Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37570 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #60 skrivet: 10 jul-17 kl 07:24 »
Växer den ut igen då?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #61 skrivet: 11 jul-17 kl 00:58 »
Säkert växer pälsen ut.  Men det är olika på olikla djur, om man behöver klippa eller ej.  Bland får finns det lödjeraser, som man bara lyfter pälsen av på våren.  Angorakaniner ska kammas.  Jag har aldrig hört något om hur det är bland marsvin.  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #62 skrivet: 12 jul-17 kl 22:32 »
Marsvin finns det borstar till... har inte fattat det med raser. Jag vill iallafall ha ett långhårigt och ett korthårigt marsvin. Ett marsvin som blir ca 6 år och inte blir längre än en linjal. Någon som vet någon sort? Helst någon vanlig som finns i djuraffären?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #63 skrivet: 12 jul-17 kl 22:38 »
Hur mycket äter dom? Har ni någon bra sida att läsa på där det står om mat och sorter?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #64 skrivet: 13 jul-17 kl 21:34 »
Ett långhårigt och ett korthårigt?  Då är de antagligen inte släkt.  Kolla om de kan hålla sams ändå, fastän de inte är uppväxta tillsammans!

  För inte hade du väl tänkt börja med en hane och en hona?   :o

  Om de inte producerar en massa mjölk eller är dräktiga osv, så äter de inte särskilt mycket.  Plocka maskrosblad och annat gott medan det finns ute, ge dem en tredjedel och torka resten, så kan du ge dem gott hö resten av året.

  Komplettera med kvistar (de måste gnaga för att slita ner tänderna) och grönsaker på vintern.  Och C-vitamin, marsvin kan inte själva tillverka C-vitamin i kroppen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #65 skrivet: 13 jul-17 kl 21:42 »
Nej jag kommer inte börja med en hona och en hane. Men tror att det ska gå att han marsvin som inte är släkt. Men i framtiden funderar jag på  att skaffa marsvins ungar. Men alla pratar om att man ska ha ett syfte med dom då. Jag vill bara ta hand om fler marsvin. Men det dröjer lite. Men tanken på att få marsvins ungar gör mig glad.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #66 skrivet: 13 jul-17 kl 21:48 »
Marsvinsungar är jättesöta, och föds med hår och gångförmåga, till skillnad från råttor och kaniner, som ju föds nakna och blinda.  Men det är klokt av dig att skaffa mera vana och kunskaper innan du låter dem få ungar.  Jag var tio när mitt marsvin födde, och det var jag absolut inte mogen för!  Tur jag hade föräldrar som också tyckte om marsvinet!

  Vaddå syfte?  Det räcker väl med att vara god vän med dem, och se till att de har det bra?  Men om du menar att du måste veta hur du ska göra med ungarna om du låter dem para sig, så är det helt riktigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #67 skrivet: 13 jul-17 kl 21:57 »
Alla säger att man typ ska para dom för att man vill ha en viss färg, hår eller livslängd?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #68 skrivet: 13 jul-17 kl 22:29 »
Någon som vet om det finns något pyssel man kan göra som inredning i buren för att fördriva tiden lite? Ska få marsvinet i slutet på augusti..


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #69 skrivet: 14 jul-17 kl 01:17 »
Marsvin gillar hängmattor. Dom får ju inte hänga mer än någon centimeter över marken dock. Du kan fläta tunna remsor tyg och sy ihop till mattor. Eller sy av tygbitar. Glöm inte att det behöver vara tvättbart.

Sen kan du ju bygga gångar som dom kan gömma sig i och hus där dom kan gå upp på taket.
//Luff

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #70 skrivet: 14 jul-17 kl 05:05 »
Ja, kom ihåg att deras instinkt säger dem att de alltid är utsatta för fara att bli uppätna!

  Du kan även göra flera olika små foderhäckar, och/eller gångar, så de måste promenera för att hitta all mat.  Men det viktigaste är nog att du själv tillbringar tid med dem och pratar MED dem, försöker förstå vad de säger på sitt språk, som innehåller ljud, kroppsställningar, dofter med mera.  Om du lyckas, kommer de att skynda sig att gå upp på din hand när du sträcker ner den.   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #71 skrivet: 14 jul-17 kl 15:01 »
här är en bild på buren jag beställt


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #72 skrivet: 14 jul-17 kl 15:07 »
här är huset jag köpte.


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #73 skrivet: 14 jul-17 kl 18:20 »
379 kronor för buren.  Är det dina egna pengar?

  Har du kollat att huset får plats i buren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #74 skrivet: 14 jul-17 kl 21:35 »
Ja huset får plats, det är mina pengar. Alla mina djur jag har har jag köpt allt till för mina pengar. Jag har en hund som är min och fiskar.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #75 skrivet: 14 jul-17 kl 21:37 »
Om den inte får plats vilket den ska få kan man dela på huset.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #76 skrivet: 14 jul-17 kl 22:09 »
Man kan bygga ihop en lekhage av kompostgaller som dom kan få vara i under uppsyn, även inomhus.
Man kan sätta ihop den med buntband och lätt vika ihop den platt när den inte används.
Den kan man möblera lite olika varje dag och låta dom leta goda gurkbitar o annat smaskigt.
//Luff

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #77 skrivet: 15 jul-17 kl 09:00 »
Kul idé att göra en ny liten labyrint varje dag!  Det skulle jag gärna titta på, när marsvinen tassar runt och letar efter godiset!  Prova med färskt gräs och örter, det gillar de!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #78 skrivet: 16 jul-17 kl 10:31 »
Och morötter, sallad, äpplen...

De lär sig fort att förknippa ljud med mat de gillar, våra skrek som små larm när kylskåpets fruktlåda drogs ut. Det var ingen som tränade våra svin, men det hade säkert gått.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #79 skrivet: 16 jul-17 kl 19:08 »
Mina visslade när någon prasslade med en plastpåse.   ;D  Jodå, de är inte korkade, och Linnea444 kan säkert hitta på många trevliga övningar som hon lär sina "havsgrisar" att utföra mot en bit god mat!  Labyrint är säkert bara början där!   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser