Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga jordkylskåp  (läst 8543 gånger)

KR

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
Bygga jordkylskåp
« skrivet: 12 mar-17 kl 17:08 »
Hej!

Jag vill skapa oss så stor självständighet som möjligt och funderar nu på hur man bygger en jordkyl. Eller rättare sagt ett jordkylt skafferi för att allra helst slippa eldrivet kylskåp.
Hur djupt behöver vi gräva? Hur stort schakt/rör behöver vi?
Vi ska bygga på sandjord med grundvatten ca 4m ner.

/KR

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga jordkylskåp
« Svar #1 skrivet: 12 mar-17 kl 17:28 »
Om du tänker bygga om ett befintligt utrymme i huset och kyla det med kall luft från jorden, så kommer det aldrig bli så kallt att det kan ersätta kylskåp. Även en riktigt bra byggd jordkällare har man svårt att komma ned under 8 grader när det är som varmast

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga jordkylskåp
« Svar #2 skrivet: 12 mar-17 kl 18:18 »
Den här beskrivningen kommer från växthuset.se utanför söderhamn

Jordkylskåp
Att hushålla med energi är centralt i permakulturkonceptet. Likaså att varje del i konceptet fyller flera olika funktioner. Här på Ekocentrum har vi byggt ett jordkylskåp/luftintag som utnyttjar markkyla/värme för att hålla en jämn temperatur över året.

Ritningen visar jordkylskåpets uppbyggnad. För att kyla en större anläggning kan ytterligare ett rör anslutas till konstruktionen.

Luften tas in genom ett 50 meter långt rör som ligger på ca 2 meters djup. Vid behov kan luftströmmen forceras med en liten fläkt. Vanligen räcker det dock med självdrag. Temperaturen i marken runt röret ligger konstant på några få plusgrader varvid den inkommande luften kyls på sommaren och värms på vintern. Genom att luften från kylskåpet går vidare in i huset får vi även ett friskluftsintag som håller en jämn temperatur över året.

Eftersom vi har byggt ett stort kylutrymme har vi lagt ner två rör, vardera med 95 mm diameter. Vi har valt plaströr av två olika typer; slätt och korrugerat för att kunna studera luftströmmarna och mäta temperaturen i respektive rör. Samma princip med nedgrävda luftinlopp kan med fördel användas för att ta in luft till eldstäder vintertid. På så sätt sparas energi genom att tilluften förvärms.



 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga jordkylskåp
« Svar #3 skrivet: 12 mar-17 kl 18:59 »
Jag undrar om växthusets jodkyl kan fungera. Kall luft är 5- 10 gånger tyngre än varm, den rinner som vatten. Enligt din ritning skulle kalluften rinna ur kylen. Som jag ser en väl fungerande jordkällare eller jurdkyl så ska den vara som ett tätt utrymme som fylls på med kall luft uppifrån men tät nedåt så inte kalluften rinner ut. Jag skulle dra in en lång slinga av inkommande vattenledning i skafferiet så att den kyler när jag tar vatten. Brunnen brukar vara den svalaste platsen på gården. Här i bygden finns en tradition med gropkällare som är byggda som en vidare brunn. Kan beses på Hamneda Hembygdsgård; Henbergs i Hamneda.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare
Lillskiten, addebadde, Be, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser