Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Erfarenhet av röjyxa  (läst 3736 gånger)

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
Erfarenhet av röjyxa
« skrivet: 25 feb-17 kl 10:40 »
Är det någon som har erfarenhet av att använda röjyxor liknande den i här http://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/rojyxor-sagar/rojyxa/579000601/?
Liknande tillverkas också av Wetterlings och Stihl m.fl.

Jag ska ha den till att röja sly, klenare buskage och annan undervegetation på en 1,8 HA skogstomt.

En röjsåg hade varit ett alternativ, men priset på kvalitativa röjare gör dem mindre attraktiva. Jag gillar också att en yxa inte behöver tankas. Det jag är lite orolig över är att det är att ta sig vatten över huvudet att använda ett handverktyg för så stort område. Jag vill inte skaffa ett heltidsjobb som slyröjare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #1 skrivet: 25 feb-17 kl 10:49 »
1,8 hektar sly låter som ett heltidsarbete med röjyxa. Köp en röjsåg på Jula tex, och släng sedan om den är slut efter 1,8 hektar. Troligen håller den lite längre än så.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #2 skrivet: 25 feb-17 kl 11:08 »
En röjyxa är bra till att kvista smågranar här och där som man ska ha till gärdsgård. Det går ju fortare att kvista dem när de står upp. Sen blir själva stubben av en röjyxa på en 5cm gran väldigt ful och spetsig, rent av farlig.
Till ett så stort område som 1,8 hektar bör du ha en röjsåg eller så kan du lika gärna ta en vanlig såg.
Om du inte äger någon annan skog du har användning för röjsåg kanske det går att hyra en röjsåg någonstans? Jag använder min röjsåg ganska ofta och skulle inte vilja vara utan den.

Ett annat alternativ istället för röjyxa, som antagligen går fortare än att röja för hand, är att låna in några getter.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #3 skrivet: 25 feb-17 kl 14:40 »
Jag håller med olivia.k.!

Vill du ha "automatisk slyröjning", och vill ta jobbet med att stängsla och hålla djur, så är getter ett utmärkt val, annars är nog röjsåg det bästa.

En röjsåg (eller snarare hygglig kombiröjare gräs/klinga) är en bra investering.

Det är dessutom inte ett engångsjobb att röja sly på en skogstomt på 1,8 hektar, utan det är ett återkommande arbete i många år, eftersom det kommer nya skott ur stubben från lövslyet.

De flesta arter, i synnerhet asp, sälg, ek och hassel, tar det många år att trötta ut rötterna på så att det slutar komma nya skott.

Barrträden skjuter i regel inte nya skott.

Jag håller också med om att det blir otrevliga, höga och vassa, stubbar efter röjyxa.

Är man masochistiskt lagd, och vill (hinner) lägga mycket tid på sin röjning, så är en högkvalitets grensax med utväxling och utbytbara samt slipbara skär (t.ex. fiskars) ett alternativ. Med grensax går det att få snygga och låga stubbar, man kan ta sly upp till 3-5 cm om man klipper från båda håll, och man "missar" inte så mycket av de understa skotten som med röjyxa.
Resultatet blir "finare" (lite mindre återväxt, mer borttaget, inga vassa stubbar)  men arbetsinsatsen är något större.

Men hur som helst, till 1,8 hektar är nog röjsåg eller getter bäst... 

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #4 skrivet: 25 feb-17 kl 16:41 »
Ok, jag kommer nog inte frånröjsågen. Hade hoppats att röjyxan skulle få stående ovationer och rekommenderas varmt. Jag var nog lite naiv. Hyra är nog inget alternativ i längden då det som sagt är ett återkommande jobb.

Men getter. Hur mycket jobb krävs när man väl lånat dem? Vatten så klart. Och elstängsel. Men utöver det?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #5 skrivet: 25 feb-17 kl 16:44 »
Det svåra med getter är att hålla dom instängslade, i övrigt är de ganska enkla djur. De kan dock skrika ganska mycket, på ett i längden väldigt irriterande sätt. Men så länge det finns gott om buskar att äta kommer ju inte rymning vara lika intressant.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #6 skrivet: 25 feb-17 kl 16:56 »
Jag har slitit ut ett par sådana här yxor, Jag hade alltid med  en hammare med bra skaft så jag kunde byta blad eller vända på det jag hade. Ett redskap som jag gillar, Ett tipps bara använd huggarstövlar så gör det inte så ont om du slår dig på benen.
kretslopp

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #7 skrivet: 25 feb-17 kl 17:39 »
Det svåra med getter är att hålla dom instängslade, i övrigt är de ganska enkla djur. De kan dock skrika ganska mycket, på ett i längden väldigt irriterande sätt. Men så länge det finns gott om buskar att äta kommer ju inte rymning vara lika intressant.

Jag har erfarenhet av får, även om den går 20 år tillbaka i tiden. Min bild är att getter är tåligare och smartare än får, men mer rymningsbenägna. Lite som hund jämfört med katt.

Hur är det med stängsling för getter, vi körde med några trådar elstängsel för fåren, och de rymde aldrig. Är det samma som gäller för getter?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #8 skrivet: 25 feb-17 kl 18:08 »
Hur är det med stängsling för getter, vi körde med några trådar elstängsel för fåren, och de rymde aldrig. Är det samma som gäller för getter?

Det kan gå. Det finns getter av alla sorter och en del rymmer medan andra är mer lättstänglade. Skall man vara säker på att de håller sig i hagen så bör man ha både fårnät och 2 eltrådar. Den ena tråden ska sitta ovanför nätet och den andra ca 30cm ovanför mark på avståndsisolatorer. Man bör ju också se till att man har bra jordning, aggregat, tråd etc. Jag hade 9 tusen volt i tråden när jag mätte i somras och när getterna har fått en stöt eller två håller de sig borta från stänglset.

clarro

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av röjyxa
« Svar #9 skrivet: 25 feb-17 kl 20:28 »
mycket bra och användbar!


skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser