Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja, köpa eller vad?  (läst 1114 gånger)

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
Sälja, köpa eller vad?
« skrivet: 08 sep-17 kl 22:18 »
Jag är tämligen ny som hönsägare, och har en del funderingar där jag hoppas på lite input från er som varit med länge. Jag hade egentligen tänkt lägga in en annons, men vet inte riktigt vad jag ska sälja/skänka. Eller om jag ska köpa. Eller både och. Grejen är att jag egentligen vill ha ölandshöns i genbank. Och är fast besluten att det ska bli så, förr eller senare. Men så blev det typ ett jourhem för höns här nu i sommar, så nu har jag två grupper som jag på något sätt måste få ihop till en.

Den ena gruppen kom i midsomras, och består av en blandrashöna och tre paduankycklingar, numera unghöns, som hon ruvat fram. Paduanerna visade sig (förstås) vara en höna och två tuppar. Den andra gruppen kom för ca en månad sen och består av paduantuppen Ernst (pappa till unghönsen), en liten blandrashöna och tre brahmahönor. Båda grupperna kommer från samma ställe, men bara ruvhönan har gått med de övriga tidigare, och det är ju bortåt ett halvår sen nu.

Egentligen skulle jag vilja vänta till våren med att bestämma hur jag ska göra, behålla brahmorna och skaffa en tupp, eller behålla Ernst och kanske en ungtupp och skaffa fler paduanhönor (alt avelsägg). Paduanerna är onekligen intressantare än brahmorna, men jag har svår beslutsångest.

Tror ni att det kan funka att sätta ihop grupperna? När-var-hur i så fall? Brahmorna är ju snälla och sävliga och bryr sig bara om mat, Ernst är i ärlighetens namn inte så väldigt "tuppig" (han råkade ut för en rävattack innan flytten hit, kanske det har påverkat honom) lilla paduanhönan är rädd och flaxig, ungtupparna är.... ungtuppar. De två blandrashönorna är damer med temperament.

Eller, är det någon som är intresserad av en paduantupp eller två? Eller några brahmor? Eller som har några paduanhönor över?

Det blev rörigt det här. Men rörigt är just vad det är.

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sälja, köpa eller vad?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-17 kl 19:15 »
Det här är ju inte lätt att svara på av någon annan än du själv. Smaksak helt enkelt. Men en sak: brahmatupp till mindre hönor är olämpligt, så ska du ha en sådan måste du ha raserna åtskilda.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Sälja, köpa eller vad?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-17 kl 21:51 »
Det här är ju inte lätt att svara på av någon annan än du själv. Smaksak helt enkelt. Men en sak: brahmatupp till mindre hönor är olämpligt, så ska du ha en sådan måste du ha raserna åtskilda.
Nej, det har du ju helt rätt i. Och jag formulerade inte någon tydlig fråga heller märker jag, mest ett resonerande fram och tillbaka. Jag har nog i alla fall kommit fram till att jag bara vill behålla paduanerna på sikt. Brahmorna och blandrashönorna kan vara kvar tills jag har fler paduanhönor (jag skaffar nog lite avelsägg till våren), så kanske jag kan hålla två tuppar till dess.

Men jag behöver verkligen slå ihop grupperna. Och det här är min huvudfråga. Hur går jag bäst tillväga? Ska jag ta hela gänget med unghönsen och flytta in till brahmaligan med en gång, eller i ett par omgångar? Och är det en bra eller dålig idé att vänta med att ta bort den ena ungtuppen? Jag har en tanke om att det kanske blir tydligt vilken som ska vara kvar när det blir en lite större flock, och dessutom en vuxen tupp.

Postat med Alternativ.nu´s app


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sälja, köpa eller vad?
« Svar #3 skrivet: 10 sep-17 kl 09:19 »
Jag har två raser, 15 - 20 av varje inklusive tuppar, några i varje ras. Tidvis har jag dem separerade, särskilt under våren, avelssäsongen. När jag sedan släpper ihop dem öppnar jag grindar mellan deras områden (som är stora) så de kan sprida sig ute, utan att bli påtvingade nära konfrontationer. Lite småkiv mellan tupparna, kanske vissa hönor också, är oundvikligt, men det är snart avklarat. Efter en tid blandar flockarna sig lite, en del börjar sova i "fel" rum och umgås i fel flock.  Men inga problem i och med att de har stora ytor ute.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 3 användare
RickardR, GE202, allimak

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser