olika mjölktyper

Det jag menade (läste utantill) var att ohomogeniserad MEN pastöriserad mjölk ger ett mjölkfett som kan lägga sig som en hinna på grynen och att man då gärna ska skölja dem och gnugga av dem fettet nångång ibland.

Ekologisk gammeldags låter som lyx så det är nog inte det som är problemet med dina gryn, utan alltför mycket sköljning....är vad jag tror!

Frances här på forumet hade liknande problem, och hon sköljde också sina lite för nitiskt, kom vi fram till. Vet inte hur det gick sedan, om hon lyckades återställa balansen och fortfarande har producerande gryn...  ???

nu när de vilat ett dygn, så ge dem lite extra mjölk att simma i, och prova även att röra om i grynen ett par gånger under fermenteringen. Alternativt sätta på ett lock och ge den en omskakning då och då.

Hur gör ni andra, hur ofta sköljer ni?
vad använder ni för mjölk?
hur länge fermenterar ni?
vilken konsistens har er kefir? min har gått från att vara rinnig i allra första början, till att bli tjock och krämig.






« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 10:28 av Eulalia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser