Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring: Verifikation för IB (ingående balans)  (läst 1194 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Bokföring: Verifikation för IB (ingående balans)
« skrivet: 15 feb-17 kl 16:10 »
Hej,

I mitt bokföringsprogram så kan man ange ingående balans per år och det funkar bra.
Men jag vill skriva en verifikation för ingående balans istället för att använda den inbyggda funktionen.

(anledningen är att IB ej expoteras tillsammans med verifikationerna till div filformat så bokföringen blir inkomplett som fil-på-disk om man vill spara den utanför programmet)



Men vilket konto ska man boka "mot"? IB rutan är lite speciel då man bara bokar mot ett konto och anger plus eller minus.
Inte kredit/debet med samma summa mot varsitt konto som man gör med verifikationer.

Exempel:
Jag har med mig 2000kr sen förra året på konto 1930.
Då bokar jag i IB rutan:
Konto 1930 +2000kr.
osv för övriga konton inom intervallet 0-2999.

Men om jag ska omvandla ovanstående till en verifikation vilket konto ska man då boka "mot"?

Verifikation för att simulera IB funktionen:
kontodebetkredit19302000XXXX2000

Ska XXXX vara tex 8999 eller liknande? (gissar vilt)



Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Verifikation för IB (ingående balans)
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 19:18 »
Konteringen ska ske inom kontona 0-2 999 i både Kredit och Debet vid IB. I ditt exempel kan det tex vara konto 2010 mot konto 1930.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare (1 dolda)
Linnea H, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser