Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklining grund  (läst 2861 gånger)

Johan Ström

  • Inlägg: 1
Lerklining grund
« skrivet: 05 okt-17 kl 23:56 »
Nu börja det bli kallt och vi har tyvärr inte hunnit så långt med vår renovering som vi önskat. Nästa utmaning är att bygga om krypgrunden till en modern mullbänk med lera och hasopor som ingredienser. Men det har dykt upp lite frågor som jag behöver svar på.
Man bör rensa grunden från organiskt material. I vårt fall är det näst in till omöjlig jorden innehåller massor med små partiklar som blir svåra att få bort. Kan man lägga något i botten som motverka ev. dåliglukt?
Vilken tjocklek bör lerkliningen ha?
Kan man lerklina grunden vid kalla temperaturer eller bör det undvikas?
Viken torktid bör man ge lerkliningen innan man lägger in hasopor? Bör man ha något under hasoporen tex. Fiberduk?
Hur gör man med vatten och avlopp måste dom isoleras innan man lägger dom i hasoporen med tanke på kondens?
Finns det någon som har erfarenhet av dessa frågor?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining grund
« Svar #1 skrivet: 06 okt-17 kl 09:41 »
Kul jag tänker på nästan samma frågeställningar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Lerklining grund
« Svar #2 skrivet: 06 okt-17 kl 15:16 »
Lerklining kan man nog göra så tjock man vill och behöver. Jag har dock bara klinat väggar men sett folk fylla hål i 8" timmer med det. Man får lägga på lite i taget bara. Kör på med en byggfläkt på leran om det är kallt och lite fuktigt i luften. Torka det ordentligt antar jag. Kan ta nån dag per lager. Jag har lagt på det i typ 3 cm lager.
För att hasopor ska verka kapilärbrytande så bör man ha ca 50 cm så gräv ur så mycket du kan. Jag sket även i markduk då det var så torrt.
Isolerade inte heller några rör som vi bytte från gamla gjutjärns till nya. Undvik täta material som plast om du inte har koll på var fukten tar vägen runt det.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklining grund
« Svar #3 skrivet: 08 okt-17 kl 03:17 »
Den här beskrivningen hittade jag på mullbänk med lera och hasopor. Fast du har kanske okcså hittat det på slojdochbyggnadsvard.se


Hur isolerar man mullbänken med skumglas?

Lyft försiktigt på golvbrädorna, de ska läggas tillbaka när du är klar!

Gräv ut jordfyllningen ur varje fack i grunden. Lägg en vindpapp innanför grundstenarna och låt den gå upp strax ovanför golvbrädornas nivå. Den döljs sedan av golvlisten. Pappen kan med fördel bytas ut mot att grunden och timret isoleras med lerbruk.

Fyll ut ett lager med skumglas direkt på marken och packa det riktigt tätt. Lägg därefter en markskiljande duk på det första lagret och packa därefter flera lager tätt ovanför detta. Det översta lagret kan vara lösare lagt. Ovanpå detta läggs därefter ett några centimeter tjockt lager med lerbruk upp till kanten av golvbjälkarna.

Lägg tillbaka ditt gamla trägolv och montera golvlisterna och så har du ett vackert och varmt golv i många år framöver.




Det borde gå att hålla på med lerkliningen nu. Har du ett tjockt lager med skumglas så kan ju inte kylan tränga in underifrån och sen en avfuktare och bra med värme så ska det gå bra. Sen lägg på bara nån cm åt gången, blir då också lättare att fylla i alla krympsprickor som blir. Ungefär 5 cm borde nog räcka, men lite tjockare skadar nog inte, tar bara längre tid att torka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser