Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad finns det för slitstarka golv.  (läst 1202 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vad finns det för slitstarka golv.
« skrivet: 03 feb-17 kl 13:07 »
Är i behov av ett golv med golvvärme som ser bra ut, trevligt att gå barfota på, men ändå tål att man går in direkt utifrån med skorna på och drar nån kärra, pirra eller nåt.

Några förslag?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #1 skrivet: 03 feb-17 kl 13:15 »
Sten eller keramik.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #2 skrivet: 03 feb-17 kl 14:16 »
Sten eller keramik.

Jo det stämmer, men det går bort då det är risk för sprickor i fogen.
Glömde skriva att det bör kunna flexa lite, då det kommer att flyttas ibland.
Golvet är ca 3 x 10 meter och är i ett hus på hjul.
« Senast ändrad: 03 feb-17 kl 14:25 av ensamhet »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #3 skrivet: 03 feb-17 kl 15:01 »
Ska de tre första kraven uppfyllas så är det sten eller klinkers som gäller. När det sedan gäller det fjärde kravet, så finns det alternativ som klarar stora spänningar och inte medger sprickor på väldigt lång tid.

Välj tex ett lim som Tec7 och limma stenen om du inte litar på fix och fog. http://www.beijerbygg.se/store/foretag/f%C3%A4rg/kemisk-tekniska-varor/fogmassa/lim-tec7?artikel=450521
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Övergården

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #4 skrivet: 03 feb-17 kl 20:38 »
Ek låter att det skulle kunna passa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #5 skrivet: 03 feb-17 kl 21:28 »
Ek låter att det skulle kunna passa.

Inte med golvvärme!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #6 skrivet: 03 feb-17 kl 21:47 »
Inte med golvvärme!

Varför inte?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #7 skrivet: 03 feb-17 kl 21:59 »
Man lägger aldrig massiva trägolv, och inte gärna parkettgolv heller på golvvärme. Orsaken är såklart för att trä har sina speciella egenskaper, avseende fukt- och rörelseförändringar mellan årstidernas skiften.

Själv har jag fanérgolv på de golv som har golvvärme, för att få äkta känsla. http://www.beijerbygg.se/store/foretag/golv/fan%C3%A9rgolv/fan%C3%A9rgolv-viva-1-stav?artikel=701001 Fanéret ligger på en HDF-kärna. Många kör med laminatgolv, men trä är trä trots allt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #8 skrivet: 03 feb-17 kl 23:09 »
Man lägger aldrig massiva trägolv, och inte gärna parkettgolv heller på golvvärme. Orsaken är såklart för att trä har sina speciella egenskaper, avseende fukt- och rörelseförändringar mellan årstidernas skiften.

Själv har jag fanérgolv på de golv som har golvvärme, för att få äkta känsla. http://www.beijerbygg.se/store/foretag/golv/fan%C3%A9rgolv/fan%C3%A9rgolv-viva-1-stav?artikel=701001 Fanéret ligger på en HDF-kärna. Många kör med laminatgolv, men trä är trä trots allt.


Jag kollade på din länk och där fanns också parkettgolv och massiva trägolv för golvvärme.

http://www.beijerbygg.se/store/foretag/golv/massiva-tr%C3%A4golv/furugolv-25x162mm-obehandlat?artikel=767001

Så vad ska man då tro?

Övergården

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #9 skrivet: 03 feb-17 kl 23:30 »
Vi har trä och golvvärme och det funkar alldeles utmärkt. Se till att trät är riktigt torrt när du lägger in det bara. På en så liten yta som 3 gånger 10 kommer det inte vara några problem, men lägg det åt rätt håll då det mest vill expandera och kontrahera på bredden.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vad finns det för slitstarka golv.
« Svar #10 skrivet: 04 feb-17 kl 00:06 »
Jag skulle nog prova med någon av de här mest hållbara typerna av laminatgolv, alltså inte lågpristyp baserad på spånskiva för 39,95 /m3 utan ett laminatgolv som är tänkt för att tåla slitage i offentliga miljöer.

I ett hus på hjul är det ju viktigt att hålla vikten nere, och bara av den anledningen blir ett stengolv helt olämpligt. Laminatgolvet bygger betydligt mindre på höjden och leder värme bättre än t ex ett vanligt trägolv, det är ju stora fördelar när man har golvvärme.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Adels, ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser