Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut till MV-fri besättning  (läst 2228 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Byta ut till MV-fri besättning
« skrivet: 15 mar-17 kl 13:42 »
Hej!
Jag har en liten grupp får, främst för att hålla efter markerna.
Jag har ingen MV-status, men funderar på att skaffa MV-status så att jag kan sälja livdjur.
Jag har funderat på två alternativ.

Alternativ 1:
Slakta ut fåren till hösten när jag ändå ska slakta lammen. Låta marker/fårhus vila ett år (räcker det?) och sedan skaffa nya MV-fria får.

Alternativ 2:
Provta mina får och på den vägen få en MV-fri besättning. Men det tar väl betydligt längre tid + mer arbete?

Vad är smidigast?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Byta ut till MV-fri besättning
« Svar #1 skrivet: 15 mar-17 kl 15:06 »
Har du genbank eller djuren med i elitlamm? Annars blir det nog inte lättare att sälja djur bara för de har mv3. Är djuren renrasiga?

Att köpa nya renrasiga mv3-djur kostar minst 2000kr styck så det bör bli billigare att ha kvar de djur du har och gå med i mv-programmet.
Om du har köpt in mv3-djur så kan du få mv3 status direkt även om det var flera år sedan du köpte de första djuren. Hade djuren ingen status då du började måste du ta 3 prover, vilket tar 2 år, innan du kan få mv3-status.

Det som är dyrt är att ta dit veterinär för blodprov men om du känner någon som kan ta proverna billigt kan du få ned kostnaderna. Senast jag tog prov på mina djur tog provtagningen en kvart och fakturan från distriktsvet var på 2000kr plus moms. Att gå från mv0 till mv3 blir då kostsamt.

Markerna behöver inte vila mer än två veckor om du skaffar nya mv3-djur. Kanske inte ens det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 4 användare
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser