Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??  (läst 11432 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #40 skrivet: 21 feb-17 kl 00:08 »
Tror ni att det är möjligt att få tag i en kaffebryggare utan plast. Alltså helt plastfri!? En perkulatorbryggare? Dom har väl vattenslang i plast? Jag vill bara veta om det finns över huvud taget istället för att koka eller använda manuell. Jag har kollat runt lite men det verkar knepigt......

Rostfri kaffekanna och koka på spisen.
Nej, grejer flyter inte runt och kommer med, när det sjunkit klart och ska drickas. Bara de värsta fulbönorna som gör det. Det blir som korkbitar...
Kravmärkat utan robustaskit i är lägsta kvaliten, om man nu överhuvudtaget ska dricka kaffe på nordiska breddgrader då.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #41 skrivet: 21 feb-17 kl 06:18 »
Aluminium är nog inte alls ofarligt. Nyaste forskningen har visat ett samband mellan aluminium och Alzheimer. Jag har kastat ut all aluminium ur matlagningen, sen min Aluminiummatdosa började läcka. Den var som ett såll i botten. Det var små hål överallt. Frätskador. Då åkte alla stekpannor och kastruller ut. Plast är i det fallet mindre farligt. Min perkulator är för övrigt helt i rostfritt. Även knoppen. Och ett rör finns inte. Jag måste titta ini.

Nej det finns inget samband mellan aluminium och Alzheimer, det var en hypotes som man inte kunnat belägga. Faktiskt ser det ut att vara tvärt om. När ni vill göra er av med aluminium se till att den hamnar i rätt container på återvinningen så gör ni miljön en god tjänst.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #42 skrivet: 21 feb-17 kl 08:09 »
Är aluminium speciellt miljöfarligt? Jag gillar inte aluminium då det inte tål vissa grejer och inte funkar med induktion, men som värmeackumulator inbakad mellan stål i botten av en kastrull eller stekpanna passar det bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #43 skrivet: 21 feb-17 kl 09:00 »

Räknar du 1800tals som urminnes tider?

Snarare så länge människan funnits och längre ändå. Aluminium har vi runt omkring oss i form av lera. Fina partiklar av aluminiumoxid som vi och de andra djuren fått i oss så länge vi funnits, så det vore konstigt om vi inte tålde aluminium.

Det som är farligt med aluminium är att när pH i sjöar sjunker och det därför löses mer aluminium, kommer aluminiumet att fälla ut som aluminiumhydroxid i gälarna på fiskar som då dör. Men det är ju inte aluminiumet som är det egentliga problemet utan försurningen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #44 skrivet: 21 feb-17 kl 12:06 »
Snarare så länge människan funnits och längre ändå. Aluminium har vi runt omkring oss i form av lera. Fina partiklar av aluminiumoxid som vi och de andra djuren fått i oss så länge vi funnits, så det vore konstigt om vi inte tålde aluminium.

Det som är farligt med aluminium är att när pH i sjöar sjunker och det därför löses mer aluminium, kommer aluminiumet att fälla ut som aluminiumhydroxid i gälarna på fiskar som då dör. Men det är ju inte aluminiumet som är det egentliga problemet utan försurningen.

....Och så är utvinning, och sedan tillverkning av aluminium både kraftigt miljöförstörande, görs i enorma dagbrott med åtföljande lakvatten problem, och osedvanligt (jämfört med flera andra metaller) energikrävande.

Så i normala koncentrationer, och i normal användning i ett hushåll, är aluminium ingen risk för användaren.

Men alla grundämnen i periodiska systemet är farliga om de används fel, kombineras på fel sätt med något annat ämne, eller förekommer i för stor mängd på en liten yta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #45 skrivet: 21 feb-17 kl 13:04 »
Ja visst är brytningen ett problem, men det blir nästan allt som skall serva 7 miljarder människor som hela tiden ökar sin konsumtion.

Med tanke på att aluminium håller länge och går lätt att återvinna samtidigt som det är en krävande nyproduktion så är det viktigt att både vara rädd om sina aluminiumprylar och se till att de hamnar i återvinningen den dagen de är slut.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #46 skrivet: 21 feb-17 kl 13:19 »
Aluminium är nog inte alls ofarligt. Nyaste forskningen har visat ett samband mellan aluminium och Alzheimer. Jag har kastat ut all aluminium ur matlagningen, sen min Aluminiummatdosa började läcka. Den var som ett såll i botten. Det var små hål överallt. Frätskador. Då åkte alla stekpannor och kastruller ut. Plast är i det fallet mindre farligt...
Att det gått hål i din matalåda beror inte på att aluminum skulle vara hälsofarligt, det beror helt enkelt på att du förvarat basisk mat i den. Aluminium oxiderar nämligen kraftigt om den exponeras för basiska ämnen, t ex maskindiskmedel, det är därför en alltid ska handdiska kärl av aluminium.
Järn oxiderar också, och det är ett essentiellt ämne för människokroppen. Eller ja, vi obildade bonnläppar säger att järnet "rostar".
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #47 skrivet: 21 feb-17 kl 16:14 »
Oxyderar kraftig är nog att ta i. Jag har i många år tvättat aluminiumprylar i maskindiskmedel före lackeringen. Men nåt angrepp har jag inte sett. Det var i so fall annat som förstörde matlådan. Men som nån skrev " har inte med Alzheimer att göra, snarare tvärtom" skulle ju betyda att aluminium är användbar som läkemedel mot Alzheimer. Då skulle det vara tvärtom. ;D
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #48 skrivet: 21 feb-17 kl 22:34 »
Citat från Palle500

"Men jag fattar fortfarande inte vad det är för fel på kokkaffe i en rostfri panna eller emaljerad? "

Felet är partiklarna som har en benägenhet att följa med.

Anledningen att man får med tuggmotstånd när man gör kokkaffe eller andra varianter på sumpkaffe är att man inte låter kaffet svalna tillräckligt länge.

Gör man polskt kaffe i mugg så är tricket att man använder finmaldabönor och om man har socker så skall det röras i direkt och vattnet skall vara kokande, sedan får det stå tills det går att dricka, samma sak med kokkaffe. Kokas upp och svalna. Sedan servera... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #49 skrivet: 22 feb-17 kl 07:16 »
Oxyderar kraftig är nog att ta i. Jag har i många år tvättat aluminiumprylar i maskindiskmedel före lackeringen. Men nåt angrepp har jag inte sett. Det var i so fall annat som förstörde matlådan. Men som nån skrev " har inte med Alzheimer att göra, snarare tvärtom" skulle ju betyda att aluminium är användbar som läkemedel mot Alzheimer. Då skulle det vara tvärtom. ;D
Det är skillnad mellan en enstaka omgång i diskmaskinen, kontra att exponera aluminium för basiska ämnen längre perioder...
Men jag har en retro-brödburk från JH-fabriken i Sävsjö, hederlig retro-aluminium, och på den står det (retro-etiketten är kvar :) ): "Rengöres med varmt vatten och diskmedel, ej soda."
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #50 skrivet: 22 feb-17 kl 08:35 »
Det finns, eller har åtminstone funnits, maskindiskmedel som inte angriper aluminium särskilt mycket.
Jag har en gammal förpackning (90-tal) med något som heter Soilax D NF, där står det "Kan användas till aluminium, dock ej av färgad eller eloxerad typ". På Hemköps eget maskindiskmedelsmärke fanns också någon liknande text förr i tiden.
Möjligen kan det vara så att det är svårare att göra ett bra maskindiskmedel som inte angriper aluminium, om det dessutom ska vara fosfatfritt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #51 skrivet: 22 feb-17 kl 09:48 »
Att aluminium löses av lut kan man utnyttja när man gör rent aluminium innan ytbehandling. Inget man skall upprepa gång på gång i diskmaskinen. Får man korn av något basiskt, eller någon ädlare metall (och det är i stort sett alla) i sin aluminiumbytta så kan det bli ett hål.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #52 skrivet: 23 feb-17 kl 13:07 »
Jotack, för några år sen hade jag fått tag på en gammal mjölkkruka i aluminium, som jag tagit hem och diskat. Den såg fin och fräsch ut, tyckte jag. På morgonen tog jag med den ut när jag skulle mjölka min get, och jag silade upp mjölken i krukan, bar upp till huset och ställde in i kylskåpet. Sen åkte jag till jobbet.
Några timmar senare ringde den hemmavarande barnafadern och meddelade att kylskåpet flöt av mjölk...
Det var ett sånt där minilitet hål som oxiderat i botten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #53 skrivet: 23 feb-17 kl 13:36 »
Irriterande!

Men åker man förbi hos någon som har en växelströms-TIG så är det lätt lägga igen enstaka hål i en annars bra kruka.

Innan jag hade TIG så höll jag på att bli galen på några sådana små hål som verkade omöjliga att få bort med MIGen på en värmeväxlare. Syns inte, men finns där ändå...

 

Gwindor

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #54 skrivet: 25 feb-17 kl 10:25 »
"Tror ni att det är möjligt att få tag i en kaffebryggare utan plast. Alltså helt plastfri!?"

Så börjar den här tråden, som nu handlar om trasiga aluminiumkärl...

Det jag tänkte säga är att jag efter långt och flitigt användande av en perkulatorbryggare råkade bryta av plasttoppen. Det visade sig att jag kunde köpa en rostfri reservtopp i samma affär som jag tidigare köpt bryggaren i.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #55 skrivet: 25 feb-17 kl 11:33 »
Ja, de finns nuförtiden, men förr verkade det vara ett sätt att tjäna extra på perkulatorägarna. En plastknopp höll inte så många år och de var inte gratis...


Trådar driver alltid iväg, ibland så mycket att det knoppas av en ny tråd.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #56 skrivet: 28 feb-17 kl 06:50 »
Snarare så länge människan funnits och längre ändå. Aluminium har vi runt omkring oss i form av lera. Fina partiklar av aluminiumoxid som vi och de andra djuren fått i oss så länge vi funnits, så det vore konstigt om vi inte tålde aluminium.

Det som är farligt med aluminium är att när pH i sjöar sjunker och det därför löses mer aluminium, kommer aluminiumet att fälla ut som aluminiumhydroxid i gälarna på fiskar som då dör. Men det är ju inte aluminiumet som är det egentliga problemet utan försurningen.


Visst, men den du skriv var att:  "det är en vanlig metall som har följt människor och djur sedan urminnes tider"  -vilket ger en helt fel bild då den har bara varit i form av metall sedan 1800tals i laboratorium. Aluminium har varit I allmänt bruk (t.ex. köket, vilket är den vi diskutera) i mindre an 100 år.   

Nu svarar du med  "Aluminium har vi runt omkring oss i form av lera."  -Vilket stämmer, och du vet vad skillnaden är.

" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #57 skrivet: 28 feb-17 kl 10:34 »

Visst, men den du skriv var att:  "det är en vanlig metall som har följt människor och djur sedan urminnes tider"  -vilket ger en helt fel bild då den har bara varit i form av metall sedan 1800tals i laboratorium. Aluminium har varit I allmänt bruk (t.ex. köket, vilket är den vi diskutera) i mindre an 100 år.   

Nu svarar du med  "Aluminium har vi runt omkring oss i form av lera."  -Vilket stämmer, och du vet vad skillnaden är.

Och du vet väl att vi inte tar upp aluminium i våra kroppar i metallisk form? Det är aluminiumjonerna vi tar upp och de har vi haft runt oss och i oss sedan urminnes tider. Den aluminium vi har i form av köksredskap ökar bara upptaget, och bara avsevärt om man använder dem på fel sätt. Du får vid normal användning i dig mer aluminium från ditt dricksvatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser