Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysbox som kylskåp  (läst 15154 gånger)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Frysbox som kylskåp
« skrivet: 02 aug-07 kl 00:07 »
Hittade en intressant artikel som beskriver hur man kan konvertera en frysbox till ett kylskåp. Varför gör man nu detta kan man undra? Jo vitsen med det hela är att sänka elförbrukningen. Denna frysbox som är konverterad till kyl drar endast 100W/dygn. Kompressorn arbetar endast ca 90 sekunder i timmen. Övrig tid står den alltså still och drar därmed ingen ström.

http://mtbest.net/chest_fridge.pdf
If it doesn't work, chrome it!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #1 skrivet: 02 aug-07 kl 00:29 »
Är inte riktigt med på vitsen med det hela? Verkar lite åt evighetsmaskinproblematiken!

För att få en viss kyla går det väl åt en viss energi. Kylskåpet har väl en mindre kopressor som inte drar så mycket ström den tiden den går, medan frysboxkompressorn drar mer ström den kortare tiden den går, så jag skulle misstänka att det går på ett ut eller drar mer i slutändan! Jämför en oljebrännare: det är bättre om den går hela tiden än att den går en kort stund och har ett långt uppehåll. Det blir mer förluster då!

Rätta mej om jag har fel. Men inom andra områden kör man numera oftast med varvtalsreglering t ex fläktar där man förr körde fläkten med fullt varv hela tiden och skötte regleringen med spjäll. Ungefär som att köra en bil med full gas och sköta farthållningen med bromsen!

Mvh K.A.J
« Senast ändrad: 02 aug-07 kl 00:31 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Hasse

  • Gäst
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 07:40 »
Det där har jag provat. Jag satte in en annan termostat i frysboxen och denna kylbox hade en lägre energiförbrukning än kylskåpet. Det beror på att en frys har bättre isolering än en kyl, den är ju avsedd för mycket lägre temperaturer. Det blev också problem med kondens och mögel, eftersom kondensvattnet inte frös på frysboxens väggar, utan rann ner i botten på boxen. Så nu använder jag kylskåpet i stället.

Energi mäts i Wh, inte W.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #3 skrivet: 02 aug-07 kl 12:01 »
"Energi eller arbete brukar betecknas med W och mätes i olika mått beroende på vad slags energi det gäller."

Halaj!

Här är det lätt att bli lurad. Man måste skilja på storheternas och enheternas symboler.
Storheten mekaniskt arbete har symbolen W (Work) och enheten Nm (Newtonmeter).
Storheten effekt har symbolen P (Power) och enheten W (Watt)
Man har alltså:
W=P*t i storheter och Nm=W*s i enheter.

För övrigt är 1 J= 1Nm=1Ws enligt SI-systemet.

Vad gäller själva sakfrågan så har jag inte funderat alltför mycket, men lutar åt att K.A.J. har rätt.

//T

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #4 skrivet: 02 aug-07 kl 13:52 »
Jo visst ska det vara Wh/dygn och inget annat, felskrivning av mig. :'(

Beträffande energiförbrukning kyl/frys/sval så har jag hittat följande på Eons sida:

Vitvara Energiförbrukning*
Kyl och kyl/sval / dygn 0,5-0,8 kWh
Kyl/frys / dygn  0,8-2 kWh
Frys / dygn 0,8-2 kWh
Frysbox / dygn 0,6-2 kWh
*) Energiförbrukningen beror på skåpets storlek och ålder.
Temperaturer: Sval: 8-12° C, Kyl: 2-6° C, Frys: -18° C

Detta att jämföra med energiförbrukningen på den "ombyggda" frysboxen som är 0,1kWh/dygn. Så visst minskar energiförbrukningen ganska avsevärt. Ju mindre tid som kompressorn får arbeta desto mindre energi går det naturligtvis åt.
« Senast ändrad: 02 aug-07 kl 13:53 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #5 skrivet: 02 aug-07 kl 14:10 »
Jo visst ska det vara Wh/dygn och inget annat, felskrivning av mig. :'(

Halaj!

Det gäller att hålla tungan i rätt mun med det här med enheter.
När man gör en dimensionsanalys så är regel nr. 1 att man förkortar.

Enheten Wh/dygn är en väldigt dum sådan. Man har tid i både täljare och nämnare och kan således förkortas bort. Kvar blir Watt.

//T

P.S. Vad härligt att få vara en messerschmitt!   8) ;)DS

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #6 skrivet: 02 aug-07 kl 14:35 »
Det där med bättre isolering kan jag köpa, men allt som verkar hokus pokus är jag mistänksam mot!

Kan någon förklara för mej varför, bortsett från bättre isolering, en modifierad frysbox totalt sett skulle dra mindre energi?
 Som sagt det enda jag kan svälja är mindre energiåtgång på grund av bättre isolering. Det andra strider mot energilagarna.
Man kan inte lura naturlagarna bara sej själv!

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #7 skrivet: 02 aug-07 kl 15:31 »
En frysbox är efektivare än ett frysskåp.
Mitt frysskåp ca 5-6 cm isolering.
Frysboxen har ca 10cm isolering.
Kalllyft sjunker, varm stiger.
När du öppnar ett kylskåp "rinner" den kalla luften ut och ner mot golvet. därför så brukar det i frysskåp vara någon typ av front på Lådor / fack som hindrar den kalla luften att smita ut.
/david

Glömde en sak Enligt en kolega som jobbat som kyl/frys-konstruktör så är det i dörrhörnen som man förlorar mest energi. Skåp med dubbla dörrar förlorar mer än en stor. Ändå säljs de för att folk tror att det är bra.
« Senast ändrad: 02 aug-07 kl 15:34 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #8 skrivet: 02 aug-07 kl 16:28 »
Det där har jag provat. Jag satte in en annan termostat i frysboxen och denna kylbox hade en lägre energiförbrukning än kylskåpet. Det beror på att en frys har bättre isolering än en kyl, den är ju avsedd för mycket lägre temperaturer. Det blev också problem med kondens och mögel, eftersom kondensvattnet inte frös på frysboxens väggar, utan rann ner i botten på boxen. Så nu använder jag kylskåpet i stället.



Du skulle ha haft avfrostningsrännan öppen. (sitter i inv golvnivå som man viker ut vid avfrostning). I kylskåp sitter den under kylplattan, där det oftas leds till platta mont på kompressorn för avdunstning

Svårare än så är det inte, en kylskåpstermostat i frysbox. Kostar ett par tre hundra, att byta själv.

Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #9 skrivet: 02 aug-07 kl 17:08 »
Glömde ett viktigt tillägg, termostaten måsta vara av samma typ, (köldmedie) som frysen, då termostaterna har samma köldmedia i sig som systemet.

Leif

Hasse

  • Gäst
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #10 skrivet: 04 aug-07 kl 21:53 »
Du skulle ha haft avfrostningsrännan öppen.
Jag undrar om det räcker med det? Alla fyra väggarna i boxen var ju täckta av vattendroppar, som inte snällt och vänligt rann bort utan bara satt där och var fuktiga. I ett kylskåp är det lättare, där är den kylande ytan mycket mindre. Pröva gärna själv och berätta hur det går.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #11 skrivet: 05 aug-07 kl 14:30 »
Jag btror dig.

Leif

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #12 skrivet: 13 aug-07 kl 11:48 »
Hittade en intressant artikel som beskriver hur man kan konvertera en frysbox till ett kylskåp.

http://mtbest.net/chest_fridge.pdf


Lägger den idén till alla andra för susiPuu. Hade redan funderat på att ha en frysbox istället för frysskåp, men det slog mig aldrig att även kylen borde vara en box. En extern termostat som klarar belastningen från frysboxen borde räcka för att testa hemma.

Tackar för länken också. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #13 skrivet: 13 aug-07 kl 12:29 »
Som sagt bättre isolering köper jag och även en box. Kylan "rinner" ju inte ut som i ett kylskåp.  
Men det där med att den skulle dra mindre energi för att den går mindre ofta? Nu har jag inga belägg i siffror, men en frysbox har väl kraftfullare kompressor? Bara för att åskådliggöra: om en frysbox drar dubbelt så mycket ström som ett kylskåp med samma rymd går hälften så lång tid blir ju vinsten i energi +-0. Vad är vinsten?

För att göra en rättvis jämförelse måste man ha exakt samma  box-kyl till båda kompresorerna för att kunna utvärdera om det är någon skillnad. Det måste vara så att säga samma "K-värde". Och då måste det gå åt lika mycket energi för att transportera bort samma mängd värme enligt alla termodynamiska lagar.
Är jag helt ute och reser nu eller vad tror de som är experter på sådant här?

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #14 skrivet: 13 aug-07 kl 15:41 »
Som jag har förstått det så jämförs ett vanligt stående kylskåps energiförbrukning med en modifierad frysboxs energiförbrukning. Summasumarum blir då att den modifierade frysboxen förbrukar mindre energi/dygn än ett konventionellt kylskåp.

Detta sammanhänger naturligtvis med att den modifierade frysboxen har en avsevärt bättre isolering samt att kylan inte "rinner" ut ur boxen som på ett ordinärt kylskåp.

Den exempelfierade modifierade frysboxens kompressor arbetade 90s/h och ett ordinärts kylskåps kompressor lär inte arbeta 180s/h utan avsevärt längre tid än så.

Åtminstone gör mitt kylskåp det.

Beträffande energiåtgången för en frysboxkompressor kontra en kylkåpskompressor så har inte heller jag några siffror att redovisa.
Frysboxen har troligen en kraftigare kompressor än kylskåpet men frågan är hur mycket större och hur mycket mer energi drar den?
 
« Senast ändrad: 13 aug-07 kl 15:42 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #15 skrivet: 13 aug-07 kl 16:40 »
Vill man spara energi är det väl effektivare att löpa linan ut och bygga jordkällare om man har utrymme...

Eller åtminstone flytta ut kyl och frys från det varma köket till ett svalare rum.
Det är ju egentligen rena snurren ur energisparsynpunkt att värma upp ett rum och sen ställa in en apparat som ska hålla kylan därinne.
Närapå lika snurrigt som vattentoalettfenomenet - förstöra prima dricksvatten bara för att man inte kan komma över det sorgliga faktum att vi inte skiter vita liljor.
« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 05:52 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #16 skrivet: 18 aug-07 kl 01:43 »
För att göra en rättvis jämförelse måste man ha exakt samma  box-kyl till båda kompresorerna för att kunna utvärdera om det är någon skillnad. Det måste vara så att säga samma "K-värde". Och då måste det gå åt lika mycket energi för att transportera bort samma mängd värme enligt alla termodynamiska lagar.
Är jag helt ute och reser nu eller vad tror de som är experter på sådant här?

Man behöver inte vara raketforskare för att jämföra. Inte heller behöver man ha två identiska boxar med olika kompressorer. Det behövs bara ett sätt att mäta mängden watt-timmar som går in i de olika kylanläggningarna.

Om man har två lösningar som fungerar för hushållet och den ena drar mindre ström då finns väl en klar vinnare? En jordkällare skulle mycket väl kunna tävla med de andra lösningarna, men man får inte glömma bort att handhavandet också är annorlunda. Kanske den är så annorlunda att den inte "fungerar" för ett specifikt hushåll? Det svaret kan man bara komma fram till själv.

- - -

Jämförelser

I ett hus beläget i Centret för alternativ energi i Wales byggde man en ugn som fungerade som en helt vanlig då det gällde värme och handhavande. Skillnaden var att den drevs med ström från batterier (huset drevs av en liten vindgenerator) och därför måste vara mycket energisnål. Man löste det genom att ha tjock isolering. Jag tror att det faktiskt var mer än 15cm mineralull runtom. Hur många elugnar i våra hus har så tjock isolering?

En lite ovanlig bastulösning från det tidigare årtusendet låg på övervåningen och hade ingen dörr. Istället hade det en stege upp genom ett hål mellan våningarna. Eftersom värme stiger så behövdes ingen dörr, tyckte man. Hur bra det fungerar i verkligheten vet jag inte, men idén är ändå logisk. Lika logisk som att ha en kylbox istället för ett kylskåp.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #17 skrivet: 18 aug-07 kl 07:39 »
Nja det var ju frågan om man med några tekniska finter kunde spara ström, inte om isolering, skåp/boxutförande gjorde det. För det är ju självklart! Jag tro fortfarande inte man kan lura naturlagarna.
Så mycket energi ut, så måste lika mycket in.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #18 skrivet: 18 aug-07 kl 09:59 »
Nja det var ju frågan om man med några tekniska finter kunde spara ström, inte om isolering, skåp/boxutförande gjorde det. För det är ju självklart! Jag tro fortfarande inte man kan lura naturlagarna.
Så mycket energi ut, så måste lika mycket in.

Det hela beror på hur man definierar "tekniska finter". Om det bara är strömmen in som räknas så är det som du säger. En större kompressor som går kortare tider borde dra lika mycket ström. (De som inte gillar kompressorljudet ska definitivt titta på kylboxlösningen av bara den anledningen).

Men i det här fallet är det även lagringen av energin som styr resultatet. Frysboxen har mindre förluster än kylskåpet. Det är den tjockare isoleringen och den uppåtvända öppningen som är de största "tekniska finterna" i mina ögon. De detaljerna betyder mycket för resultatet, åtminstone i det här fallet.

Annars är det en "teknisk fint" som glöms bort i artikeln. Jag skulle vilja veta om kylen och frysen har samma volym. Om den ena är större så skulle det ju också få jämförelsen att halta. Kanske är det till och med så att antingen boxen eller skåpet måste vara större för att det inte går att packa den lika effektivt, vem vet? Även så'nt måste räknas in vid en jämförelse.

Att jämföra två olika lösningar är ändå lätt. Man behöver inte ta ut de enskilda faktorerna för att se en skillnad. Det är just sådana skillnader vi alternativare är bra på. Visst sticker det också i mina teknikerögon när man buntar ihop faktorer såhär, men det hela är ändå logiskt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #19 skrivet: 18 aug-07 kl 11:45 »
Det hela handlade om (som jag ser det) hur man kan minska energiförbrukningen för ett kylskåp. Den "tekniska finten" i detta fall var att bygga en termostat till frysboxen så att den fungerade som kylbox i stället för en frysbox och därmed hade man uppnåt målet - lägre energiförbrukning för kylboxen kontra kylskåpet.

Måhända kan man uppnå liknande resultat eller åtminstone minska energiförbrukningen på kylskåp genom att isolera det bättre men vilket är lättast? Konvertera en frysbox med hjälp av en enkel termostat eller tilläggsisolera ett frysskåp? Svaret torde vara givet.
« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 11:50 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #20 skrivet: 18 aug-07 kl 15:59 »
Förresten... Tack för länken till artikeln, Tompas11.

Det hela handlade om (som jag ser det) hur man kan minska energiförbrukningen för ett kylskåp. Den "tekniska finten" i detta fall var att bygga en termostat till frysboxen så att den fungerade som kylbox i stället för en frysbox och därmed hade man uppnåt målet - lägre energiförbrukning för kylboxen kontra kylskåpet.

Artikelförfattaren skriver själv att "I became really curious just how efficient a chest fridge can be" (jag blev riktigt nyfiken på just hur effektiv  en boxkyl kan bli) jämfört med det vanliga kylskåpet. Han skriver också att "Vertical doors in refrigeration devices are inherently inefficient" (vertikala dörrrar på kylapparater är naturligt ineffektiva). Så jag tolkade artikeln som ett försök att göra en kylapparat med locket på toppen. Jag ber naturligtvis om ursäkt om det var så att jag missförstod artikeln.


Måhända kan man uppnå liknande resultat eller åtminstone minska energiförbrukningen på kylskåp genom att isolera det bättre men vilket är lättast? Konvertera en frysbox med hjälp av en enkel termostat eller tilläggsisolera ett frysskåp? Svaret torde vara givet.

Även om man tilläggsisolerar ett vanligt kylskåp så sitter ju fortfarande dörren vertikalt på framsidan, vilket "bryter" isoleringen i samma ögonblick man öppnar dörren. Att lägga det ner "på rygg" för att på så sätt få dörren uppåt är ju inte ett alternativ det heller. Jag ser personligen inget annat val än att använda en frysbox som kyl på det sätt som artikeln beskriver. Så svaret är, precis som du säger, ganska givet.

Jag skulle ändå vilja bygga en kylapparat från ingenting, liksom. Finns det förresten en frysbox som är bara 60cm djup (som köksbänken)?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Frysbox som kylskåp
« Svar #21 skrivet: 18 aug-07 kl 22:25 »
Inte ska du be om ursäkt för någonting. :)

Att inte dörren hänger utan är ett lock är naturligtvis av avgörande betydelse för energiförbrukningen. Det är ju knappast någon vits att bygga om ett frysskåp genom att förse detta med en hembyggd termostat.

Huruvida det finns en box som bara är 60cm djup känner jag tyvärr inte till.
If it doesn't work, chrome it!

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #22 skrivet: 13 sep-14 kl 20:21 »
Gör ett försök att skaka liv i tråden med denna fråga,

varför kan man inte bara ta ett vanligt kylskåp och lägga det ned så att man få en "kylbox" på det sättet?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #23 skrivet: 13 sep-14 kl 21:38 »
Gör ett försök att skaka liv i tråden med denna fråga,

varför kan man inte bara ta ett vanligt kylskåp och lägga det ned så att man få en "kylbox" på det sättet?

/Andreas

För att kompressorn måste stå rättvänd för att smörjningen ska fungera, för att man inte ska riskera att det kommer in kylmedium i flytande form i den så den havererar av s k vätskeslag, mm. Och för att det kan bli problem med kylning av kondensorn om man lägger omkull skåpet så att inte självdraget av luft går åt rätt håll.

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #24 skrivet: 13 sep-14 kl 21:40 »
Så om man lägger kylskåpet ned och rättvänder kompressorn, skulle det funka då? Eller är det andra saker att tänka på förutom kompressorn?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #25 skrivet: 13 sep-14 kl 23:39 »
Det gäller ju att man får alla saker i kylmediekretsen rätt placerade i förhållande till varandra så att t ex ev olja som följer med ut i systemet alltid kan rinna tillbaks till kompressorn.  Lite förenklat kan man säga att kompressorn normalt bör vara längst ner.
Och man bör nog inte försöka göra det här med ett s k självavfrostande kylskåp, eftersom det knappast är möjligt att få smältvattnet att rinna bort åt rätt håll.
Se också till att vända skåpet så att kylelementet inte hamnar längst ner i botten.


Men sen är frågan hur mycket man egentligen vinner i energibesparing på att vända på skåpet när temperaturskillnaden mot omgivningen inte är större än man vill ha i ett kylskåp. Skillnaden är mycket stor i förbrukning mellan olika kylskåp och det kanske är en enklare lösning att välja ett skåp som redan från början är någotsånär bra.
Nu har jag bara gjort noggranna energimätningar på två normala kylskåp med kompressor. Ett fullhöjds Electrolux från 1963 och ett halvhögt Siemens från ca 1991.  Jag fick fram 26 respektive 56 W medeleffekt, rätt intressant att det både större och nästan 30 år äldre skåpet var så mycket snålare! Det äldre skåpet hade dock mycket tjockare isolering än det nyare.

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #26 skrivet: 14 sep-14 kl 14:26 »
Jag var bara lite nyfiken på varför, jag kommer inte testa att lägga ett kylskåp på ryggen. Jag kör med frysbox istället :)

/A
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #27 skrivet: 14 sep-14 kl 14:59 »
Jag var bara lite nyfiken på varför, jag kommer inte testa att lägga ett kylskåp på ryggen. Jag kör med frysbox istället :)

Ser fram emot att höra hur det går för dig. Har inte utrymme att experimentera själv just nu.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #28 skrivet: 14 sep-14 kl 15:31 »
Ser fram emot att höra hur det går för dig. Har inte utrymme att experimentera själv just nu.

Jag är på gång att köpa en begagnad husvagn för att bo permanent i. Jag vill införskaffa två stycken likadana frysboxar, av den minsta modellen (ca 85h, 55d, 55b) och så ska jag se om det inte ska gå att kapa av boxen på halva höjden. Alltså bara såga bort de översta ca 40 cm och på det sättet få en hälften så hög box som då passar storleksmässigt bättre in i husvagnsköket. Om jag kan få till det så att boxarna får plats ovanpå varandra så är det att föredra och så tillsist tänker jag försöka få boxarna till att vara utdragbara som lådor.

/A
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #29 skrivet: 14 sep-14 kl 15:42 »
Lycka till.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #30 skrivet: 14 sep-14 kl 16:42 »
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

se38005

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #31 skrivet: 15 nov-14 kl 21:16 »
På kemiska/biologiska labb (kanske även sjukhus)  så har man "professionella" kylskåp. Största skillnaden är att dessa har dubbla dörrar, den inre oftast gjord av plexiglas eller liknande genomskinligt material.  Ingen som har provat nåt sånt ? 

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #32 skrivet: 26 nov-14 kl 22:26 »
Om man nu ska skruva detta så att man får kylskåpet så energieffektivt som möjligt så har jag länge haft en idé om att bygga in mitt stående kylskåp i husets hörn, välisolerat i en "låda", med ventiler mot både utomhus och inomhus. Vintertid låter man utomhusventilen regleras så att lådan håller 5gr C = noll energiförbrukning (inomhusventilen stängd). Sommarnätter (som kan vara svala 12-15 gr) låter man utomhusventilen stå helt öppen. Sommardagar när det är varmare ute än inne så har man bara inomhusventilen öppen. Naturligtvis borde ventilerna regleras med någon automatik, exempelvis bimetall.

Alternativt kan man tänka sig att såga ett hål inne i skafferiets golv och sänka ner en frysbox som man kör som kylskåp med termostatbyte. Det skulle då bli som förr när man hade en lucka i golvet med ett mindre jordkällarutrymme. Lite bökigt att stå på knä när man ska ta sig en nattmacka, men vad gör man inte för miljön.  :)

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #33 skrivet: 27 nov-14 kl 09:20 »
Om man nu ska skruva detta så att man får kylskåpet så energieffektivt som möjligt så har jag länge haft en idé om att bygga in mitt stående kylskåp i husets hörn, välisolerat i en "låda", med ventiler mot både utomhus och inomhus. Vintertid låter man utomhusventilen regleras så att lådan håller 5gr C = noll energiförbrukning (inomhusventilen stängd). Sommarnätter (som kan vara svala 12-15 gr) låter man utomhusventilen stå helt öppen. Sommardagar när det är varmare ute än inne så har man bara inomhusventilen öppen. Naturligtvis borde ventilerna regleras med någon automatik, exempelvis bimetall.

Alternativt kan man tänka sig att såga ett hål inne i skafferiets golv och sänka ner en frysbox som man kör som kylskåp med termostatbyte. Det skulle då bli som förr när man hade en lucka i golvet med ett mindre jordkällarutrymme. Lite bökigt att stå på knä när man ska ta sig en nattmacka, men vad gör man inte för miljön.  :)

Om man isolerar skafferiet och har en ventil till utsidan, så kan man använda det som kylskåp på vintern. Samtidigt så använder man det avstängda kylskåpet som skafferi :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #34 skrivet: 27 nov-14 kl 09:35 »
Ursäkta mitt inhopp  :-[ jag har inte läst vad ni skrivit men  o:) :
nu har jag hela uterummet som kylskåp, perfekt. Bara man kommer ihåg att hålla dörren ut stängd  :P, annars försvinner en del till strykande katter och fåglar....
Detta är den enda fördelen med vintern  ;D

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Frysbox som kylskåp
« Svar #35 skrivet: 27 nov-14 kl 10:19 »
Javisst, både uterum och isolerade skafferier går ju bra. Helst ska skafferiet ligga mot norr också. Mitt kylskåp i hörnet står där idag så jag skulle kunna bygga in det så att 3 sidor + topp o botten fick gratiskyla. Tanken var liksom att alltid kunna använda samma skåp. Men det gäller ju att få saker gjorda också.....så ett befintligt uterum vore ju enkelt. Hokuspokus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser