Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långe kan man flyta bi?  (läst 3147 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur långe kan man flyta bi?
« Svar #20 skrivet: 25 feb-17 kl 09:10 »
Att honungsbin och solitärbin inte parar sig med varandra?
Det är olika arter som inte kan ge avkomma. Däremot kan de olika raserna inom arten para sig. Så buckfast + "förvildade traktens blandning"-honungsbin blir också honungsbin, medan honungsbin + solitärbin inte blir någon avkomma. De parar sig knappast heller för de har olika beteende och feromoner.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur långe kan man flyta bi?
« Svar #21 skrivet: 25 feb-17 kl 10:36 »
Anledning till att jag undrar är att mina bin i vissa sh uppvisar en så stor mängd variationer i utseende och storlek.

Stor variation i utseende och storlek tyder på att det är väldigt utkorsade gener, med andra ord traktens blandning i många generationer. Inte trevligt att vara biodlare under sådana förutsättningar anser jag. Men nu har vi flytt ämnet sedan länge! Skapa ny tråd om frågor kvarstår.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser