Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?  (läst 8099 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« skrivet: 10 feb-17 kl 07:14 »
Vad jag förstår är paraffinoljan mer effektiv men ska inte användas hela tiden medan laxoljan kan man köra på med. Men laxoljan är mindre effektiv. All olja som katter tål sägs vara lite smörjande för tarmen, var vad en veterinär sa till mig iallafall. Även om laxoljan främst marknadsförs för fin päls.

Min katt är gammal och kroppen funkar inte som när han var ung. Han är pigg och rask, äter och kissar bra, har dock lite dåligt njurvärde men det brukar ju komma med åldern. Han verkar inte urvätskad eller något. Det är bara att magen är trög.

Det går inte att ge honom enbart blötfoder för då blir han mätt för snabbt och då går han ner i vikt. Så han får både blött och torrt. Det går inte att ge honom högkvalitativt blötfoder (bara torrfoder) för han ratar allt blötfoder utom Perle.

Han bajsar rätt OK för det mesta men det är inga mjuka korvar och det är säkert jobbigt för honom att krysta ut dem. Ibland kan han ha lite jobbigt att bajsa men det kommer ut iallafall. Någon som har tips?
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 08:41 »
Jag måste bara fråga..   
Skulle du dricka bensin?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-17 kl 08:48 »
Nej, men jag har en kompis som missbrukar Lypsyl. Det är ju ungefär samma sak. Paraffinolja är ju godkänd både på katt och hund för korttidsbruk, jag vet inte riktigt hur de har tänkt där men antar att det inte skulle säljas om det var livsfarligt. Sedan är ju frågan om det finns en annan olja än laxolja som katter tål som är mer effektiv än laxoljan, men som inte är petroleum. Man ska ju inte ge linfröolja vet jag ju. Fråga veterinären verkar inte stor idé, men man kan ju inte kräva att de ska kunna precis allting.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-17 kl 08:52 »

Hej!
För någon tid sedan fick katten Inca problem med urinen, vilket åtgärdades med behandling och efter denna specialfoder som fungerar. Så tillstötte problem med bajseriet, och paraffinolja rekommenderade av veterinär. Tog litet för mycket de första gångerna, så Inca hade gjort i byxorna om han haft sådana ; hann inte heeeelt  in i "lådan!"  Så upphörde jag med oljan, men det blev trögt igen, och fick fram rätt oljemängd, nästan en tesked, och då blev allt bra, och jag ringde sedan veterinär, som ansåg att jag kunde fortsätta med  detta varje dag, och sedan en månad tillbaka får han oljan. Blandade först oljan med foder, men det visade sig att han tycker om den, så ha får den först, och sedan foder!

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-17 kl 09:00 »
Istället för torr eller blötfoder så kan du ge katten fläskfärs, då får den ett naturligt fett som smörjer tarmen och dessutom är energirikt.
Ger du då torrfoder som komplement borde det fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-17 kl 09:22 »
Så upphörde jag med oljan, men det blev trögt igen, och fick fram rätt oljemängd, nästan en tesked, och då blev allt bra, och jag ringde sedan veterinär, som ansåg att jag kunde fortsätta med  detta varje dag, och sedan en månad tillbaka får han oljan. Blandade först oljan med foder, men det visade sig att han tycker om den, så ha får den först, och sedan foder!

Tack för svar. Mitt hundrade inlägg gäller alltså bajs. Det var ju trevligt.

Min katt skulle aldrig få för sig att äta annat än kattmat, ja uj vad jag provat olika saker. Så det måste bli kattmat. Jag har inget mot att prova ut lagom dos, jag är inte lättäcklad och städar bort sånt som ska städas bort och dessutom är inte katten heller rädd för vatten om han skulle behöva lite tvätt. Han är jättesnäll.

Det går inte att ge min katt olja i foder heller, han tycker det är äckligt och ratar hur hungrig han än blir. Det går bra att ta lite i en sådan där "spruta" och ge direkt i munnen, det accepterar han men han vill inte ha sin mumsiga mat förstörd. Haha.

Jag hoppas också det blir lite bättre till våren då han kan gå ut och motionera, men nu på vintern vill han inte alls ut. Han går i koppel eftersom mitt huvudsakliga boende är i stan.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-17 kl 09:25 »
Istället för torr eller blötfoder så kan du ge katten fläskfärs, då får den ett naturligt fett som smörjer tarmen och dessutom är energirikt.
Ger du då torrfoder som komplement borde det fungera.

Min andra katt älskar färs. Men denna katten bara hatar all människomat och har alltid varit så. När han var yngre försökte jag tvinga honom till nya matvanor men det slutade i total matstrejk.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Finnvreten

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #7 skrivet: 10 feb-17 kl 13:02 »
Hej. Messmör är lösande och brukar gillas av katter. Annars laktulos (receptfritt på apoteket), ge ca 0,5- 1 tsk 1-3 ggr/dag (anpassa tills avföringen får lagom konsistens).(Paraffinolja är farligt om det kommer ner i luftstrupen så ska användas med försiktighet). Lycka till.
« Senast ändrad: 10 feb-17 kl 13:16 av Finnvreten »

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #8 skrivet: 10 feb-17 kl 17:04 »
Laktulos visste jag inte om. Men det är ju bra för det låter lite mildare. Messmör körde jag med för några år sedan men de tröttnade. Kanske dags för ny test. Bra du sa det där om luftstrupen eftersom jag ger i "spruta" och då är det ju enklare att det hamnar i vrångstrupen föreställer jag mig iallafall, mot att katten lapar det själv, då händer det nog inte så lätt.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Paraffinolja eller laxolja till katt med trög mage?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-17 kl 22:09 »
Hej!
"Finnvreten" ,  Du skrev ju "Paraffinolja är farligt om det kommer ner i luftstrupen så den ska användas med försiktighet. " De var precis det veterinären svarade mig , därför är jag glad att Inca tycker om oljan, och slickar den i sig!

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 11 feb-17 kl 10:16 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser