Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med att sälja kött...  (läst 2506 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Det här med att sälja kött...
« skrivet: 23 maj-07 kl 17:00 »
Det ringer ofta folk med invandrarbakgrund till oss och vill köpa kött, främst lamm. Då vill de ju slakta hos oss på gården, vilket vi inte tillåter. Men vad är grejen med det egentligen?

Jag tipsar om de halal-slakterier som finns, men det verkar inte vara intressant? Är det det att man vill se hela kedjan, kanske?

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 18:07 »
Jag var i Bosnien för några år sen , och såg när gårdsfolket slaktade en gris genom att skära halsen av den , ingen klubba i skallen först , utan grisen  levde när halsen skars av . Det var det absolut vidrigaste jag varit med om , tog lång tid , grisen skrek ohyggligt och plågades . Jag vet att man slaktar lammen på samma sätt , vet inte om  det är det som kallas halal-slakt? Skulle ivart fall aldrig tillåta att mina djur slaktades på det sättet, -jag har också fått förfrågningar , men det är blankt nej! >:(
I den by jag var hade man en helt annan syn på djur än vad vi har, visst skötte man sina djur bra i övrigt , men slakten var överjävligt hemsk!
Sen har jag en kompisbonde som mot bättre vetande lät en familj slakta själva , just som du beskriver , men han gick in och tog över , stod inte ut.. och gör aldrig om det!
 A.Viking

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 23:32 »
Det ringer ofta folk med invandrarbakgrund till oss och vill köpa kött, främst lamm. Då vill de ju slakta hos oss på gården, vilket vi inte tillåter. Men vad är grejen med det egentligen?

Jag tipsar om de halal-slakterier som finns, men det verkar inte vara intressant? Är det det att man vill se hela kedjan, kanske?

Det finns flera anledningar till att invandrare vill slakta själva. I väldigt många länder är det ett vanligt sätt att skaffa kött. Man köper ett levande djur och slaktar och alla män tycker sig behärska "konsten"
Dssutom kan praktiska tillämpningen av religionen yttra sig i följande:
Man vill rikta fårets huvud mot Mekka när det slaktas och man läser speciella välsignelser. Vid vissa familjehögtider är det tradition att familjeöverhuvudet slaktar ett lamm. En del övertolkar koranen så att de inte kan bedöva före slakten. De gamla urkunderna var inte så dumma på den tid när de skrevs. Man skulle inte slakta och äta sjuka eller skadade djur. Den övertolkning som både fundamentalistiska judar och muslimer gör är att bedövningen innebär att djuret blir skadat och då får man alltså inte ta vara på ett sådant djur. (Det finns också de som menar att avblodningen blir bättre om man skär av halsen direkt men det är en missuppfattning. Bästa avblodningen får man genom att öppna artären i halsen samtidigt som nerverna från förlängda märgen förblir intakta. De ingår i hjärtats retledningssystem och det är bra om pumpen går så länge som möjligt.)

Det kan vara svårt att bli av med särskilt muslimernas påträngande försök att köpa lamm. Har man gett efter en gång får dom blodad tand och det risk att det blir fler. Förutom att det är förbjudet att slakta utan bedövning är hemslakt endast tillåtet för det egna hushållet.

Med invandrarslakt kan man glömma värdet av skinnet. De skär upp det på fel ställen och använder kniven flitigt vid flåningen. Det går bara inte in i deras medvetande att skinnet kan vara lika mycket värt som köttet.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 02:43 »
Invandrarslakt. Det ordet sa mer än slakten i sig. Jag är halvamerikan. Utför jag 50% invandrarslakt kanske? Och om Mohammed är född i Sverige? Utför han 100% invandrarslakt ändå kanske?

Man får väl ställa sina egna krav och vilkor till hur det ska gå till om det ska bli något. Halal går alldeles utmärkt att kombinera med våra "civiliserade" slaktmetoder och man kan kräva att få sköta avlivandet själv medans dom läser bönen och pekar dig åt rätt riktning. Ifall du inte vet varst Mecka ligger d.v.s.

Om personen, oavsett ras, ursprung, kön, religion, härkomst, färg och allt annat vi tillskriver "dom andra" inte går med på dina krav. Säg nej bara.

Enkelt!

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 06:01 »
God morgon Gruff , och alla ni andra :)
Nu har jag läst på om halalslakt , ur svensk lagstiftnings perspektiv och även läst Islamiska samarbetsrådets skrivelse till Jordbruksverket. Jag  ser då  att det finns en konflikt mellan svensk lagstiftning som säger att det är förbjudet att avbloda -skära av halspulsådern- djuret utan föregående bedövning, där tillåten bedövningsmetod är bultpistol eller elchock , och islamiska samarbetsrådets beskrivning av korrekt utförd halal slakt , där föregående bedövning  inte är tillåten , och där ej heller slakten får utföras av vem som hellst, utan att förlora sin status av att vara halal -ren-.
Eftersom man från islamska rådet inte anser att svensk halal slakt med föregående bedövning  är riktig ur strikt religiöst perspektiv , leder det till att många muslimer söker sig till svartslaktande bönder för att där få utföra sin halal slakt själva , vilket Imamen tar upp som ett problem.
Förödande vore om halaldiskussionen skulle kantra i ett träsk av unkna främlingsfientliga åsikter , men det anser jag inte att den gjort hittills  här på tråden . Vi skall hålla oss till fakta och inget annat .Däremot är vi många småbrukare som får förfrågan om denna typ av slakt , och vi måste kunna diskutera sinsemellan , utan att riskera att bli misstänkta för att vara rasister
 Sen att jag subjektivt hade en åsikt om den slakt jag bevittnat hos en kristen bosnisk familj, -som för övrigt ej var halal  eftersom det var en gris som slaktades och grisar blir aldrig halal (ren)-det står jag för, upplevelsen var min egen.
Det var mina goda vänner som slaktade och det var så här de alltid gjort , men det gav mej samtidigt en bild av vad halal slakt är eftersom det är så den utförs.
Med vänlig morgonhälsning , A.Viking :)
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 07:06 av A.Viking »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #5 skrivet: 24 maj-07 kl 07:17 »
Halalslaktad gris. Det låter som något ur Hassan. Halalskalad potatis.

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #6 skrivet: 24 maj-07 kl 07:43 »
 ??? ??? ???
Viking
halalskalad potatis ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 08:50 av A.Viking »

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #7 skrivet: 24 maj-07 kl 11:32 »
Det finn grupper av folk som har speciella krav på födoämnen,hur dom slaktas och av vem,att ingen oren befattar sig med maten.Att grytor och tallrikar bestick inte har andvänds av någon oren eller att det har andvänds till någon matlagning som strider mot deras uppfatning.Det är inte bara judar och muslimer,zigenare,som slaktar genom att skära av halsen,det är eller var vanligt i Frankrike och Spanien att lam slaktades på detta sätt.Själv så äter jag bara altarslaktad gris,och får ej slaktas av en morisk kvinna(om hon inte ber snällt)

                         Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #8 skrivet: 24 maj-07 kl 14:07 »
Så antingen är det av religiösa skäl, eller för att det är ett etablerat sätt att få mat på bordet helt enkelt?
Jag tycker som Viking att det är jättebra att vi kan diskutera sådan ämnen här utan att det spårar ut, anledningen till att jag ställde frågan var genuin nyfikenhet. Vi säger som sagt konsekvent nej till den sortens slakt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #9 skrivet: 24 maj-07 kl 14:15 »
Man kan ju bedöva djuren med bult pistol och sedan får de själva sticka och slakta upp djuret...

Då vet man ju säker att djuren är bedövat...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Det här med att sälja kött...
« Svar #10 skrivet: 24 maj-07 kl 15:12 »
Jag har på känn att de muslimer som vänder sig till privatpersoner för att få slakta gör det därför att de inte anser att svenska halalslakterier slaktar på ett för dem godkänt sätt , just för att de bedövar först . Och då spelar det ju ingen roll om de vänder sig till en privatperson som också den bedövar först , det godkänns ju inte heller . Jag tycker att vi som djurägare är skyldiga att förklara att det är förbjudet i svensk lagstiftning att slakta på det sättet , att lagen är till för att skydda våra djur mot onödigt lidande, och att vi alla konsekvent säger nej! Vi tar ju inte heller hänsyn till sharialagar , traditioner av att könsstympa flickebarn eller hedersrelaterat våld . Alla är lika inför lagen och alla boende i Sverige har rätt till lagens beskydd, djur som människor.Jag pratar ofta med mina utlandsfödda vänner om hur det fungerar här i landet,rättigheter o skyldigheter,lagstiftning och normer, vad som är o.k.  och inte. Om man inte törs göra det så sviker man ju dem . Hur ska de då någonsin kunna
integreras i samhället, och bli delaktiga? De å andra sidan berätar för mig om sina traditioner och sitt tänk , och vi har ofta givande diskussioner. Nu blev jag lite O.T. men ändå... hälsar Viking :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 8 användare (2 dolda)
Anders Flix, Tli, Mahok, Burn0ut, von tratt, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser