Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktat och klart !  (läst 1309 gånger)

Helena S

  • Inlägg: 51
Slaktat och klart !
« skrivet: 02 sep-07 kl 13:36 »
Hej !

Nu är årets lamm borta, tre sålda till liv och tre slaktade. Jag tycker det är så skönt när allt är klart och året börjar om på nytt liksom. :)

Slaktvikterna blev 18, 19 och 21 kg så det är väl ganska normalt kanske. En fråga dök upp igår som varken vi eller slaktaren kan svara på.  ???Det är så att ett lamm hade vitt fett och två hade gult, vad beror det på? Slaktaren visste bara att det är så ibland och gult fett är lite ovanligare.

/ Helena.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slaktat och klart !
« Svar #1 skrivet: 02 sep-07 kl 15:07 »
Jag har en kul grej om Lammvikter lägger in den här.
(ja ja jag vet måste städa datorn)  ;D

Efter 25,9 kg minskar priset per kg på Lamm.

Och akta för att de blir feta!
Lamm har våldsamma avdrag per kg om de börjar bli feta....
t.ex 8-10 kr avdrag per kg äter snabbt upp betalningen  ;)

/Rosa
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 10:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Slaktat och klart !
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 09:44 »
beror inte gult fett på karotin från betet och att det är lite beroende av ras osv...
hmmm
kommer inte ihåg riktigt... har för mig att det är så på kor i alafall..
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser