Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "prickar" på sparade ramar  (läst 771 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
"prickar" på sparade ramar
« skrivet: 01 apr-17 kl 18:40 »
Inventerade idag förrådet av mellanväggar, överblivna foderramar och utbyggda ramar, och då såg det ut som bifogade bilder.
Det är alltså en beläggning som ser ut som mjöl, men den är inte dammig, den är inte på något sätt luddig eller så. Vad är detta och hur gär jag med det - samt vad kan jag göra för att undvika det nästa år?
Fodret i foderramarna (överblivna efter ett samhälle som förlorade drottning i höstas) luktar och smakar fint. Ramarna har stått med ättikssyra i ca 18 grader hela vintern.





Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "prickar" på sparade ramar
« Svar #1 skrivet: 01 apr-17 kl 19:32 »
Det där är inget att oroa sig över! Jag är ingen vetenskapsman, men så brukar vax bli efter ett halvår utanför kupan. Minns jag rätt så är det pollenkorn i vaxet eller liknande, som visar sig efter en tid. Själv lagrar jag mina ramar betydligt kallare än 18 grader, och ibland blir det dessa färgförändringar, ibland inte.

Av samma orsak vet jag att de som tillverkar ljus av rent bivax brukar hälla några droppar gult färgämne i vaxet. Alltså för att inte ljusen ska se tråkiga ut efter några månader.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
SV: "prickar" på sparade ramar
« Svar #2 skrivet: 02 apr-17 kl 10:31 »
Tack!
Trodde först det var mögel, men sov snabbt att det inte var det. Funderade på om det kunde vara sockerkristaller eller något i den stilen. Pollen låter ju lika troligt egentligen.
Så länge ingen annan säger emot nöjer jag mig med det svaret 😀


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser