Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)  (läst 1262 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
Vår gaaamla diskmaskin har gett upp. Så nu har jag köpt en ny (begagnad) Törs jag ansluta till-vatten och avloppsvattnet själv?
Om jag ger mig på det vad ska jag tänka extra noga på i så fall?

Den gamla diskmaskinen har förmodligen inte vanligt el-uttag, så det kommer behövas göras om el-anslutningen bakom den. Vi kommer få en elektriker i huset om en månad eller så som kan fixa det. Men vatten och avlopps slangarna som är på maskinen är tillräckligt långa för att jag skulle kunna ställa maskinen "mitt på golvet" i köket. Efter att ha handdiskat mig igenom två månader som singelmamma med två små barn och mycket besök så är jag vääääldigt pepp på fungerande diskmaskin ;) Speciellt tills sambon kommer hem igen.




"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 17:51 »
Svår fråga. Att ordna det är inte särskilt svårt. Men misslyckas man kan det få allvarliga konsekvenser. Känner du dig bara normalhändig, har avstängning på kranen, läckageskydd under och kan montera synligt så varför inte?

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 19:40 »
Elen får du inte bygga om, bara ansluta stickproppen i ett jordat uttag. Men vatten och avloppsslangarna får du ansluta på egen hand. MEN, jag skulle starkt rekommendera en avstängningsventil för vattenslangen, så att du inte har tryck på maskinen då du inte är hemma! Det är för övrigt lag på en sådan avstängning vid renovering av kök eller tvättstuga, eller vid nybyggen. Både till tvättmaskin och diskmaskin. Som bekant är vattenläckor bland det dyraste försäkringsbolagen kämpar med, men avhjälps med sunt förnuft...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #3 skrivet: 05 mar-17 kl 20:06 »
Rent generellt så kör på!
Meeeen....  Det innebär att du riskerar att bli betalningsansvarig för de skador som kan uppstå pga din installation.

Sedan är det så att du kanske befinner dig utanför landets gränser och då kan det finnas en annan lagstiftning som är mer tvingande än den svenska som säger att alla installationer skall vara fackmannamässigt utförda.

Undersök nogsamt vilka regler som gäller där du befinner dig innan du sätter igång.
Eventuellt kan du få hjälp av någon återförsäljare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #4 skrivet: 05 mar-17 kl 20:49 »
Vill man kunna hävda något mot ett försäkringsbolag är det bäst att det är gjort av en fackman och att man har dokumentation (kvitto) som styrker det. BTDT...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 20:56 »
Hyresrätt, bostadsrätt eller eget hus?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 21:27 »
Det är för övrigt lag på en sådan avstängning vid renovering av kök eller tvättstuga, eller vid nybyggen. Både till tvättmaskin och diskmaskin.

Jag tror inte man hittar något sådant krav någonstans i svensk lagstiftning, men däremot kan det finnas med i någon myndighets regler eller förordningar. Och det finns definitivt med i en del såna här branschstandarder/skråförordningar som försäkringsbolag numera gillar att hänvisa till, t ex Säker Vatten. Enligt den sistnämnda förordningen ska diskmaskinsavstängningen vara åtkomlig över bänk, dvs det duger inte med en kran längst in i diskbänksskåpet eller bakom diskmaskinen.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #7 skrivet: 05 mar-17 kl 21:51 »
Oj här var det många bra svar :) Tack!
Jag befinner mig i sverige nu för tiden. Det finns avstängningskran på blandaren vid diskbänken. Just nu ser det ut som den är avstängd, och det skulle ju förklara varför disken inte blev ren efter att jag "lagat" den gamla maskinen...  :-[ :-[ OM sambon vred av den när den gamla maskinen sprutade vatten i hela köket... Den tömde sig inte, å när det blev fullt blev det fontän. jag var inte hemma när det skedde, men letade upp en uråldrig bruksanvisning på nätet och rengjorde utloppspumpen. Dock blev disken inte ren längre.. Om det inte kommer IN vatten i maskinen skulle det ju kunna förklara saken  :-[ :-[

Det är ett hus som inom ett år kommer tillhöra mig, just nu ägs det av min mamma.
Om jag ansluter så kommer maskinen stå mitt på golvet med slangarna in igenom "dörren" under diskbänken. Så jag kommer ju se om det läcker. Och en permanent installation kommer göras om ca en månad.
Hur som blir det inte ikväll. Vill vara pigg och vaken vid eventuella experiment. ;)
 
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: törs jag ansluta diskmaskinen själv? (vatten-anslutningen)
« Svar #8 skrivet: 05 mar-17 kl 23:01 »
Testa med seniorbolaget eller vad gubbarna kallar sej där du bor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser