Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare renoveras hälsingland. Söker intresserade och kunniga  (läst 6840 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja skulle fundera på att lägga dränering utanför källaren så att vatten leds bort från det som verkar frostskjuta gavlarna och försöka att finna roten till detta.

(Edit, Gräv inte för nära valfoten bara så att stabiliteten i jordmassan äventyras om ni gör detta!! Det kan skada valvet.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Stämmer som du säger, gavlarna, dom är  fristående. Resten är klassiskt valv. Typ pizza ugn. Samma princip som broar.

Har inte tänkt räta upp nått för att inte skada. Allt jag vill är att stabilisera. Så för dörren tänker jag att mellan dom två dörrposterna skall en sten alt gjutning i så dom ej kan skjutas ihop mer i underkant.

Angående dränering tänker jag göra en lägsta punkt där liten "sumpbrunn" finns. Så att möjlighet skall finnas att pumpa ur vatten. Enklare dränering grävs utanför huset men marken lutar neråt så viss naturlig avrinning finnes

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Och generellt tror jag förskjutning mestadels skett mycket tidigare då det såg lika dant ut för 17 år sen då fastigheten köptes.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Tack för samtalet!

Postat med Alternativ.nu´s app



Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Så... sten som stack ut i gången flyttat. Låg på ett minst 40 cm djup lager av lera. Antagligen därför det glider..... sen skall mur upp på stenarna till höger. Skulle gärna använt natursten. Finns gott om här.... men det blir nog lekablock..... frågan är om jag skall mura fast dom mot väggen till höger om dörren. Tror det blir så trots att man inte skall blanda hårda material......

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Om du lägger en stum fog där kommer du nog alltid att få en spricka någonstans (mest på grund av differenser i de två grunderna), så personligen skulle jag kört en självbärande mur med blocken och en elastisk fog mot naturstenen (här, hos mig är det en gjuten källarnedgång och den har ju stått här utan större sprickor sedan 50-60 talet, så jag tror inte det skall vara några särskilda problem i övrigt).

Svaga punkter i källardränering är ofta vid främre gaveln då äldre dränering kan ha satt igen där (åtminstone var det vad som hänt på de kkällare vi har här med liknande problem)
Det går nog att räta upp stenarna med maskin, jag nämnde det bara därför att det är något folk ofta inte tänker på när man gör det.


Det du tänkt blir säkert bra.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Ok. Tack. Hann få dit lite armering och lite bruk som planat ut ytan för att lägga lekablocken på. Skall fundera på skarven mellan jordkällaren och muren lite till ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Sen kan kan ju tacka gudarna att leran dyker upp. Fast den är lite tung att få upp. Fått ihop 5 murarhinkar men fin lera. Och mycket mer finnes. Den kommer bli fint lerbruk att täta själva jordkällaren med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Idag fick jag besök av en kille som förstår sig på jordkällare och kallmurning. Skönt att prata med någon som inte bara säger murbruk eller tryck upp stenarna med en domkraft. En stor eloge även för att inte få skit för att man inte bara kör helt enligt byggnafsvården heliga regler. Skönt att kunna diskutera även utanför det regelverket. Får nu hoppas konsultationen inte bara blir för dyr.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jädra tur du inte följde de två råden innan han kom åtminstone...   ;D

Hursom, problem jag sett hos mig, nu står dock murstocken vid sidan om valvet hos mig, och det är dränerat på utsida någon gång på 70 talet, är att det verkar som att stenarna som betongväggarna vid nedgången står på rör sig olika i förhållande till betongmuren så att det blir sprickor mellan dessa grundstenar, som jag tror är äldre och betongen både vid källargaveln och vid nedersta foten den står på nu när jag kollade min egen källare när jag läste denna tråd...
Hade det varit aktuellt att göra om idag hade jag nog grävt ned en meter med dränering i botten och bottnat med maskinpackad makadam i botten, sedan jämnat av med duk och singel i mittgången och armerad sula. (Antar att killen hos dig har gett dig anpassade råd efter just dina förhållanden).

Byggnadsvård eller inte, men är en metod bättre än en annan så använder man den, åtminstone i min värld, allt var inte bättre förr...
(Jag sysslar själv en del med byggnadsvård, men ibland måste man använda skallen också när det gäller uppdaterade standarder, en sak om man vill leja någon att sitta och handsåga alla snickerier ute med figursåg och getabräde, deras pengar, inte mina,men  tex höjd på plåtbleck, grundförstärkningar och annat, samt elinstallationer är saker där jag vägrar att ge avkall på moderna bestämmelser, tex öppna, oisolerade ledare med 230V vägrar jag att utföra, däremot kan man ha lågvolt i ett sådant system eller ha ledarna som prydnad parallellt med ett modernt system (vilket jag gjort här).)

Jag skulle inte tveka att använda en grävmaskin om så krävs, finns ingen anledning att skapa sig mer jobb än man behöver om resultatet ändå blir detsamma i slutänden...

-


« Senast ändrad: 01 aug-17 kl 12:30 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Lösning som verkar vara rätt är att påbörja att foga med lerbruk och kanske nån liten fogskums klick längre in som håller nån enskild sten. I samma veva på in nån mer kil på nått ställe.
Forna av bruk har dels en mindre funktion att binda och täta. Men huvudsakligen att ge indikationer på rörelser. Dvs att man kan se om det börjar spricka isär eller linande.

Det är ca en meter av valvet som är nersjunket.  Antagligen pga öppenspis bygge ovanpå  från 80? talet.

Den del av from väggen som glidit skall in mot dörren åtgärdas. Detta med en sten alternativ gjutning i botten av dörrposten som hindrar att bara en delen glider mer.

Sen återstår bara allt annat ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Intressant, Har liknande problem, men med en grundmur på utsidan jag skulle vilja hålla koll på, har haft funderingen att modernt murbruk blir för stumt så att det spricker, så har ej vågat prova tidigare, var inne på kalkbruk att foga mellan liggande stenar, då det är vad jag sett på ett annat hus och som verkar följa någorlunda markrörelser.

Frostfritt här är, har jag för mig ca 80 cm.

Allt var tyvärr inte bättre förr, gammal grundläggning är en sådan sak som gett mig ohyggligt mycket huvudvärk genom åren...
(Det är detta som brukar ta död på gamla lador, uthus och liknande, minns jag och farsan höll på och slet med tågdomkrafter, kärringben och skit, min slutsats är att man förr måste ha gått runt årligen med ett rejält spett och bändat allt på plats... Problemet tror jag delvis berott på att man gjort en väldigt simpel grund för en mindre timmerstomme, sedan har man byggt om så att man ställt en regelstomme på samma typ av grund i senare byggen, vilket inte fungerar eftersom stenarna rör sig varje år hit och dit om de inte ligger på en riktig bädd, problem, 2 är att om det vilar i bara en grop, utan dränering så kommer man att få en iskudde i stället som trycker upp det som står i den, vilket jag tror har hänt i ditt fall när den gamla dräneringen har satt igen, det har hänt på en gammal torpkällare här, jag kom fram till att den tidigare haft en dräneringskanal från främre gaveln och att när denna satt igen förvandlades gropen till en trädgårdsdamm som blir massiv is under backen vintertid, mest imponerad att valvet har pallat för det egentligen... Så, valv verkar de har förstått sig på förr, men såvitt jag förstått så var det förr särskilda gubbar som konstruerade valven åt den som beställt källaren (kanske delvis samma som de som högg stenblock, de var ofta utbildade från militären och liknande och tog med kunskaperna i det civila sedan såvitt jag hört), inte vanliga bonnabyggen, däremot kan man ju säkert ha byggt om och på gavlar och annat själva i enklare byggen.)
Men, samtidigt vill man ju gärna behålla känslan med natursten och det med riktiga huggna block.

Detta är vad jag hört, som sagt.
Ser ut som att man var noga med att välja vilka stenblock som dög till huggna stenar då en del av stenbrotten ligger mer än en halv kilometer bort långt inne i skogen trots mängder med åkersten nära.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Vart nog 2dec efter att det regnat. Var 350mm i ett kärl jag hade ute så det kom en del på 4 dagar....

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Allright, då kan jag nog säga med 90% säkerhet vad dina problem beror på.

Det måste nästan ha funnits en gammal dräneringskanal där en gång i tiden som haft liknande funktion som det du tänkt.

Hos mig går det tegelrör på utsidan samt grusbädd.

Någon hade redan fixerat stenmuren här på 60 talet och gjort det bra, så det går om man bara gör det riktigt, jag har inte sett något se sista åren och allt jag behövt göra var att rensa vid mynningen till tegelröret där det mynnar ut i diket, samt se över brunnar och annat, så håller tummarna... Känns litet nervöst då jag läste denna tråd...

Du kan trösta dig med att valven brukar tåla väldigt mycket även om det kan lossna vid kanterna på dem, det är därför man inte skall fixera valvet stumt med hårt bruk som kan kila fast, eller ändra fel stenars läge, det är då lätt att man i stället bygger upp spänningar.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hårt packad lera kan ha varit för att skydda mot vatteninträngning och frostskjutning vintertid, ibland var det en stor, kilformad stenfot som skulle hållas kvar av jorden och ett vanligt misstag idag är att man tänker att det måste dräneras under, men gör man då fel och gör en grop med grus efter konstens alla regler så får man i stället en iskudde i dräneringsgropen (har själv gjort det misstaget för länge sedan på ett per stora stolpar...) Därför är det bättre med hårt packad, tät lera på en sådan konstruktion. (men det du gjort torde vara såpass omfattande att det fungerar ändå tror jag, i det att du i stället, såvitt jag förstått, lett bort vattnet under frostfritt djup, vilket borde fungera).


Detdär med leran är et gammalt knep som inte är så känt idag, men det används även på en del moderna byggnader.
Dock kräver det att man vet vad man gör så att det blir rätt om det gäller större saker med sammanhängande murverk, annars kommer stenarna att röra sig individuellt, som det gör i en felkonstruerad gammal plintgrund, vet en granne fick hålla på varje år med en massa brickor och skit under dörrarnas gångjärn, men hos mig kan man lägga runda föremål på golvet och de ligger kvar, trots att golvet legat sådär i mer än 120 år.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Mycket intressant läsning. Jag förstår inte helt.... avledning av vatten är inte påbörjat men kommer. Just idag tätar jag och två italienare grunden med leran jag fick upp. Där cellglas isolering skall in.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Tyvärr är jag dålig på att uttrycka mig i text på forum då det ofta blir faktafel när jag skriver, men principen är den att man har en stor klump i botten som är kilformad och tät lera ovanpå denna, om den från början ligger på någorlunda frostfritt djup så kommer jorden ovanpå klumpen att hålla tillbaka den när tjälen släpper.
(Gör man fel så kommer det de år då tjälen går litet djupare än vanligt att sakta pressa hela stenen uppåt tills den börjar röra sig varje år.)

Problemet som jag *tror* inträffat är att du sas har fått ett badkar när det blivit omvänt och vatten inte kunnat rinna av lerfatet (då det inte längre har någonstans att ta vägen) när badkars avloppet har blivit igensatt, då kommer stenarna varje år  att stå på iskuddar som förändrar deras läge, valvet är mindre känsligt på grund av dess konstruktion, men gavlarna som är mindre flexibla har flyttat sig mer.

Med ca 80 cm tjäldjup blir optimal dränering således 80+20-30 cm, dvs 100-110 cm eller mer (packat) för grusbädden under eventuell sockel, med reservation för att jag måste kontrollera siffrorna för frostdjup igen då jag inte har det i skallen, men grundare är det i allfall inte, vad jag minns fritt ur skallen. (även om det är angivet till 70 cm så skulle jag inte ta det för givet med dagens snöfattiga vintrar, minus 20-25 grader ihållande är egentligen normaltemperatur vintertid här längre tillbaka, någon vinter har det ju varit närmare 40, 36 eller 38 tror jag är det högsta jag sett, det var dock i lergropen där mina föräldrar bor, så att man inte inbillar sig att det alltid skall vara -14 på vintern här... Bara för att det varit det de sista fem tio åren, statistik måste ske över mycket längre tids spann än bara några årtionden bakåt om den skall vara användbar i sammanhanget, jag irriterar mig mycket på det när man läser dagstidningar och liknande, vårt moderna lättvindiga förhållnings sätt till statistik vad det verkar... Sanningen är tvärtom att nyare statistik är det som saknar intresse, den är bara en del av processen för att bygga upp data över tid, och äldre statistik det som är användbart (eftersom det mognat till användbara data i och med det stora spann det sträcker sig över), då det inte går att se över så korta tidsspann som den moderna människan verkar tro.), tänker man kortsiktigt ber man om problem. (var bara tvungen att skriva av mig... någon ansåg att mina köks stolar var gamla och skulle bytas efter tio-tjugo år, jag var nära att dela ut en smocka... Nu har jag gamla stolar som håller och går att laga... Samma med husbyggen men mycket mer kostsamt att laga i efterhand än att limma om en stol om förstås vad jag vill komma åt...  ).






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506


Nu vet jag inte om jag tänker rätt. Har grävt mer ner och fått vatten att samlas på en punkt. Funderar på att sätta ditt en brunn som samlar upp vatten. Där hinken står. Detta för att kunna pumpa ut vatten om det blir för mycket. Allt utanför verkar luta in mot den platsen.. . Sen fylla med sten och grus runt denna  i gången.  Eventuellt markduk ovanpå och sen en djuta en stum tröskel som förhindrar att det glider ihop mer.

Noterar att det rinner fram vatten under grundstenen till höger... 

Får nog pumpa lite då och då innan det saktar av.....

Postat med Alternativ.nu´s app




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser