Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korta grenarna eller inte?  (läst 1062 gånger)

zarda

  • Gäst
Korta grenarna eller inte?
« skrivet: 17 apr-17 kl 09:40 »
Hej!

Förra våren satte jag två äppelträd och nu är det dags för beskärning. Jag gick en kurs i höstas och tjejen som höll i den gav många bra råd, men också att hon valde att inte korta in grenarna alls för att minska mängden snitt. Jag har gjort den vanliga beskärningen (korsande grenar, inåtväxande etc), men står fortfarande och velar om att korta grenarna.

Har ni några tips och råd? Hur skulle ni gjort? Är rätt ny på området så jag skulle vara tacksam för hjälp.

Hälsningar Caisa


Postat med Alternativ.nu´s app

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Korta grenarna eller inte?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-17 kl 23:57 »
När man kortar grenar får man fler sidogrenar, men samtidigt riskerar man att de nya skotten tror att de är toppar och därför växer rakt upp.

Detta gör att man kan korta en topp för att få fler sidogrenar. Att de några av de nya skotten växer uppåt är ju inte ett problem.

För sidogrenar däremot vill man ju ofta att de skall fortsätta att breda ut sig och inte växa rakt upp (titta gärna på äldre träd som är beskurna enligt "Stockholmsmetoden"), och när trädet blir äldre vill man kanske inte ha allt för tätt med sidogrenar nära stammen, för då blir det svårt att plocka, så sidogrenar kortar man oftast bara om det är risk att trädet annars blir väldigt ojämnt. Detta är dock sällan akut, speciellt inte för äpple, så man kan gärna fundera ett eller annat år innan man bestämmer sig för att man behöver jämna till trädet.

zarda

  • Gäst
SV: Korta grenarna eller inte?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-17 kl 07:52 »
När man kortar grenar får man fler sidogrenar, men samtidigt riskerar man att de nya skotten tror att de är toppar och därför växer rakt upp.

Detta gör att man kan korta en topp för att få fler sidogrenar. Att de några av de nya skotten växer uppåt är ju inte ett problem.

För sidogrenar däremot vill man ju ofta att de skall fortsätta att breda ut sig och inte växa rakt upp (titta gärna på äldre träd som är beskurna enligt "Stockholmsmetoden"), och när trädet blir äldre vill man kanske inte ha allt för tätt med sidogrenar nära stammen, för då blir det svårt att plocka, så sidogrenar kortar man oftast bara om det är risk att trädet annars blir väldigt ojämnt. Detta är dock sällan akut, speciellt inte för äpple, så man kan gärna fundera ett eller annat år innan man bestämmer sig för att man behöver jämna till trädet.

Tack för svaret, då avvaktar jag med att korta grenarna ett år eller två och ser hur trädet bestämmer sig för att växa. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser