Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i urinbrunn  (läst 3510 gånger)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
Odla i urinbrunn
« skrivet: 21 feb-17 kl 10:52 »
Det är en gammal urinbrunn som är fylld med gammal urin/vatten. Den fylls på med regnvatten, inte så att det rinner över, men det är ändå mycket vätska i den. Brevid ligger en gödselplatta som saknar avrinning. Plattan fylls upp med vatten om det regnar mycket. Tanken är att avleda detta vatten till urinbrunnen för att minska kväveläckaget till marken omkring (behöver jag nämna att det växer väldigt mycket brännässlor runt plattan?). I detta vatten vill jag odla växter. Om det funkar bra, så vill jag eventuellt utöka konceptet med att bygga en bro i brunnen, samt eventuellt tak. Det som känns kritiskt just nu är syresättning av vattnet samt ph. Att det går att odla i den är jag ganska säker på. För ett antal år sedan var den helt täckt med andmat, tills jag skaffade myskankor. Nu har räven tagit den sista ankan, så jag förväntar mig en ny invasion. Därför vill jag förekomma och odla saker som är godare. Tänkte börja med sallad på flottar av frigolit eller motsvarande.

Men är det ens en bra idé? Har någon annan testat? Ska jag istället tömma brunnen, leda i regnvatten från den närliggande ladugården och ha lite matfisk? Skita i allt och skörda grodlår istället?

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #1 skrivet: 21 feb-17 kl 11:10 »
Pröva med att hänga ned några tomatplantor till sommaren som ett expriment. så odlar ju de stora pojkarna tomater.


/Daniel

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 11:21 »
Har vi inte sett denna tråden innan?

Urin innehåller väldigt mycket kväve i form av ammoniak. Detta kan vid överdosering lätt bränna sönder rötterna på växter som inte står i jord. Men det är ju förstås en fråga om mängd. Om urinen är gammal kan mycket av kvävet antingen gått i gas eller brutits ner till nitrat. Det enklaste är väl att helt enkelt testa. Köp en färdig bladsallad i kruka, sätt den i ett litet hål i en frigolitbit tillräckligt stor för att flyta och hålla salladen stående. Om du bränner rötterna på en fabriksproducerad bladsallad så kommer du inte att kunna odla något annat ätbart däri heller utan åtgärd.

MVH
Magnus

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #3 skrivet: 21 feb-17 kl 11:43 »
Har vi inte sett denna tråden innan?

Urin innehåller väldigt mycket kväve i form av ammoniak. Detta kan vid överdosering lätt bränna sönder rötterna på växter som inte står i jord. Men det är ju förstås en fråga om mängd. Om urinen är gammal kan mycket av kvävet antingen gått i gas eller brutits ner till nitrat. Det enklaste är väl att helt enkelt testa. Köp en färdig bladsallad i kruka, sätt den i ett litet hål i en frigolitbit tillräckligt stor för att flyta och hålla salladen stående. Om du bränner rötterna på en fabriksproducerad bladsallad så kommer du inte att kunna odla något annat ätbart däri heller utan åtgärd.

MVH
Magnus

Jo, jag kapade en tråd på Bygga och Renovera, men jag tror tråden passar bättre här. Om andmaten kan överleva så är det nog inte så mycket ammoniak kvar. Grodor frodas och ankorna klarade också av det bra. Anksläpp i urinbrunn slår kosläpp på bete för övrigt. Sjukt rolig att se.

Sallad och tomater alltså.
Gurka? De är ju jäkligt törstiga.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #4 skrivet: 21 feb-17 kl 12:03 »
andmat och brännässlor är exempel på grödor som klarar ammoniak väldigt bra. Det är därför de ofta finns där inget annat klarar att ta sig. Du kan ha rätt i att det inte är någon fara, men med en provodling enligt ovan får du det svart på vitt till väldigt låg kostnad.

sallad tomat och gurka är bra exempel på grödor som funkar bra i hydroodling. Jag är lite osäker på om man måste lufta rötterna på gurkan bara.

MVH
Magnus

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #5 skrivet: 21 feb-17 kl 14:34 »
andmat och brännässlor är exempel på grödor som klarar ammoniak väldigt bra. Det är därför de ofta finns där inget annat klarar att ta sig. Du kan ha rätt i att det inte är någon fara, men med en provodling enligt ovan får du det svart på vitt till väldigt låg kostnad.

sallad tomat och gurka är bra exempel på grödor som funkar bra i hydroodling. Jag är lite osäker på om man måste lufta rötterna på gurkan bara.

MVH
Magnus

Kom på att jag har ett akvarium stående i källaren. Ska ta upp det och fylla med vatten från brunnen och testodla redan nu. Eller så fort isen har smält, så jag kommer åt det... :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #6 skrivet: 21 feb-17 kl 15:47 »
Syresättning av vattnet gör stor nytta för rötterna. Antingen genom att pumpa ner luft i vattnet eller att ha en fontän. Såna prylar kan du leta efter i dammbutiker eller kataloger.

Kör igång akvariet!

Sen testa lite ute i lagunen!

Ser fram emot fortsättning på tråden även om jag inte har nån gödselbrunn själv.

Bilder!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #7 skrivet: 21 feb-17 kl 18:35 »
Syresättning av vattnet gör stor nytta för rötterna.

Bilder!

..... Och vädrar ur kvävet. Ett bättre alternativ är att filtrera vattnet över biologiskt filter, det binder kvävet till vattnet istället. Bra att testa om det görs i akvarium.

Mvh
Magnus

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #8 skrivet: 21 feb-17 kl 20:38 »
..... Och vädrar ur kvävet. Ett bättre alternativ är att filtrera vattnet över biologiskt filter, det binder kvävet till vattnet istället. Bra att testa om det görs i akvarium.

Mvh
Magnus

Jag har faktiskt dammutrustning liggande på logen i väntan på försäljning. Skulle kunna använda det till att få in lite syre i urinbrunnen istället  :)
Akvariet är framtaget och vatten hämtat från brunnen.

Här är en bild på eländet :)
https://drive.google.com/open?id=0B7qyDzPb4_zZcTRxbWoxcFFPcFk
Måste säga att jag saknar ankorna lite :( Fast de var jobbiga att slakta...

Men nu till nästa fråga. Substrat? Vad ska jag köra med. Mineralull verkar vara ett alternativ, som jag dock inte gillar. I morgon kommer fårklipparen, så jag funderar på om det skulle fungera att köra med fårull. Såg någon tabell på någon hemsida att det ska fungera.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #9 skrivet: 22 feb-17 kl 09:41 »
Om det behövs substrat så bör ull funka kanon!


/Daniel

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #10 skrivet: 22 feb-17 kl 09:46 »
Jag är osäker på om substrat behövs egentligen. Beror lite på odlingsmetod. Jag odlar i pimpsten. Fördelen är att plantan kan sitta lite högre i förhållande till vattenytan och att man slipper luftpump. Ull blir säkert bra.

Mvh
Magnus


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #11 skrivet: 23 feb-17 kl 15:06 »
Jag tycker du ska försöka med ull. Annars tror jag att lekakulor eller som det ibland heter lättklinker är bra att odla i.
kretslopp

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #12 skrivet: 28 feb-17 kl 23:12 »
Är det bara jag som äcklas av tanken??  :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #13 skrivet: 01 mar-17 kl 09:43 »
Det är nog lite individuellt. Jag gödslar det mesta i min trädgård med urin utom sånt där det ätbara växer nära marken, typ sallad och kål. Jag lägger också allt hundbajs på komposten som används i odlingarna.

Skall man få ihop ett väl fungerande kretslopp så måste alla resurser användas, såväl från plantor, djur som mäniskor.

Minns en gubbe i området där jag växte upp. Under sommaren, särskilt midsommar, så sålde han gräslök till alla i området och var känd för den höga fina kvaliteten. När en kund frågade varför han fick så fin gräslök så var svaret "det är la morgonpesset som gör at". Efter det var det inte många som köpte :)

Den verksamma delen i urin är främst amoniak/amonium. För att det skall fungera till hydroodling måste det mesta vara nerbrutit till nitrat. Så det man odlar i när det är hydro är egentligen inte urin, utan nerbrutit urin. En del av kretsloppet.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #14 skrivet: 01 mar-17 kl 11:23 »
Påminner mig om när det för ett par år sedan blev mycket prat om att när man kände lukten av något så var det små partiklar av ämnet som kom in i näsan, alltså luktade det hundskit så var det små bitar av skiten man fått i näsan ;D Diskuterades det i samband med nanopartiklar så blev det väldigt trovärdigt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #15 skrivet: 03 mar-17 kl 08:18 »
Påminner mig om när det för ett par år sedan blev mycket prat om att när man kände lukten av något så var det små partiklar av ämnet som kom in i näsan, alltså luktade det hundskit så var det små bitar av skiten man fått i näsan ;D Diskuterades det i samband med nanopartiklar så blev det väldigt trovärdigt.

Jo jag minns det!! O kan inte få det ur tanken helt heller. Går inte in på toa efter nån annan tex🤐
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #16 skrivet: 03 mar-17 kl 10:26 »
Det är i gång igen nu, men den här gången faktiskt sant. Badhusen har ju problem med att folk inte duschar innan bad och att bl a tonårsgrabbar har fått för sig att de skall bada i sina skitiga kalsonger. Där kan man mycket väl få små partiklar av avföring både i näsa och mun. Läste i tidningen idag att i en Kanadensisk undersökning kunde man se att det fanns 75 liter urin i en halvstor badhusbassäng.

Har det satt sig i tanken är det svårt att få bort ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #17 skrivet: 03 mar-17 kl 15:20 »
Jag läste någon stans om någon som räknat ut hur många molekyler av Napoleons urin som fanns i varje lite vatten vi dricker. Det var lite kul tyckte jag att de lade ner energi på sånt, rent praktiskt spelar det ingen roll dock.

MVH
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #18 skrivet: 03 mar-17 kl 16:20 »
Hur går det kommer du igång med odling i din urinbrunn? Finns det någon här som har odlat i ull? Eller leka? Vore roligt att få veta hur det går.
kretslopp

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Odla i urinbrunn
« Svar #19 skrivet: 03 mar-17 kl 20:18 »
Hur går det kommer du igång med odling i din urinbrunn? Finns det någon här som har odlat i ull? Eller leka? Vore roligt att få veta hur det går.

Jodå, det är igång. Stoppade i två krukor, men det verkar bara vara den ena som tagit sig, än. Är inte riktigt säker på varför den andra är tom än så länge, men det reder sig nog. Tror att det är smidigare att förgro i jord och sedan flytta om det när det kommit upp en bit. Men om det funkar som jag gör nu är det ju sjukt låg arbetsinsats för att få fram mat. Än så länge är jag rätt så skeptisk dock :) Men skam den som ger sig så lätt. Här kommer en bild iaf. Om plantan kommer igång ordentligt fyller jag på med mer vatten från brunnen, när den tinat upp. Fortfarande is på den.
Och så en bild: https://drive.google.com/file/d/0B9tCWfPzZgBmRVdFaUlXLXBmdmc/view


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser