Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från frö till planta? Novis frågar.  (läst 1376 gånger)

MademoiselleCaramelle

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Från frö till planta? Novis frågar.
« skrivet: 04 mar-17 kl 11:05 »
Jag förodlar tomater, gurka, örter och olika kål och lökar i små såkrukor (eller vad det heter :P) inomhus i ljust läge. Det växer så det knakar och vissa (framför allt blomkålen) ser lite rangliga ut. Hur vet jag när det är dags att flytta över till större kruka? Och stämmer det att jag kan plantera direkt i vanliga jordsäckar? Och vilken jord är bäst - näringsrik eller näringsfattig?

Vi bor i hus och har både uterum och växthus, men jag är osäker på var temperaturgränsen för överlevnad går. Bör jag ha kvar odlingen inomhus ett tag till? När kan jag börja utnyttja våra "utomhus"-utrymmen?




tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #1 skrivet: 04 mar-17 kl 18:16 »
Om växterna blir rangliga så har de för varmt relativt ljusmängden. Lösningen är antingen kallare eller mer ljus. Båda delarna skadar förstås inte. Lyft lite på plantorna och kolla hur rotsystemet ser ut. Om det är gott om rötter utmed krukväggarna så är det hög tid att plantera om.

Jag bor i zon 2 och jag börjar att flytta ut i växthuset under tidiga maj. Det sista kommer ut under sena maj till tidiga juni. Bland annat gurka är det bra att ta det lugnt med.

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #2 skrivet: 04 mar-17 kl 18:59 »
Det vanligaste felet är väl att man sår alldeles för tidigt, det brukar sluta med att man måste kasta dem

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 19:46 »
Lite tidigt är det allt om man inte har tillskottsbelysning.

Mvh
Magnus

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #4 skrivet: 05 mar-17 kl 17:59 »
Jo, du är nog lite väl tidigt ute tyvärr. Blomål är lagomt att så 4-6 veckor innan utplantering, och utplantering beror förstås på vilken zon du bor i. Jag bor i zon 2 (1,5 :-P) och brukar så det mesta kål runt mitten på april och sätter ut i slutet på maj eller runt 1 juni beroende på vädret. Brysselkål behöver mer tid på sig så den kan jag så i mars.
Gurka växer jättefort och blir snabbt stor och skör och svår att hantera. Den sår jag runt 1 maj inne (har inget växthus, så även gurkorna ska ut mot en södervägg i början på juni eller slutet på maj om det är varmt). Tomater och lök brukar jag så runt mitten på mars och då brukar tomatplantorna bli så stora så stora innan de flyttar ut att jag verkligen inte skulle vilja ha dom inne en vecka till, så jag ska INTE så dom före 15 mars, jag ska INTE så dom före 15 mars :-)  Men visst är det svårt att vänta ha ha.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 18:26 »
tomater och gurka bör inte heller sättas ut i utrymmen med temperaturer under 10 grader, och inte heller i utrymmen med alltför mycket temperaturskillnader under dygnet

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #6 skrivet: 21 mar-17 kl 08:07 »
Hej!
Jag undrar vad jag gör för fel! Har satt olika lökar i tråg med många mindre hål i.. De olika lökarna kommer upp nu.. Men sen bara lägger dom sig längst jorden 😔😢 Har dom stående inne på toaletten som har takfönster och rätt ljust! Är det ändå för mörkt och kanske för varmt? Händer samma med min minimajs och socker majs 😔 Eller har jag satt allt alldeles för tidigt!! Där står bak på att mitten på mars kan man börja förså!! Snälla någon!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #7 skrivet: 21 mar-17 kl 09:09 »
Hej!
Jag undrar vad jag gör för fel! Har satt olika lökar i tråg med många mindre hål i.. De olika lökarna kommer upp nu.. Men sen bara lägger dom sig längst jorden  Har dom stående inne på toaletten som har takfönster och rätt ljust! Är det ändå för mörkt och kanske för varmt? Händer samma med min minimajs och socker majs  Eller har jag satt allt alldeles för tidigt!! Där står bak på att mitten på mars kan man börja förså!! Snälla någon!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app

Vad är det för lök? Har du satt löken som sättlök eller sått lökfröer?
Minimajs och majs går att sätta direkt utomhus så behöver en inte krångla så mycket.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/popmajs.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Från frö till planta? Novis frågar.
« Svar #8 skrivet: 21 mar-17 kl 17:53 »
Hej!
Jag undrar vad jag gör för fel! Har satt olika lökar i tråg med många mindre hål i.. De olika lökarna kommer upp nu.. Men sen bara lägger dom sig längst jorden 😔😢 Har dom stående inne på toaletten som har takfönster och rätt ljust! Är det ändå för mörkt och kanske för varmt? Händer samma med min minimajs och socker majs 😔 Eller har jag satt allt alldeles för tidigt!! Där står bak på att mitten på mars kan man börja förså!! Snälla någon!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Om de växer jättesnabbt och vältar låter det som att de står för varmt i förhållande till ljusmängden. Är toan kallaste rum du har? Annars testa klippa ner dom till ca 4 cm läng och ställ dom svalt och mycket ljust.
Majs kan sås direkt ute eller förodlas kort innan de ska ut. Det är alldeles för tidigt nu. Just när de ska gro är det utmärkt med 20-25 graders vörme men sen flyttas de länpligen till svalare och mycket ljust ställe.
Detdär med för varmt i förhållande till ljusmängden verkar enormt många missa på!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser