Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lugna värpraser?  (läst 3410 gånger)

Frejja

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Lugna värpraser?
« skrivet: 24 feb-17 kl 21:44 »
Hej! Nu har jag googlat tummen blå i flera veckor utan större framgång. Snälla hjälp mig! Jag har en skogsträdgård i villaområde och vill skaffa fem hönor. Jag vill ha medelstrlek som värper mycket! Dom kommer få gå fritt i trädgården mer eller mindre dagligen men får inte flyga in till grannarna! Då jag inte kommer ha tupp och inte vill ha kycklingar får det absolut inte vara ruvningsbenägna. (Jag vet själv hur plågsam barnlängtan kan vara) Jag kommer pyssla mycket med dom så jag vill kunna få dom tama och kul vore det med olika färger på äggen :) Av vad jag läst så vill lantraserna ruva och att leghorn vill ut på äventyr, maran flyger. Jag kommer inte äta hönsen och vill hålla nere foderkostnaden och vill köpa värpklara höns. Oj, det blev många krav på de stackars hönsen, men men. Någon som har något bra förslag på ras att köpa i Skåne?

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lugna värpraser?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-17 kl 08:00 »
Som du säkert har märkt är det lite som tulipanaros. Utpräglade värpraser, med låg ruvlust, har över lag livligt temperament, lätt kroppsbyggnad och god flygförmåga.

Det lär finnas värphybrider som är lite lugnare, men denna hönstyp har sina speciella problem, och beteendemässigt verkar de variera mycket.

Jag hoppas att du får många tips, och möjlighet att besöka besättningar och själv bilda dig en uppfattning om djurens temperament.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Lugna värpraser?
« Svar #2 skrivet: 25 feb-17 kl 14:02 »
Sultan och orpington är exempel på raser som värper förvånansvärt bra och som inte flyger alls och inte ruvar mycket heller. De växer ganska långsamt så några ekonomiska värphöns är det inte.

Vingklippning är ett alternativ på flygraserna. Det är inte så farligt som det låter, man klipper/kortar vissa fjädrar på ena vingen och motsvarar ungefär som att vi klipper naglarna. De har ingen känsel och inget blod i fjädrarna när de är utvuxna. Med fjädrarna förkorta på ena sidan flyger de dåligt, de kan fortfarande undkomma rovdjur men ger sig inte ut på flygtur.

Däremot har jag inget tips hur du hittar värpklara höns, utbudet av sådana är mycket litet och att hitta av en viss ras kan vara omöjligt. Det ringer massor av folk till oss på vinst och förlust trots att vi bara säljer ägg och i princip aldrig har några levande djur att sälja.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Lugna värpraser?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 14:42 »
Här en en video jag skulle se om jag var du! Massa förslag av raser med olika attributer och kanske några raser du inte redan har googlat!

https://www.youtube.com/watch?v=bv2JHp_U7kc

kennhöns

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Lugna värpraser?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-17 kl 22:03 »
prova lohmanns bruna och vita. de bli väldig tam och vill inte ruvar ...vanligtvis. mina fyller snart 6 år och värper fortfarande.

Postat med Alternativ.nu´s app


pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Lugna värpraser?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-17 kl 08:12 »
Orpington skulle jag nog vilja påstå att de ruvar mycket..

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser