Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på lammskinn?  (läst 14300 gånger)

gurkan

  • Inlägg: 255
pris på lammskinn?
« skrivet: 26 aug-07 kl 13:14 »

Jag antar folk här säljer lamm- och fårskinn? Jag har bekymmer med prissättning på mina. Tar för närvarande 800:- för ett normalstort, men förstår att det är på tok för lite om man jämför med vad andra kan ta. Var på Gotland i veckan, där sålde de samma storlek för det dubbla  :o
   Vad tar ni andra? Det är så svårt att ta betalt! Man vill ju att vanligt folk ska ha råd att köpa också...

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:pris på lammskinn?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-07 kl 22:01 »
Det beror ju vad det är för kvalitet på skinnet och från vilken ras det kommer. "Fulskinn" är inte värda så mycket mer än vad det kostar att bereda dem. Ett vackert skinn av t ex gotlandsfår kan vara värt mycket.  :-* Jag tänkte ta mellan 1200:- och 1800:- för våra skinn beroende på hur de ser ut. Risken är stor att jag behåller de vackraste själv.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gurkan

  • Inlägg: 255
Re:pris på lammskinn?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 23:09 »
Risken är stor att jag behåller de vackraste själv.  ;)

Jo, det känner jag igen. Eller så ger man bort dem till vänner...
   Men vad menar du med "fulskinn"? De med hål i säljer jag billigare. Men annars sätter jag pris efter storlek, folk har ju olika smak. Ett fläckigt skinn kan ju vara lika mycket värt för en estet som ett mjukt för en förälder. Man ska väl inte nedvärdera esteten då? Eller  ???
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 23:21 av kajan »

louise

  • Gäst
Re:pris på lammskinn?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-07 kl 23:28 »
Jag undrar också vad "fulskinn" är. Vet inte vad jag ska ta för mina, kan inte bedöma kvalitet, är ju helt ny på det här. Tänkte ta 900 för mina. De är från gotlandsfår med nån blandning i, å några är gotland/finull/dorset.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:pris på lammskinn?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 09:25 »
Ja, med "fulskinn" menar jag sådana som folk helt enkelt inte vill ha och/eller är villiga att betala för.  Oftast är kanske lammskinn finare oavsett ras men, med äldre djur blir de kanske inte lika mysiga eller fina. Ikea säljer ju fårskinn billigt även grå numera men, det är inga toppskinn i mina ögon. Det är nog också de skinnen man konkurrerar med när ens egna skinn inte är prima eller något extra.

Jag tror folk är beredda att betala bra för ett bra skinn men, då ska det vara något speciellt med skinnet. Extra mjukt, vacker glans, rolig teckning osv. Så sätt pris utifrån det, pris efter storlek är ju också en bra variant när det gäller att variera prissättningen. Rena fel på skinnet drar ju också ner priset. Jag tror också att det faktum att lammen vuxit upp i närområdet är en fördel och gör så att man kan ta ett högre pris av t ex turister.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:pris på lammskinn?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 11:57 »
Såg det också att man kunde få både vitt o grått nu för 359 kr på IKEA.




Man kan alltså köpa 3 st såna för samma pris som ett för 900kr  ;)
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 11:58 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:pris på lammskinn?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 12:16 »
Ja, billiga importskinn kan man inte konkurera med.
Motivation för prisskilnaden är f.eks:

En faktisk kvalitetsskilnad (förhoppningsvis)
En mer miljövänlig beredning (förhoppningsvis)

... men fram för alt att skinnet har en "inbyggd" berättelse om svensk naturbete och kulturhistoria. Kanske att man t.o.m vet var det kommer ifrån. Det vill ganska många betala för.
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 12:16 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:pris på lammskinn?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-07 kl 12:16 »
Såg det också att man kunde få både vitt o grått nu för 359 kr på IKEA.




Man kan alltså köpa 3 st såna för samma pris som ett för 900kr  ;)


 ??? ???  ???  3 st för 900 kr. "Får" du rabatt på IKEA då?  ??? ??? ???
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:pris på lammskinn?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 12:18 »
??? ???  ???  3 st för 900 kr. "Får" du rabatt på IKEA då?  ??? ??? ???

Nej men jag är inte så petimeternoga för det första och för det andra så kostar skinnet 299kr på vissa IKEA  ;D ;D ;D

Och så har man varit på Marknad i närmaste stad.

Kollade in Fårskinnen i varje stånd  ;)
priserna var mellan 350 kr och dyraste 900kr.

Det fanns allt från jättetunna Gotlandsfårsskinn till tjocka köttrasfårsskinn.
Vita svarta grå och naturligt flammiga.

Man kunde hitta jättefina skinn för 500kr.  :)
Bara en försäljare ansåg att han inte hade svenska skinn.
« Senast ändrad: 26 sep-07 kl 16:58 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:pris på lammskinn?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-07 kl 21:51 »
Man tar väl betalt utifrån vad man bedömmer att köparen kan betala, dock aldrig under ett givet minipris (i vårt fall 900 kr).

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
Re:pris på lammskinn?
« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 15:01 »
Jag tyckte också att det var knepigt att sätta ett pris på skinnen i början men ett bra sätt är som du redan har gjort att jämföra med vad andra tar för skinnen. Sedan är det bara att se - försvinner skinnen fortare än du hinner blinka så har du satt ett för lågt pris  8) då är det bara att se över sin prissättning igen och höja lite mer än man har mage till  ;D så brukar det hamna rätt!
Notera vilken sorts skinn som verkar sälja "för fort" och höj dem först.
Beroende på hur många skinn man har så kan man ju också tänka att skinnen ska räcka till dess att man får hem nästa omgång, dvs om man inte har galet många skinn så behöver man ju inte sälja dem för billigt.
Kundernas smak är verkligen olika men de skinn som oftast är mest lättsålda är glansiga, lockiga skinn - mest eftertraktade - högre pris!
Skinn från tackor eller gammelbaggar kan bli helt magnifika och tinga priser på flera tusenlappar om de är tagna vid rätt tid (oftast aug-sept) och beredda med rätt klippning till rätt sorts ull! De ska man inte skänka bort  :)

Var inte rädd för att ta betalt för en fin produkt som du har vårdat fram under lång tid.


AW

  • Gäst
Re:pris på lammskinn?
« Svar #11 skrivet: 09 sep-07 kl 15:35 »
IKEAs skinn går inte att jämföra med ett bra svenskt skinn. De är små, och om ni tittar efter noga så har de limmat på ett "foder" på skinnen, vilket kan innebära vilken kvalitet som helst på skinnet, dvs att hål eller andra skador har dolts. Skinnen är dessutom importerade och vad vi har sett på TV etc om miljöförstörelse vid tillverkning av produkter så kan vi inte veta hur dessa är beredda. Vi vet inte ens ursprungsland, och om arbetarna har en duglig arbetsmiljö. Jag skulle inte använda dessa skinn till baby, men på golvet kan de duga om man inte har moraliska hinder mot ovan.

Jag betalar hellre för ett fint stort svenskt hållbart skinn, vilket jag tror många andra också föredrar.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:pris på lammskinn?
« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 12:13 »
Vi tar 800 kr för stora/fina skinn och 600 kr för de lite mindre/tråkigare skinnen. För de stora skinnen blir det en liten vinst, men de små skinnen lönar det sig knappt att bereda, men inte vill jag slänga dem. Då säljer jag dem hellre till självkostnadspris.

Jag är ingen bra försäljare och skulle ha svårt att ta högre priser. Markandsföringen är urusel och jag säljer till folk som frågar om vi har skinn att sälja.

birgit

  • Gäst
Re:pris på lammskinn?
« Svar #13 skrivet: 18 sep-07 kl 20:56 »
Priset på skinn har ju mycket att göra med tillgång och efterfrågan. Men originella skinn och naturligtvis vackra och skadefria är ju enklare att sälja.
Det finns miljövänlig beredning. Annars är ju kromgarvning det vanligaste. Finns en del som är allergiska mot det och det är ju knappast bra för naturen heller. De miljövänliga går dock inte att kasta i tvättmaskinen. Kan vara ett problem i Sverige där de flesta lider av hygienhysteri.
 IKEA skinnen är ju fulla av kemikalier. En anledning man kan använda som argument. Sedan är det ju ett miljöproblem att frakta skinn därifrån och hit. Speciellt som vi skulle kunna vara självförsörjande om alla inhemska skinn togs tillvara. De flesta slängs faktiskt på slakterierna. Att de Australienska och Nya Zeeländska är billigare beror ju på att de har så enorma kvantiteter vid beredningen. Det är ju storindustri, inte hantverk som här.
Sedan är priset beroende på var i landet man bor. Runt storstäder, Gotland, Öland och specifika turistorter är det lättare att ta betalt. Bor själv i Jönköpings län och där är folk väldigt snåla (eller prismedvetna?).

Tror det är lättare att sälja om det följer med en historia om skinnen, fåren, eller gården det kommer från, typ gutefår på Gotland osv.

Sarina

  • Inlägg: 18
    • Skåne
    • samiramis
Re:pris på lammskinn?
« Svar #14 skrivet: 24 sep-07 kl 11:52 »
Jag undrar om de som köper IKEAs skinn tänker på garvningen. Själv skulle jag aldrig köpa ett skinn därifrån eftersom de inte vet hur de är beredda. Man ska komma ihåg att i vissa länder kan det fortfarande förekomma att man använder giftigt krom i beredningen eller andra mindre trevliga ämnen för att få bort insekter tex arsenik. Vet dock inte varifrån IKEAs skinn kommer. Även i Sverige finns ju kromgarvning, här säger man dock att det är ett icke giftigt krom som används, men man har otroliga krav på reningen :o, så då får man väl ändå gissa att det har eller kan ha någon påverkan. De tvättbara skinnen har ännu mer krom i beredningen. Vid ekogarvning är det syntetiska medel som används. Det som är giftfritt och som jag skulle kunna tänka mig att ha djur och barn på är vegetabilgarvade (bark) eller fettgarvade (olja) skinn. Det är ju heller inte så svårt att fettgarva, det tar bara tid... Kan tillägga att dessa skinn behöver inte tvättas, man lägger bara ut dem i snön eller hänger ut dem en dag när det duggregnar och sen skakar man av dem. Skulle en "olycka" inträffa så räcker det i regel att spola av och ev ta lite hårschampo i ullen och skölja av. Enkelt! ;)
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 11:54 av Sarina »
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
Re:pris på lammskinn?
« Svar #15 skrivet: 24 sep-07 kl 19:41 »
Är det någon som sålt skinn via skinnbörsen?. Hur mycket får man där för skinnen? Är det smidigt?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:pris på lammskinn?
« Svar #16 skrivet: 24 sep-07 kl 20:51 »
Hej
Jag har aldrig lämnat ett skinn till beredning ,men iår tänkte jag prova.Kan man bereda skinn som kommer från lamm som är födda i mars och slaktade i slutet på november eller måste man ta dem innan .
Det kostar ju en del att lämna på beredning så jag undrar om det är någon ide att ta skinn från köttraskorsningar eller är det nästan bara gotlandsskinn som gäller.
Jag vet att man helst skall slakta gotlandslamm i september ,oktober men om jag vill ha dem lite större kan jag då klippa dem nu och slakta dem om 2 månader blir det bra skinn eller är de sämre så det kanske inte är någon ide att lämna på beredning.

Om man lämnar gotlandlamm till slakt i november-december får man något för skinnen då.

Hoppas någon kunnig person kan berätta lite mer om detta .


Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:pris på lammskinn?
« Svar #17 skrivet: 26 sep-07 kl 15:36 »
Jag klipper inte mina gotlandslamm som jag ska lämna till slakt i november. De är i och för sig födda senare än dina (ca en månad).

Vet inte hur det fungerar med korsningar och deras eventuella skinnvärde och inte heller om man får något för skinnen från slakteriet. För jag antar att det var det du undrade om?

Jag tar skinnen på återtag och skickar dem själv på beredning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:pris på lammskinn
« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 21:21 »
Såg att Rusta också har fårskinn.

60 x 95 cm och priset 349kr

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:pris på lammskinn?
« Svar #19 skrivet: 09 okt-07 kl 10:26 »
mankan ju aldrig konkurera med affärer typ rusta...
då priset för berdning brukar ligga på mer ... ca 350 kr..

Tycker även då man kollar endel skinn i affärer typ rusta osv att de ser tillskurna ut o är väldigt tråkiga.. ofta bara rak ulliga.. ingen lock osv...

På bensinmackar kan man ju ibland köpa orange skinn.. ni skulle hört min dotter då hon var 6 år o frågade hur skinnen kunde vara orange? hon hade aldrig sett den färgen på får ute i hagen... expediten såg "Lite konstig" ut... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser