Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara potatis till nästa säsong  (läst 1940 gånger)

Bergets

  • Inlägg: 11
    • Skåne
Förvara potatis till nästa säsong
« skrivet: 15 sep-17 kl 21:46 »
tjenare, jag kom över en skål med blå kongo från en kompis odling,  hur kan jag förvara dessa så att jag kan plantera dom nästa år? :)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Förvara potatis till nästa säsong
« Svar #1 skrivet: 20 sep-17 kl 17:30 »
en liten mängd kan man lägga i äggkartonger och förvara i kylskåp.  Det funkar i alla fall för mig. Kolla dock om de får groddar på senvintern, vårkanten.

Finns säkert andra sätt också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara potatis till nästa säsong
« Svar #2 skrivet: 21 sep-17 kl 17:14 »
När jag sparar sättpotatis så delar jag dom på mitten (det blir två sättpotatis av varje) och lägger dom i ett tunt lager i ett fönster i källaren.
kretslopp

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Förvara potatis till nästa säsong
« Svar #3 skrivet: 23 sep-17 kl 08:45 »
I jordkällare?
Om i te du har en egen går det säkert att låns plats för något så litet i någon annans jordkällare?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara potatis till nästa säsong
« Svar #4 skrivet: 23 sep-17 kl 09:22 »
Inte i matkållaren utan källaren under huset, Lite svalare än uppe i bostaden. Dom ligger ljust så dom blir gröna, då håller dom sej bättre.
kretslopp

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Förvara potatis till nästa säsong
« Svar #5 skrivet: 23 sep-17 kl 14:43 »
Jag har förvarat tidiga potatis som skall förgros tidigt i en plastpåse i grönsaksfacket i kylskåpet. Jordkällare är såklart bäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser