Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavlad killing..  (läst 4067 gånger)

Getgeneralen

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
Inavlad killing..
« skrivet: 02 feb-17 kl 19:06 »
För fem månader sedan rymde vår förstfödda Lilly in till pojkarna där de tydligen roade sig kungligt..
idag kom så resultatet, en liten brunsvart kille med vanskapta framben.  :'(
Antingen så rätar det ut sig för att den legat fel i magen, eller så är det en defekt. Han får på armbågarna med klövarna in mot magen. Har försökt massera lederna men de känns väldigt stumma.
I övrigt verkar han må bra, Lilly är en fantastisk mamma och lillkillen piper och diar som dem ska.
Pappan är då både morfar o pappa till den lille, det råder det inga tvivel om.
Har någon råkat ut för liknande? Vad bör jag göra?  ???

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Inavlad killing..
« Svar #1 skrivet: 02 feb-17 kl 20:09 »
Detta är mycket vanligt hos får och getter av någon anledning, (eller att pappa och lilla barnet har samma mamma, osv...)
Dessa djur parar sig med många honor på en och samma gång om de får chansen, annars är de rätt lika oss...

Vad ni kan göra är att kolla om det går att staga upp benen med någon plast eller annan halvböjlig skena med tygpaddning under och försiktigt linda tygbandage över, se till att inte strypa blodflödet någonstans och kontrollera dagligen att det inte uppstår sår eller infektioner samt att stödbandaget hålls väl rent.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #2 skrivet: 02 feb-17 kl 20:29 »
Grattis till tillökningen och välkommen hit!  :)

  Det du beskriver låter värre än jag någonsin såg på någon av mina killingar.  Menar du verkligen armbågen när du skriver armbågen?  Mycket i den vägen har jag sett rätta till sig, men även den naturliga läkningskraften har ju begränsningar.  Hur gammal är Lilly?  Är hon själv fullvuxen?

  Jag tror inte att en generations inavel kan ge missbildningar på getter.  Som mizzarrough skriver, så har getter ett sådant socialt system att pappa ofta betäcker sina döttrar.  I naturen regleras detta genom att en ledarbock är ledarbock en ganska kort tid, plus att en vandrande bock tas upp i flocken utan andra ceremonier än en rejäl rangstrid.

  Om du kan visa oss ett foto så är det lättare att ha en åsikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

PantaRei

  • Gäst
SV: Inavlad killing..
« Svar #3 skrivet: 02 feb-17 kl 20:46 »
Hade två lamm med samma fel, försökte massera, linda samt ge selen och vitaminer men det blev inte bättre så tog bort dem efter nån vecka. Internet sägar att det är rätt vanligt med såna böjda leder och att de rätar ut sig efterhand så det är alltid värt att testa, djuren verkar inte lida av det så länge de är små

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inavlad killing..
« Svar #4 skrivet: 02 feb-17 kl 21:42 »
Jag tror inte heller på inavel utan snarare på selenbrist. Du kan köpa selevitan på ett vanligt apotek, på djurhyllan. Köp inte den svaga varianten som finns på djurbutiker.
Eller kan du åka med den till veterinär och få selen men det blir dyrare. Jag tycker jag läst rätt många gånger om lamm som går på armbågarna och aldrig har någon föreslagit att det beror på inavel.

Är det inte svårt för killingen att dia om han inte kan stå på benen?

http://www.apotea.se/sok/?q=selevitan


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #5 skrivet: 03 feb-17 kl 17:49 »
Var sitter armbågarna på era getter?  På mina satt de bredvid revbenen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Inavlad killing..
« Svar #6 skrivet: 05 feb-17 kl 20:07 »
Inte för att inavel är att rekommendera, men jag håller med Olivia.k, det låter mer som selenbrist.
Och jag tänker att det nog inte är armbågsleden utan den nedanför som är inåtböjd, alltså knäleden (heter det väl?), det verkar mera logiskt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #7 skrivet: 05 feb-17 kl 22:51 »
Nej, ingen av oss rekommenderar väl inavel!  Jag säger bara att jag inte tror på att det blir missbildningar efter bara en generation hos just getter.  Andra djurarter är känsligare.  Men de har ockkså ett helt annat socialt system, där "ungdomarna" körs bort ur flocken, till exempel hästar och grisar.

  Om det är framknät och/eller kotleden som är inåtböjd, så finns det mera hopp om att det rättar till sig.  Hur har det gått, Getgeneralen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Inavlad killing..
« Svar #8 skrivet: 06 feb-17 kl 09:57 »
Självklart ska inavel undvikas men första generationens inavel brukar inte ge synliga defekter som de Getgeneralen beskriver. Finns inte tidigare inavel hos föräldradjuren tror jag mer på en brist som redan nämnts. Jag skulle ge selen + vitamin E.

Vad ni kan göra är att kolla om det går att staga upp benen med någon plast eller annan halvböjlig skena med tygpaddning under och försiktigt linda tygbandage över, se till att inte strypa blodflödet någonstans och kontrollera dagligen att det inte uppstår sår eller infektioner samt att stödbandaget hålls väl rent.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Inavlad killing..
« Svar #9 skrivet: 06 feb-17 kl 11:01 »
Fixat lammklövar på det viset när de fötts med vridna senor.

Men man bör kolla upp roten till vad det beror på som sagt.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #10 skrivet: 06 feb-17 kl 19:32 »
Vridna senor??
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Inavlad killing..
« Svar #11 skrivet: 06 feb-17 kl 19:44 »
Ja, eller vad det nu kallas, detdär när tex en klöv ligger åt fel håll sas. Så att lammet/killingen ej kan resa sig upp, men lägger man det rätt och fixerar på rätt sätt så brukar det vända tillbaka i rätt läge efter en tid. (Jag är inte veterinär, bara assistent till "narkosläkaren" förr om åren.  :) Men detdär är lätt att fixa och någonting man bör lära sig om man har får eller getter. Man skall inte dra åt hårt så att blodflödet hindras eller huden kläms åt så att det blir liggsår, eller liknande.).

Dock finns det tyvärr en annan åkomma som beror på vävnadsdöd i klövarna som också ger liknande symptom, den går tyvärr inte att bota.
Har sett detta ett antal gånger, det är väldigt otrevligt och man bör inte dra ut på lidandet om man konstaterar detta, men det syns inte alltid i början fören det gått någon vecka.

Det kan också bero på rakitis (dvs D-vitamin brist) men det brukar då synas tydligt att de också har andra problem. Detta ger ofta bland annat problem med krumma ben och annat. (har sett det på lamm någon gång, botemedlet är vitamintillskott, sedan korrekt utfodring av tackan, ibland behöver hon tillskott av mineraler och vitaminer i fodret, fast vitaminer brukar de balanser själva om de får korrekt typ av foderblandningar.) Om det inte gått för långt brukar det gå att bota.

Men jag tror inte det är just dessa i detta fall, kan säkert vara selenbrist, har inte sett det själv, men behandlingen är nog ungefär lika, frånsett att killingen kanske också behöver någon ämne den saknar, om det är så.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #12 skrivet: 07 feb-17 kl 22:39 »
Jag börjar vilja se foton.  (Som vanligt!  :-[ )  Hur vore det med en liten minikurs här på forumet, så att vi vet vad vi ska titta efter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Inavlad killing..
« Svar #13 skrivet: 08 feb-17 kl 13:42 »
Ingen dum ide!
Bilder och text om vad man bör och inte bör göra, osv.

(Tyvärr är jag av den gamla skolan så jag är urdålig på att dokumentera med foton...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #14 skrivet: 08 feb-17 kl 20:38 »
Och sen hjälpas åt att formulera några riktigt bra texter till Handboken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getgeneralen

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Inavlad killing..
« Svar #15 skrivet: 10 mar-17 kl 22:25 »
Hej igen!
Efter en veckas kamp med massage, selen och värme så åkte vi till veterinären som konstaterade att det var fel på lederna, inte senorna. Vi tog då beslutet att låta honom somna in.
Jobbigt, då han var så go och framåt. Han älskade att klättra på min dotter o ösa pussar över henne!
Tack för era råd och tips!  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inavlad killing..
« Svar #16 skrivet: 11 mar-17 kl 14:12 »
  :'( :'( :'(
 :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser