Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla i ny odlingsbädd?  (läst 940 gånger)

hagstorp

  • Inlägg: 1
Vad odla i ny odlingsbädd?
« skrivet: 04 feb-17 kl 19:21 »
Hej
Gjorde en odlingsbädd i sommars av det vi tömde fårhuset, hö/fårskit o kiss. Undrar om man kan odla något i den till sommaren och i så fall vad?
Tacksam för förslag  :)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Vad odla i ny odlingsbädd?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 12:48 »
Jag har faktiskt testat odla ganska mycket i nygjorda bäddar. De har alltså gjorts några veckor innan utplantering.
Mina har gjorts på ankornas vinterbädd, då bestående av mestadels halm o lite ankskit. Lite kvistar och annat trädgårdsskräp har jag också tillfört och koskit. När jag sen planterar ut mina växter gräver jag ett hål i bädden och kastar i lite jord.
Jag har testat pumpa, olika kålsorter, tomat, gurka, paprika, melon, chili och aubergine. Och det har funkat fint. Dock är jag alltid lika skeptisk och tänker att här kan väl inget växa när det knappt finns någon jord. Men det har som sagt fungerat för de växter jag testat.
Satsa på något näringskrävande så går det nog bra :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad odla i ny odlingsbädd?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 18:24 »
Squach böir kanonbra, potäter och allt möjligt som du gillar,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser