Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  problem med ohyra äppelträd  (läst 1657 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
problem med ohyra äppelträd
« skrivet: 25 feb-17 kl 10:15 »
hej.

jag har ett gammalt äppelträd som inte mår så bra.
varje vår precis när blommorna ska komma så blir det attakerat av någon lus..
så blommorna uteblir, sen under sommaren tar det sig och får en fin grön tillväxt, men utan blommor inga äpplen.

finns det något jag kan göra nu innan allt vaknar till liv för att förhindra detta? var bor lössen nu? kan man stoppa dom med kladd på stammen?

mvh Erik

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: problem med ohyra äppelträd
« Svar #1 skrivet: 04 mar-17 kl 15:17 »
Det finns klisterremsor att sätta på stammen. De ska hjälpa mot ohyra som klättrar upp för stammen och lägger i trädet. Som jag förstår det ska dessa sättas upp på trädet i slutet på föregående sommar om de ska ha effekt. Det är då som ohyran tar sig upp för stammen. Här har det varit gröna larver som ätit upp både blommor och blad med utebliven äppelskörd som resultat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: problem med ohyra äppelträd
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 19:21 »
Som ett led i att minska kemikalieanvändningen så lägger fler och fler kommersiella fruktodlare ut halmbalar i odlingarna just efter skörd på hösten. Nyckelpigor och andra lus-älskare övervintrar bra i dessa, och ger massor med larver kommande säsong som käkar dina löss. Fast detta är ju lite sent i ditt fall, men till nästa säsong kan du vara beredd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser