Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny oxalsyrametod  (läst 4487 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #20 skrivet: 07 feb-17 kl 10:34 »
Jag säger som jag brukar när nya metoder diskuteras: Det är lätt att testa. Prova metoden på ett antal kupor och kolla att det kommer ett ordentligt nedfall under tiden. Gör därefter en behandling med en erkänt effektiv metod och kolla nedfallet under den. Det ska nästan inte komma något nedfall under den effektiva metoden om den första är tillräcklig.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #21 skrivet: 07 feb-17 kl 12:34 »
Hej

Finns en klar nackdel: alkoholen dunster och kvar blir kristaller med ingen eller lite verkningsgrad.
Glyrecol däremot är hygroskopisk och på så sätt förblir OS löst, dessutom på en seg bärare.


@Olof

Se Randys test, är redan gjort sas...man behöver inte uppfinna hjulet jämnt och ständigt själv...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #22 skrivet: 07 feb-17 kl 13:31 »
Nej, men Olofsmetod är nog mer rättvisande när man är nere på låga nivåer, och det är man efter en behandling. Randy Oliver använder bara skakburkmetoden eller vad den nu kallas

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #23 skrivet: 07 feb-17 kl 15:28 »
... och man ska nog se mitt svar i ett större sammanhang för svaret passar lika bra till "alternativa" behandlingar som polentagryn, rabarberstjälkar, upphettning, florsocker, osv.

För övrigt anser jag att ert tid och engagemang hade gjort bättre nytta om den lades på att hjälpa till med avelsarbete för att få motståndskraftiga bin istället. Det finns ingen anledning att uppfinna nya behandlingsmetoder när behandling av princip är en återvändsgränd, oavsett metod. Lösningen på varroafrågan måste finnas i bina själva, allt annat är bara konstgjord andning.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #24 skrivet: 07 feb-17 kl 15:33 »
Hej Olof

Samma säger Randy och jag instämmer.
Våran förening ska ställa upp för VSH projektet under SBR´s regi av just den anledning.

Men det är även som Randy säger: utan hjälp av någon medicin, så skulle han helt enkelt kunna "packa ihop".
Men han säger även att biodlaren behöver hjälp av vetenskapen, "jobbet" gör sedan biodlarna själva.

Jag undrar hur många egentligen har läst hans artikel som jag länkade till?
(retorisk fråga)



Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #25 skrivet: 07 feb-17 kl 15:43 »
Jag undrar hur många egentligen har läst hans artikel som jag länkade till?

Du ska nog helst korta ner den till twitter- eller max facebookstorlek, i dessa tider

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #26 skrivet: 07 feb-17 kl 15:45 »
Många korta inlägg blir det!
Tänkte inte på det :-[
Hej då!  :D

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #27 skrivet: 15 feb-17 kl 18:02 »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #28 skrivet: 01 mar-17 kl 11:49 »
Det finns nu en svensk leverantör på den oxalsyrabehandlare som nämnde i höstas, då från BBwear. argsomettbi  450:- vilket är ett  mer rimligt pris, varrox kostar 1260:- på lp

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #29 skrivet: 01 mar-17 kl 22:24 »
Hej Små

visst är det så med tanke på materialet som går åt osv.
Men, glöm inte att det var en hel del arbete av Fischermühle att ta fram produkten, testa det , få det godkänt osv,
Då måste man och även ska man kunna ta ut ett högre pris.

Om! idén och resultat håller, sprider sig och anammas, så sjunker priset med en stigande marknad som gillar produkten.
Och dithän har vi tydligen kommit...fler tycker att sublimering är skonsammare/bättre för bin än doppning...och så vill fler ha det, och så sjunker priset.

En direkt länk hade jag tyckt om i stället för att behöva leta.

Trevlig kväll


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #31 skrivet: 14 mar-17 kl 08:26 »
Oxalsyra är man väldigt misstänksam mot i USA, från myndigheternas sida. Antagligen för att det är fritt och billigt, och inget stort företag har något att tjäna på att lobba för det. Han måste alltså söka tillstånd för att få göra sina experiment.... och det när man med lätthet alltid har tillåtit alla möjliga antibiotika och pesticider

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ny oxalsyrametod
« Svar #32 skrivet: 14 mar-17 kl 08:38 »
En direkt länk hade jag tyckt om i stället för att behöva leta.

Man ska inte skåda given häst...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 3 användare (1 dolda)
EvaMärta Granqvist, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser