Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartvinbärsmust!  (läst 6010 gånger)

unstwita

  • Inlägg: 8
  • Trädgårdsmästarinnan som ska kliva av ekorrhjulet!
    • Västergötland
    • www.grimstorpet.se
Svartvinbärsmust!
« skrivet: 04 aug-17 kl 18:40 »
Hej!
Är det någon som vet hur man gör svartvinbärsmust? 
Jag tänker pressa vinbären i en press.
Går det pressa upptinade bär/frukt med vad tror ni?
Egenföretagare inom trädgård och fastighetsskötsel.  Är på god väg mot självhushållning. Är på väg bort från ekorrhjulet.
I vinter bygger jag ett B&B på gården för att kunna vara hemma mer på gården

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Svartvinbärsmust!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-17 kl 19:06 »
Upptinade vinbär (både svarta och röda) är inga problem att pressa vanlig saft ur i allafall, de tappar just inget i smak heller vad jag märkt, så jag tror att det går.
Jag brukar alltid frysa in färska vinbär om man plockat mycket, sedan kan man välja vad man vill göra med dem i lugn och ro under vintern.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svartvinbärsmust!
« Svar #2 skrivet: 04 aug-17 kl 20:21 »
Man kan ju passera dem , men då kommer det med lite fruktkött, annars är det ett effektivt sätt att köra igenom många kg bär

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Svartvinbärsmust!
« Svar #3 skrivet: 11 aug-17 kl 22:03 »
Brukar köra i råsaftcentrifug. Problemet är ju att såna har rätt låg kapacitet innan filtret måste rengöras, ifall man har väldigt mycket bär.

Har funderat på om man inte bara skulle kunna pressa/stompa sönder dem, men vad redskap man har och hälla det hela i silduk och låta saften självrinna.

Provade att mixa röda vinbär med det blev jättekonstigt. Tjockt och det bildades nåt vitt som såg ut som äggvita. Inte aptitligt. Fick för mig att det var proteiner som koagularade av något mysko skäl.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Svartvinbärsmust!
« Svar #4 skrivet: 22 aug-20 kl 03:12 »
Jag kallpressar svartvinbär. Bären ska vara frysta innan, annars blir det för dåligt utbyte. Tar minst 10 timmar. Kör 10-20kg år gången. Av juicen gör jag juice, saft, måltidsdryck eller gelé. Tar naturligtvis rätt på bärresterna och gör russin av dem.
Svartvinbär har inte så högt utbyte som andra bär så det är viktigt att det är väl mogna bär.

greven2

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
SV: Svartvinbärsmust!
« Svar #5 skrivet: 06 okt-20 kl 19:57 »
kör i assistenten med passersats, blir hur bra som helst! blanda med lite socker och vatten efter smak!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser