Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläckar på blad  (läst 3316 gånger)

Ellan

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
Fläckar på blad
« skrivet: 16 aug-17 kl 13:31 »
Hej!
Finns det någon klok som vet något om dessa fläckar? Framförallt på potatisblast men även på libbsticka och rabarber.
Är det bladmögel eller torrfläcksjuka eller bladfläcksjuka, kanske?

Mvh,
Första potatisodlingen...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fläckar på blad
« Svar #1 skrivet: 16 aug-17 kl 13:50 »
Det kan vara en brist av något slag (vatten, spårämnen, mineraler) men så här års är det troligen så att växterna förbereder sig för att avsluta för i år dvs de håller på att vissna, bladen stänger sina klyvöppningar, gulnar och med tiden faller de av eller iaf ner mot marken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Fläckar på blad
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 17:45 »
Jag tycker att det ser ut som för mycket sol och för lite vatten.

Mvh
Magnus

 

Ellan

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
SV: Fläckar på blad
« Svar #3 skrivet: 16 aug-17 kl 22:34 »
Tack för svar! Skönt om det är så enkelt att det varit för torrt. Hur ser man egentligen om prickar är svampangrepp?
Rabarberstjälkarna verkade ruttna, borde de inte snarare torka och skrumpna om det är för lite vatten?
Sparrispotatisen bredvid ser helt fin ut så då kanske det inte är någon brist i allafall.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Fläckar på blad
« Svar #4 skrivet: 06 sep-17 kl 12:39 »
Potatisbladen har torrfläckssjuka, Alternaria solani, den har varit mycket allmän denna sommar. Dock kan bladet på IMG_2123 ha bladmögel, Phytophthora infestans, svårt att säga från bara en bild. Libbstickan har någon annan svampsjukdom, eller det kan möjligen vara ett mindre angrepp av sellerifluga. Rabarbern har troligen drabbats av ytterligare en svamp, vilket inte är så ovanligt i slutet av säsongen när plantorna börjar lägga av.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tångräkan, xaelanar, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser