Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rör i skorsten  (läst 2417 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Rör i skorsten
« skrivet: 30 jul-17 kl 20:24 »
Har en liten stuga med litet kök + rum, i rummet finns en "öppen spis", det är en murad kåpa med en eldplats under. Den av tegel murade skorstenen är i dåligt skick. Tittar man upp genom skorstenen finns där inga hinder, ett fyrkantigt hål rätt upp i luften bara. Eftersom skorstenen är dålig (hur dålig vet jag inte) och öppna spisen mest ger värme åt kråkorna tänkte jag sätta in ett rör och en spisinsats.


Jag undrar hur man gör. Mellan röret och gamla skorstensväggarna ska det vara isolering, har jag hört. Funderar på sand eller vermiculit eller betong. Oavsett vilket måste jag få röret att vara stilla och täppa igen nederänden så att isoleringen inte rinner ut.


Hur täpper man mellan rör och skorstensvägg längst ned?
Hur sätter man fast röret?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rör i skorsten
« Svar #1 skrivet: 30 jul-17 kl 20:45 »
När grannen stoppade ner ett rör i skorstenen, så svetsade han på lite saker som stack ut upptill, så röret inte åkte ner för långt.
Nertill göt han fast det.
Sedan hällde han ner sand uppifrån.
Med kranen på lastbilen, som lyft upp röret, så tog han min vibroplatta och höll den uppe på röret, för att skaka ner sanden.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rör i skorsten
« Svar #2 skrivet: 31 jul-17 kl 11:00 »
Sätter du in en spisinsats eller kamin eller så, då blir ju rökröret tätt hela vägen upp till mynningen åtminstone, det är ju bra.
Vi fick det gjort så av proffs, sen hällde de ner vermiculit mellan rör och tegel i skorstenen. Men hur de fick tätt längst ner har jag inte tänkt på.
Kan du mura runt röret nerifrån? Skruva fast en stålskiva med genomföring för rökröret?
Min sotare som besiktigar vill att jag har ett påläst förslag att komma med i såna här frågor, sen kan han svara om han tänker godkänna det när det är klart. Kan vara en idé att höra med sotarn innan du bygger kanske?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Rör i skorsten
« Svar #3 skrivet: 31 jul-17 kl 12:21 »
Varför inte vanligt lösare lerbruk som hälls ner uppifrån först. Sen knacka på röret så det flyter ut. Då borde de täta rätt bra. Ser inte varför sand skulle vara dåligt. Tänker de är bra att viss värme leds till skorstenen så den hålls torr. Kanske med vermiculite inblandat över nock så man inte tappar värmen i rökgaser och får kondens. Men detta är en rätt så snabbt uttänkt idé.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Rör i skorsten
« Svar #4 skrivet: 31 jul-17 kl 12:23 »
Bra om man kan också komma åt där röret kommet ner så kan man vara med och täta till underifrån. Kanske enkelt att öppna opp några tegelstenar där och när man murar igen sätta en inspektionslucka/sotningslucka.

Postat med Alternativ.nu´s app


Mattil

  • Inlägg: 3
Rör i skorsten
« Svar #5 skrivet: 01 aug-17 kl 11:28 »
Jag satte ett flexirör, 170 mm i diameter, i min skorsten, 270x270x6000. Jag gjorde ett hål i spjället, en plåt som gick att dra ut, och drog röret genom plåten när den var max inskjuten, varefter jag låste plåten med ett par skruvar. Därefter fyllde/tätade jag skorstenen under plåten med stenull, sådan som är förstärkt med hönsnät.
Jag fyllde sedan pipan med vermeculite och bockade en plåt och trädde över skorsten och pipa. Det var sent på hösten och jag var osäker på hur mycket vermeculiten skulle självpackas. Jag har tänkt att jag ska gjuta igen uppifrån men det har inte blivit gjort, som ofta med fungerande provisorier. Godkänt blev det emellertid och med kamin, som jag ersatte den öppna hällen med minskade vedförbrukningen med 70-80%. Har fungerat klockrent i fem år nu.
 Lycka till med ditt projekt. Du kommer inte att ångra dig!
« Senast ändrad: 01 aug-17 kl 11:43 av Mattil »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rör i skorsten
« Svar #6 skrivet: 01 aug-17 kl 18:28 »
Nu har jag fått en del bra idéer. :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser